Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

بیماران مبتلا به زگیل تناسلی (HPV) باید بدانند

امروزه زگیل تناسلی (Genital Wart) شایعترین بیماری آمیزشی در بسیاری از جوامع است. چون عامل ایجاد این بیماری یعنی ویروس HPV مسبب سرطانهای مهم دستگاه تناسلی در مردان و زنان و بویژه سرطان دهانه رحم در خانمها می باشد، از یک دهه قبل برنامه واکسیناسیون بر علیه این بیماری در بسیاری از کشورها اجباری شد. این ویروس به راحتی منتقل می شود و وقتی وارد خون شد، درمان ندارد، مگر اینکه سیستم ایمنی بدن آنرا از بین ببرد. یکی از مهمترین موارد پیشگیری از ابتلا به این بیماری افزایش آگاهی شهروندان است.

عامل بیماری زگیل تناسلی ویروسی بنام Human Papilloma virus یا HPV می باشد. این ویروس بیش از 100 نوع دارد و حدود 40 نوع آن سبب بیماری زگیل تناسلی می شوند. این بیماری جزو بیماریهای آمیزشی (Sexually Transmitted Disease) است و در بسیاری از نقاط دنیا شایعترین بیماری آمیزشی می باشد.  

 

زگیل تناسلی بدلایل زیر دارای اهمیت زیاد است:

    اغلب مبتلایان به آن هیچگونه علامتی ندارند و ویروس را به دیگران منتقل می کنند.
    این ویروس درمان ندارد.
    عامل تعداد مهمی از سرطانها در ناحیه تناسلی، دهان، حلق و مقعد می باشد.
    مهمترین علت ایجاد سرطان دهانه رحم در خانمها ابتلا به ویروس این بیماری است.
    این بیماری از طریق تماس جلدی نیز منتقل می شود بنابراین استفاده از کاندوم میزان انتقال را کم می کند ولی صفر نمی کند.

بعضی از انواع این ویروس سبب ایجاد سرطان دهانه رحم (Cervical Cancer)، سرطان آلت تناسلی در مردان و سرطان مقعد می شوند و بعضی دیگر عامل ایجاد سرطان در ناحیه سر و گردن هستند. بعلت انتقال بسیار سریع و آسان این ویروس، در اروپا و آمریکا از حدود یک دهه قبل واکسیناسیون بر علیه این بیماری در برنامه واکسیناسیون کشورها گنجانده شد. این بیماری واکسن بسیار مؤثر دارد. انواع پر خطر ویروس HPV که سبب سرطان دهانه رحم در خانمها و سرطان دستگاه تناسلی و مقعد در خانمها و مردان می شوند به قرار زیر هستند: 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58,  و 82.

 

توصیه ها برای بیماران مبتلا به زگیل تناسلی

- افراد مختلف مبتلا به انواع مختلف این ویروس می شوند، بنابراین اگر فردی دارای زگیل تناسلی (Genital Wart) با نوع خاصی باشد، اگر با فرد دیگری که نوع متفاوت این ویروس را دارد رابطه داشته باشد، مبتلا به نوع جدید ویروس خواهد شد.   

- زگیل ممکن است در نواحی از بدن باشد که قابل رویت نیست، مهمترین آنها در خانمها کانال واژن و مجرای ادرار و در مردان مجرای ادرار می باشد. بنابراین افراد مبتلا به زگیل تناسلی باید از نظر وجود زگیل در نواحی فوق حتماً بررسی شوند. در بیشتر افرادیکه زگیلها پس از درمان عود می کنند دارای زگیل های مخفی در نواحی غیر قابل رویت هستند. وجود زگیل در نواحی فوق سبب می شود که بیماری ریشه کن نشود.

- هر قدر تعداد شرکای جنسی بیشتر باشد احتمال ابتلا به زگیل تناسلی و انواع مختلف ویروس HPV بیشتر می شود. اگر مردی خدای نکرده رابطه خارج از خانواده دارد و به فرض با 5 خانم رابطه داشته است و هر کدام از افراد فوق با چند مرد دیگر رابطه داشته اند، این مرد مثل این است که با تمامی افراد فوق رابطه داشته و وسعت آلودگی نیز به همان نسبت خواهد بود. این مرد اگر با همسر قانونی خود رابطه زناشوئی داشته باشد مثل اینکه همسرش با تمامی مردانیکه با زنان فوق رابطه داشته اند، رابطه داشته است، و مبتلا به انواع مختلف ویروس خواهد شد.

- اگر شما مبتلا به انواع کم خطرتر ویروس هستید، بهتر است با مشورت پزشک، هم خود و هم همسرتان واکسن بزنید. چون واکسن از ابتلا به انواع خطرناکتر ویروس جلوگیری می کند.

- انواع کم خطر ویروس HPV هم می توانند سبب ایجاد سرطان بویژه سرطان دهانه رحم در خانمها شوند، منتهی احتمال آن کمتر و سرطان از نوع کمتر تهاجمی خواهد بود.

- از هر 4 نفر مبتلا به زگیل تناسلی یک نفر آن دارای بیماری آمیزشی دیگری نیز است، بنابراین باید از نظر سایر بیماریهای آمیزشی نیز بررسی شود.

- از خصوصیات ضایعات زگیلی، عود آنها پس از درمان است. میزان عود در سیگاریها بیشتر است. بنابراین اگر می خواهید عود کمتر شود، سیگار را قطع کنید.

- درمان زگیل تناسلی (Genital Wart) فقط زگیل را از بین می برد و تأثیری بر روی ویروس موجود در خون ندارد.

- خانمهائی که دارای زگیل تناسلی هستند، حتماً باید بطور روتین آزمایش پاپ اسمیر بدهند.

- زگیل تناسلی در تمامی افراد مبتلا به ویروس HPV ایجاد نمی شود. اگر شوهر خانمی دارای زگیل تناسلی است ولی خود وی دارای زگیل قابل رویت نیست، این دلیل بر عدم آلودگی خانم نمی باشد، بنابراین خانمهائی که شوهرانشان دارای زگیل تناسلی هستند باید از نظر وجود آلودگی به ویروس فوق خود را بررسی کنند و بر عکس.

- رابطه جنسی دهانی سبب آلوده شدن حفره داخل دهان می شود که می تواند منجر به سرطان زبان و حلق گردد و در اطراف لبها و داخل دهان زگیل ایجاد کند.

- این بیماری از راه تماس جلدی به راحتی منتقل می شود و برای انتقال آن عمل مقاربت حتماً لازم نیست. تماس دستگاه تناسلی یک نفر سالم با دستگاه تناسلی یک نفر آلوده سبب انتقال بیماری می شود و برای انتقال نیاز به عمل دخول نیست. اگر دست به دستگاه تناسلی آلوده بخورد می تواند سبب انتقال بیماری شود، من کودکانی را دیده ام که توسط والدین و یا مربیها در مهد کودک آلوده شده اند.

- هر قدر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد احتمال عود زگیلها پس از درمان بیشتر است.

- یک مرد یا یک زن آلوده به ویروس HPV می تواند قبل از ظاهر شدن زگیلها و پس از درمان زگیلها، ویروس را به افراد دیگر منتقل نماید.

- درمان ضایعات زگیلی از انتشار بیماری می کاهد، بنابراین اگر فردی در داخل مجرای ادرار (چه زن و چه مرد) دارای زگیل باشد، ادرار آنها و در مردان مایع منی آلوده به ویروس هستند و سبب انتقال بیماری و عدم بهبودی می شوند.

- در حدود 20 درصد از موارد با گذشت زمان سیستم ایمنی بدن ویروس را از بین می برد ولی آن حتمی نیست، بنابراین باید از داشتن رابطه جنسی خارج از خانواده بشدت اجتناب کرد و تمام زگیلها را درمان نمود به امید اینکه با گذشت زمان بیماری از بین برود.

- اگر در خانمی انواع 16 و 18 ویروس مدت زمان زیادی در بدنش باشد، شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم بشدت بالا می رود.

- افراد آلوده باید حداکثر سعی خود را بکنند که دچار آلودگی مجدد نشوند.

- مردان و زنانیکه دارای زگیل تناسلی هستند و یا سابقه آنرا داشته اند، حتماً باید موضوع را به شریک جنسی خود بگویند تا اقدامات پیشگیری کننده لازم انجام شوند.

- از علائم مهم زگیل مجرای ادرار خارج شدن چند قطره خون از مجرا و خارش مجرا می باشد، ولی وجود آنها حتمی نیست. با وسایل خاصی می توان به راحتی زگیل داخل مجرای ادرار را درمان کرد.

- اگر خانمی حامله باشد می تواند این ویروس را به نوزاد منتقل نماید که گاهاً بعلت ایجاد عفونت ریه کشنده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد