Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

بعد از خوردن نوشابه مسواک نزنید

اگر در طول روز اعصابتان از دست رییس‌تان به‌هم‌ریخت و دندان‌هایتان را ناخودآگاه به هم فشار دادید، بدانید که خطری دندان‌هایتان را تهدید می‌کند و آن سایش دندان‌ها است...
از طرف دیگر حتما دیده‌اید که با خوردن لیموترش دندان‌هایتان کند می‌شوند. این هم نوعی دیگر از سایش دندانی است. اگر شما هم یکی از این سایش‌های دندانی را دارید، مطلب ما را بخوانید تا بدانید چه اقدامات اورژانسی می‌توانید برای دندان‌هایتان انجام دهید.

سایش شیمیایی دندان‌ها فرآیندی اسـت کـه طی آن مینـا و یا عاج دندان توسط تماس مستقیم و مداوم اسید دچار انحلال و تخریب می‌گردد.
سایش شیمیایی دندان‌ها با آسیب ناشی از اسید تولید شده به وسیله باکتری‌های پوسیدگـی‌زا متفاوت است. برخلاف پوسیدگی دندان‌ها، سایش شیمیایی می‌تواند تمـام سـطوح دنــدان را تحت تاثیر خود قرار دهد. تماس مستقیم و مداوم اسید به از دست رفتن تدریجی مینای دندان خواهد انجامید.
سرانجام عاج دندان بدون پوشش محافظ باقی مانده و به دندان درد، حساسیت دندان‌ها به غذاهای سرد یا گرم و یا تخریب دندان منجر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که روند سایش شیمیایی دندان‌ها برگشت‌ناپذیر است.

  
دندان قروچه در خواب
 دندان‌ قروچه‌ عبارت‌ است‌ از عادت‌ ساییدن‌ دندان‌ها. عنوان‌ قروچه‌ معمولاً در خواب‌ رخ‌ می‌دهد، ولی‌ ساییدن‌ یا کوبیدن‌ دندان‌ها در طول‌ روز نیز شایع‌ است‌. دندان‌ قروچه‌ مداوم‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ خوردگی‌ لثه‌ها و استخوان‌های‌ حمایت‌کننده‌ از آنها در دهان‌ شود.


اصول‌ کلی‌ درمان‌
 • شناسایی‌ مشکل‌ به‌ وسیله‌ بیمار و تلاش‌ آگاهانه‌ برای‌ ترک‌ عادت‌

• مراقبت‌ دندانپزشک‌


• دندانپزشک‌ شما ممکن‌ است‌ برای‌ پیشگیری‌ از دندان‌ قروچه‌ در هنگام‌ خواب‌، یک‌ پروتز محافظ‌ شب‌ بسازد و آن‌ را در دهان‌ شما کار بگذارد. یک‌ پروتز محافظ‌ شب‌ شامل‌ اسپلینت‌های‌ متحرکی‌ است‌ که‌ روی‌ دندان‌ها قرار می‌گیرند تا فشار ناصحیح‌ گاز زدن‌ را بردارند.


• مشاوره‌ برای‌ آموختن‌ روش‌هایی‌ جهت‌ کنار آمدن‌ مؤثرتر با استرس،‌ ممکن‌ است‌ مورد نیاز باشد.



داروها
 معمولاً برای‌ این‌ اختلال‌ دارو لازم‌ نیست‌. ممکن‌ است‌ در موارد خاصی‌، درمان‌ با یک‌ آرام‌‌بخش‌ یا خواب‌آور به‌ مدت‌ کوتاه‌ کمک‌‌کننده‌ باشد.
 

چگونه سایش دندان‌ها را به حداقل برسانیم؟


1- بیش از یک لیوان نوشیدنی اسیدی در طی روز مصرف نکنید.


2- پس از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی و یا استفراغ بلافاصله اقدام به مسواک زدن دندان‌ها نکنید. چراکه پس از تماس اسید با دندان‌ها، مینا نرم می‌شود و باید صبر کرد تا مینا مجددا توسط بزاق محکم شود. بنابراین مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی و یا استفراغ، روند فرسایش مینای دندان را سرعت می‌بخشد.  باید بین تماس اسید با دندان و مسواک زدن فاصله زمانی وجود داشته باشد.


3- هنگام مسواک زدن، از مسواک نرم و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.


4- پس از هر بار مصرف غذاهای اسیدی دهان خود را با آب بشویید.


5- آبمیوه‌ها و نوشابه‌های گازدار را با نی مصرف کنید.


6- آدامس بدون قند بجوید تا ترشح بزاق در دهان تحریک شود.


7- چنانچه از خشکی دهان رنج می‌برید حتما به پزشک مراجعه کرده و آن را برطرف کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد