Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

پیشگیری از بارداری اضطراری

اگر مقاربت بدون استفاده از یکی از روشهای پیشگیری از بارداری انجام شود و یا اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن رخ دهد،  می‌توان از روش جلوگیری از بارداری بصورت اضطراری استفاده کرد.  رایجترین روش پیشگیری بصورت اضطرای،  مصرف قرصهای معمولی خوراکی ضدبارداری HD است که به نام « قرص صبح روز بعد » مشهور شده اند.  
  

زمان و نحوه مصرف :

* بعد از مقاربتی که احتمال بارداری دارد،  در اولین فرصت ۲ قرص خوراکی HD  همراه با شیر یا آب زیاد بایستی مصرف شود.  باید دقت کرد که قرص نوبت اول را در زمانی مصرف کرد که نوبت دوم را بتوان ۱۲ ساعت پس از آن مصرف کرد.  مصرف نوبت اول را بی دلیل نباید به تأخیر انداخت،  زیرا میزان تأثیر ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد.  

نکته مهم اینست که اگر بیش از ۷۲ ساعت (۳ روز)از مقاربت گذشته باشد،  استفاده از روش اضطراری توصیه نمی‌شود و بایستی در این موارد با پزشک مشورت کرد.  

۱۲  ساعت پس از خوردن قرصهای نوبت  اول، ‌۲ قرص HD دیگر بایستی خورده شود.  

* اگر فرد در طول دو ساعت پس از مصرف قرصها در نوبت اول یا دوم،  دچار استفراغ شد،  در اولین فرصت باید ۲ قرص دیگر HD مصرف کند.  اگر این اتفاق بعد از خوردن قرصها در نوبت اول رخ دهد،  قرصهای نوبت دوم کماکان باید ۱۲ ساعت بعد از نوبت اول مصرف شوند.  تزریق یک آمپول ب ۶ بصورت عضلانی می‌تواند در کاهش تهوع مؤثر باشد.  استفراغ اگر بیش از دو ساعت بعد از مصرف قرصها رخ دهد،  اهمیتی ندارد زیرا دارو جذب شده است.  

*  مقدار مصرف ذکر شده در بالا، ‌ برای قرصهای از نوع HD است.  اگر قرص نوع LD در دسترس باشد،  بایستی درهر نوبت ۴ قرص مصرف کرد.  ( در مجموع ۸ قرص )

هشدار :

این روش فقط برای موارد اضطراری بکار می‌رود و نباید بطور مداوم،  بعنوان یک روش پیشگیری بکار رود.  بلکه پس از استفاده از این روش،  بایستی به پزشک یا مراکز بهداشتی - درمانی مراجعه کرد و پس از مشاوره،  یکی از روشها را بصورت دائمی‌انتخاب کرد.  

عوارض جانبی :

قرصهای خوراکی اگر به روش اضطراری ذکر شده در بالا مصرف شوند،  باعث عوارض جانبی موقت می‌شوند که رایج‌‌ترین آنها تهوع است.  گاهی ممکن است سردرد،  سرگیجه،  انقباض عضلات و یا نرمی‌سینه ها نیز رخ دهد که البته همه عوارض جانبی گذرا بوده و معمولاً پس از ۲۴  رفع می‌شوند.  

پس از مصرف هیچ علامت فوری که نشان دهد قرصها اثر کرده یا نکرده اند، ‌ وجود ندارد و فقط قاعدگی بایستی به موقع و یا چند روز زودتر یا دیرتر رخ دهد.  اگر شروع قاعدگی،  بیش از یک هفته به تاخیر افتد ویا هر مورد خاص دیگی وجود داشته باشد،  باید به پزشک مراجعه کرد.  

نکته مهم اینست که اگر بعد از مصرف قرصها،  دوباره مقاربتی انجام شود که احتمال بارداری در آن وجود داشته باشد،  آن قرصهای از بارداری مجدد جلوگیری نمی‌کنند.  

 

این روش صد درصد مؤثر نیست،  اما غالباً از بارداری جلوگیری می‌کند و تقریباً در ۹۸٪ موارد از حاملگی پیشگیری می‌کند.  اگر چند بار از این روش استفاده شود،  تأثیر آن کمتر شده و احتمال بارداری بیشتر می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد