Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

بین توت فرنگی و توالت چه رابطه ای وجود دارد

اواخر ژانویه گذشته بود که در برخی منابع خبری اعلام شد: «‌محلول‌های شوینده توالت‌فرنگی می‌توانند سبب التهاب‌های پوستی شوند.» احتمالا خیلی‌ها وقتی روی توالت فرنگی می‌نشینند، به این فکر می‌‌افتند که مبادا از نفر قبلی که آنجا نشسته بوده، بیماری یا عفونتی بگیرند.  

شما چه فکر می‌کنید؟
التهاب‌های پوستی ناشی از توالت فرنگی سبب التهاب پوست اطراف باسن و ران‌‌ها می‌شوند و اگر برای درمان‌شان اقدامی صورت نگیرد، خارش، سوزش و درد آنها تا مدت‌ها میهمان فرد مبتلا خواهد ماند. این بیماری‌ها ابتدا در سال 1927 تعریف شدند. آن زمان‌ها توالت‌فرنگی‌ها چوبی بودند و تماس پوست با لاک، لعاب و رنگ این چوب‌ها، سبب تحریک پوست می‌شد. در 2 دهه 80 و 90 میلادی به تدریج توالت‌های چوبی خانگی و عمومی به انواع پلاستیکی ارتقا یافتند و کم‌کم کاورهای بهداشتی هم در دسترس عموم قرار گرفتند و در نتیجه التهابات پوستی ناشی از نشستن روی توالت‌فرنگی به شدت کاهش یافت. اما اخیرا خانواده‌ها برای شست‌وشوی سرویس بهداشتی و رعایت بهداشت از انواع محلول‌های پاک‌کننده بسیار قوی استفاده می‌کنند. محققان آمریکایی با معاینه چند مورد کودک مبتلا به التهاب پوستی در ناحیه باسن علل احتمالی این التهاب‌ها را بررسی کردند و متوجه شدند مسوولان مدارس این کودکان برای شستن سرویس‌های بهداشتی مدارس از مواد شوینده بسیار قوی استفاده می‌کنند. این محلول‌ها حاوی 2 ماده قوی و تحریک کننده شدید پوست (دی‌دسیل دی‌متیل آمونیوم کلرید و آلکیل دی‌متیل آمونیوم‌کلرید) هستند. به همین دلیل، توصیه می‌شود در اماکن عمومی از قبیل رستوران‌‌ها،‌ هتل‌ها، بیمارستان‌ها و... از پوشش‌های یک‌بار مصرف توالت‌فرنگی استفاده کنید؛ اگر رویه توالت‌فرنگی‌تان از انواع چوبی است آن را عوض کنید و برای شست‌وشوی توالت‌فرنگی نیز محلول‌های شیمیایی قوی را به کار ببرید.


توالت‌فرنگی و بیماری‌های مقاربتی
بیماری‌ها و عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی هنگام مقاربت‌های جنسی منتقل می‌شوند اما برخی از این بیماری‌ها روش‌های انتقال دیگری هم دارند؛ مثلا از طریق تماس پوستی. کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس عفونت‌های منتقله جنسی باکتریایی هستند اما همه آنها فقط از راه مایعات جنسی انتقال می‌یابند. امکان ندارد این بیماری‌ها را از نشستن روی توالت‌فرنگی بگیرید زیرا این باکتری‌های بیماری‌زا نمی‌توانند خارج از بدن افراد به مدت طولانی زندگی کنند. این در حالی است که ویروس عامل تب‌خال تناسلی می‌تواند از طریق تماس‌ پوستی بدون تماس با مایعات جنسی هم انتقال یابد.

توالت‌فرنگی، هپاتیت و ایدز
ویروس‌های عامل هپاتیت و ایدز از طریق خون و مایعات جنسی فرد آلوده منتقل می‌شوند اما ویروس هپاتیت در مدفوع هم وجود دارد؛ پس به‌طور نظری ممکن است به نحوی دست‌تان به مدفوع آلوده شود و پس از گذشت زمان، بی‌هوا دست به دهان ببرید و آلوده شوید. اما انتقال آن از طریق صندلی توالت‌فرنگی بعید است. گال و شپش ناحیه تناسلی نیز انگل‌هایی هستند که باید در بدن میزبان زندگی کنند و بنابراین بعید است که روی صندلی توالت‌فرنگی بمانند و منتقل شوند.

توالت‌فرنگی و عفونت تریکومونایی
عفونت تریکومونایی هم بیماری‌ای است که به وسیله موجودی تک‌سلولی به نام تریکومونا ایجاد می‌شود. این تک‌سلولی از راه تماس مستقیم جنسی یا تماس اندام تناسلی با جسمی خیس مانند حوله یا صندلی توالت‌فرنگی منتقل می‌شود اما احتمال انتقال آن از طریق مقاربت بیشتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد