Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

درمان عارضه گل مژه در انسان

خیلی از بیماریها وقتی که سراغمان می آیند می توانند برایمان مشکلاتی بوجود بیاورند که خواب شب را از ما می گیرند . باید سعی کنیم راه درمان آنها را بیاموزیم.
گل‌مژه از آن دسته بیماری‌هایی نیست که حتماً شخص مبتلا را به پزشک بکشاند. با این حال از آنجا که در این بیماری عضو بی‌همتا و مهمی مثل چشم درگیر است باید بدانیم که چطور آن را به درستی درمان کنیم و چه موقع به پزشک مراجعه کنیم.
البته سعی کنیم تا آنجا که ممکن است به پزشک مراجعه نماییم زیرا هر گل مژه ای را نمی توان به راحتی درمان کرد.
گل‌مژه التهاب ریشه‌های مژه و غدد چربی اطراف آن است که معمولاً به خاطر نوعی باکتری به نام «استاف اورئوس»به وجود می‌آید. لبه پلک متورم شده و دانه دردناکی در سطح آن ظاهر می‌شود. بهترین کاری که برای درمان این ضایعه متورم می‌توانیم انجام بدهیم کمپرس گرم است. یک روش این است که حوله تمیزی را با آب گرم مرطوب کنیم و آن را به مدت چند دقیقه روی گل‌مژه بگذاریم. راه‌حل دیگر هم این است که چشممان را ببندیم و چشم بسته را به مدت ده تا پانزده دقیقه در معرض بخار گرم قرار دهیم. البته دقت کنید حرارت به قدری زیاد نباشد که پوست پلک را بسوزاند. این روش‌ها باعث می‌شود به تدریج منافذ گل مژه باز شوند و محتویات چرکی آنها تخلیه شود. البته هرگز سعی نکنید با زور و اجبار این ترشح‌ها را تخلیه کنید. در صورتی که با این روش‌ها مشکل حل نشد یا عفونت شدت بیشتری پیدا کرد حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

کسانی که به دفعات دچار گل‌مژه می‌شوند باید روش‌های پیشگیری را جدی بگیرند. اصل کلی پیشگیری این است که چشممان را در معرض آلودگی قرار ندهیم. بنابراین از مالیدن چشم‌ها با دست یا پاک کردن صورت با حوله‌های آلوده خودداری کنید و هنگام گرد و غبار سعی کنید با عینکی مناسب از چشم‌ها محافظت کنید. لوازم آرایشی خانم‌ها یکی از مهمترین منابع آلودگی برای رشد میکروب و ایجاد گل مژه است. معمولاً توصیه می‌شود که خانم‌ها هر شش ماه این لوازم به خصوص آنهایی را که در آرایش چشم دخالت دارند عوض کنند تا از عوارضی مثل گل‌مژه در امان بمانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد