Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

اسراری در مورد حشره موذی شپش سر

 هر ساله در شروع سال تحصیلی در ایران شاهد بروز شپش در مدارس خصوصا در مقاطع ابتدایی هستیم که در این بین سهم مدارس دخترانه به مراتب بیشتر است.

هر ساله میلیونها بچه مدرسه رو در ایالات متحده شپش سر می گیرند.هر چند "شپش های سر" ممکن است آزار دهنده باشند, آنها سبب مرض جدی نشده و هیچ بیماریی را منتقل نمی کنند.همچنین "شپش سر" در خانه قابل درمان است.


اطلاعات زیر که از فرهنگستان طب اطفال امریکا اخذ شده به شما کمک می کند که "شپش های سر" را بازرسی کنید,درمان نمایید و از گسترش آن پیشگیری کنید.
"شپش های سر" چه هستند؟!

  
"شپش های سر" حشرات ریزی هستند. آنها به اندازه دانه کنجد بوده و 2-3 میلیمتر درازا دارند.بدن آنها معمولا بی رنگ و خاکستری است اما در عین حال ممکن است تنوع رنگی داشته باشند.
"شپش های سر" از مقدار کمی از خون پوست سر تغذیه می کنند.در دوری از پوست سر دوره زندگی آنها معمولا به یک روز هم نمی رسد.شپش هاس سر تخم ریزی می کنند و این تخم ها را نزدیک پوست سر به موها می چسبانند.
تخم ها بیضی شکل(0.8*0.3 میلی متر) و زرد تا سفید رنگ هستند.تخم ها با ماده ای چسبناک که آنها را محکم سر جای خود نگاه می دارد به موها متصل می شوند.بعد از بیرون آمدن شپش ها,تخم های خالی کماکان چسبیده به ساقه مو باقی می مانند.
"شپش های سر" حدودا 28 روز زنده می مانند.آنها می توانند به سرعت تکثیر شوند و تا 10 تخم در روز بگذارند.فقط حدود 12 روز طول می کشد که شپش هایی که تازه از تخم درآمده اند بالغ شوند.در عدم معالجه این چرخه زندگی هر سه هفته یکبار تکرار خواهد شد.
چه کسی "شپش سر" می گیرد؟
هر کسی می تواند "شپش سر" بگیرد."شپش های سر" بیشتر در بچه های پیش دبستانی و بچه های مدرسه رو دیده می شود.موضوع میزان تمیزی سر بچه ها یا خانه آنها نیست بلکه موضوع این است که بچه ها و خانواده هایشان کجا زندگی می کنند,بازی می کنند و کار می کنند.
چطور "شپش های سر" گسترش می یابند؟
"شپش های سر" حشراتی هستند که سینه خیز حرکت می کنند.آنها نمی توانند بپرند,جست و خیز کنند یا پرواز کنند.راه گسترش عمومی آنها تماس های طولانی مدت و نزدیک سر به سر است. گسترش آنها از طریق کلاه,شانه و برس کمتر اتفاق می افتد.
نشانه های "شپش سر" چیست؟!
مهمترین نشانه "شپش سر" خارش است.ممکن است چهار هفته ای طول بکشد تا خارش از زمانی که شپش خود را به پوست سر رسانده آغاز شود.بیشترین خارش در پشت گوش ها یا پس گردن به وقوع می پیوندد.از طرف دیگر حتی بعد از رفتن "شپش های سر" خارش حاصل از آنها می تواند تا هفته ها ادامه داشته باشد.هرچند خارش پوست سر ممکن است به سبب اگزما,شوره سر یا حساسیت به محصولات مو نیز باشد.
چطور "شپش های سر" را بازرسی کنید؟!
بازرسی دوره ای "شپش های سر" راهی خوب برای شناسایی "شپش های سر" قبل از اینست که آنها فرصت تکثیر پیدا کرده و سر یچه شما را آلوده کنند.
بچه تان را در یک اتاق خیلی روشن روی صندلی بنشانید
موها را جدا کرده و به پوست سر بچه تان نگاه کنید
تخم ها و شپش هایی که سینه خیز حرکت می کنند جستجو کنید
شپش های زنده به سختی پیدا می شوند.آنها از نور گریزان بوده و به سرعت حرکت می کنند.
تخم ها همانند نقاط قهوه ای-زرد یا سفید کوچک هستند و محکم به موی نزدیک پوست سر چسبیده اند.راحت ترین جا برای پیدا کردن آنها خط موی پس گردن یا پشت گوش هاست.تخم ها می توانند با خیلی چیزهای دیگر اشتباه شوند که از آن میان می توان به شوره سر,ذرات کثیفی و قطرات اسپری مو اشاره کرد.راهی برای شناسایی اختلاف این چیزها وجود دارد و آن این است که تخم ها چسبیده اند در حالی که این چیزها جدا هستند.
مو را خیس کنید.از شانه ای با دندانه های نرم برای جارو کردن شپش ها وتخم ها استفاده نمایید.سراسر موی بچه تان را در بعضی قسمت ها شانه کنید.بعد از هر شانه زنی,شانه را با یک حوله کاغذی مرطوب پاک کنید.فرق سر,شانه و حوله کاغذی را به دقت بررسی کنید.

چطور "شپش های سر" را معالجه کنید؟!
قبل از شروع هر معالجه ای با پزشک بچه تان مشورت نمایید.مناسبترین راه درمان "شپش های سر" درمان دارویی است.درمان دارویی فقط وقتی باید مورد استفاده قرار گیرد که مشخص شود بچه شما "شپش سر" دارد.
وقتی داروهای "شپش های سر" مورد استفاده قرار می گیرند,کاربرد آنها باید ایمن باشد.در اینجا چند روش برای اطمینان از کاربرد ایمن "شپش های سر" توصیه می شود:
طبق دستورالعمل دارو رفتار کنید.
هرگز به بچه ها اجازه ندهید که دارو را استفاده کنند.دارو باید توسط یک شخص بالغ به کار برده شود.
قبل از شروع درمان ثانوی یا ثالث با پزشک بچه تان مشورت نمایید.معالجه ثانوی معمولا 10 روز بعد از اولین معالجه شروع می شود.بعضی وقت ها نیاز به درمان ثالث است که بعد از گذر 10 روز از درمان دوم آغاز می گردد.
از درمان دارویی برای بچه های دو ساله و کوچکتر استفاده نکنید تا زمانی که این درمان توسط پزشک بچه شما به تایید رسیده باشد.
اگر شما باردار هستید یا بچه شیرخوار دارید به فرزندتان دارو ندهید تا زمانیکه پزشک بچه شما این عمل را تایید نماید.
داروها را در قفسه ای قفل دار, دور از تیر رس و دسترسی بچه ها نگاه دارید.
هر سوالی دارید از پزشک بچه تان بپرسید.
توجه:روش شانه زنی(زدودن "شپش های سر" بدون استفاده از دارو و از موهای خیس توسط شانه ای با دندانه های نرم)اغلب شکست می خورد.از طرفی ثابت نشده که علاج های خانگی از قبیل استفاده از ژل های نفتی, مایونز, مارگارین,روغن های نباتی یا روغن زیتون بخوبی عمل کنند.هرگز از محصولات خطرناکی همچون بنزین,نفت سفید یا داروهای ساخته شده برای حیوانات استفاده نکنید.
برای مبارزه با "شپش های سر" چه داروهایی در دسترسند؟!
در اینجا فهرستی از داروهایی معرفی می گردند که برای مبارزه با "شپش سر" استفاده می شوند و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تصویب شده اند.اما قبل از شروع هر معالجه استفاده را با دکتر بچه تان چک کنید.

 TABLELICE1

چه چیز دیگری من نیاز دارم که در باره معالجه "شپش سر" بدانم!
شما نیاز ندارید که چیزی که متعلق به بچه تان است را دور بیندازید.هر چند بهتر است که تمامی لباسها, حوله ها ,کلا ه ها و لباس های زیر را که تا مدت 3 روز قبل از شناسایی و معالجه "شپش سر" در ارتباط با بچه تان بوده اند را در آب داغ بشویید و آنها را در حرارت بالا خشک کنید! چیزهایی که نمی توانند شسته شوند را می توان بصورت خشک تمیز کرد و یا به مدت دو هفته در کیسه ای پلاستیکی و پوشیده نگهداری نمود.
از اسپری آفت کش ها در خانه تان استفاده نکنید.آنها اعضای خانواده را در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار می دهند و وقتی شما معالجه پوست و موی سربچه تان را بخوبی انجام می دهید مورد نیاز نیستند.
اگر بچه شما "شپش سر" دارد, تمامی اعضای خانواده و آنهایی که با او در تماس نزدیک هستند باید مورد بازرسی قرار گیرند و در صورت نیاز درمان شوند.
در باره سیاست های "بدون تخم شپش"
برخی از مدارس سیاست "بدون تخم شپش" دارند و به بچه هایی که هنوز در موهایشان تخم شپش وجود دارد اجازه نمی دهند که به مدرسه برگردند.فرهنگستان امریکایی امراض کودکان و سازمان مراقبت های ملی مدارس چنین سیاست هایی را تشویق نمی کند و باور دارد که هیچ بچه ای نباید مدرسه را به خاطر "شپش سر" از دست بدهد.
به خاطر داشته باشید
"شپش سر" بچه شما را دارای مشکلات جدی تندرستی نمی کند.اگر بچه شما "شپش سر" دارد ,به معالجه سریع او اقدام کنید تا مانع گسترش آن شوید.

Mehrdad .Halvaei . Ph.D
Researcher and Senior Advisor on

Health and the Environment

Professional pest control and biodiversity

Tsinghua University. China 
&
Master of Social Development in Engineering
Science and Research Branch, Tehran


http://www.yarabumco.ir/index.php/insects/79-lice

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد