Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

سلامتی بدنتان در دستان خودتان است

تاکنون می دانستید که میتوانید با کمترین هزینه سلامتی خود را تضمین کنید ؟

میدانستید که اگر کمی همت به خرج دهید میتوانید از بروز و ایجاد عارضه های خطرناک نجات پدا نمایید؟

آری

فقط با شستن و تمیز نگه داشتن دستهایتان می توانید بدنی سالم داشته باشید.

دستها می توانند منبع بیماری باشند .

آیا دوست دارید سلامتی را همیشه با خودتان به همراه داشته باشید؟

Washing hands


آیا می‌دانید هر سانتی متر مربع از پوست دست حدود 1500 باکتری دارد. تحقیقات اخیر نشان داده که برای پیشگیری از انتشار عفونت‌های تنفسی، دست شستن حتی از دارو هم موثرتر است. این همه تاکید بر شستن دست‌ها خیلی هم عجیب نیست چون عوامل بیشتر بیماری‌ها، ویروس‌هایی مانند آنفلوانزا و انواع اسهال و میکروب‌های خطرناک‌تری چون باکتری‌های مقاوم به درمان ( سوپر باگ‌ها) همه و همه به وسیله همین دستان منتقل می‌شوند. ما هم می‌دانیم که شما دست خود را می‌شویید اما بهترین و موثر‌ترین روش دست شستن را یاد بگیرید:

چه صابونی بهتره؟

خیلی سخت نیست. وسایل زیادی هم لازم ندارید. فقط کافی است آب و صابون داشته باشید. صابون، چرک و غبار دستتان را حل کرده و معلق نگه می‌دارد. بهتر است بدانید حتی صابون‌های آنتی‌باکتریال مزیتی بر صابون‌های معمولی ندارند و حتی ممکن است مشکل جدیدی به نام باکتری‌های مقاوم را هم ایجاد کنند که کار کشتن این میکروب‌ها در آینده را سخت‌تر می‌کند.

یه شستشوی حسابی

پس ابتدا دستان خود را با آب جاری (بهتر است گرم باشد) خیس کنید. صابون را بردارید و آن‌را حسابی به دستانتان بمالید. دست‌های خود را آنقدر به هم بمالید که حدود 20 ثانیه طول بکشد. در این مدت تمام سطوح دست- یعنی کف و پشت دست، مچ و بین انگشتان خود- را با کف مالش دهید. مالش دست‌ها به هم به جدا شدن کثافات و چربی از پوست شما کمک کرده و آب گرم جاری به راحتی آلودگی‌هایی که جدا شده‌اند را با خود می‌برد.

بعد آبکشی، خشکش کن

بعد دست خود را در حالی که انگشتانتان رو به پایین است، با آب کافی بشویید و آن را با دستمال یا حوله‌ای تمیز خشک کنید. مالش نهایی دست با دستمال یا حوله، میکروب‌های باقیمانده را از دستانتان پاک می‌کند. بهتر است برای بستن شیر از دستمال استفاده کنید تا دوباره دستتان آلوده نشود. از این نظر شیرهایی که چشم الکترونیکی دارند و خود به خود بسته می‌شوند، بسیار بهداشتی‌ترند.

زمان‌های ضروری

با این روش دست شستن می‌توانید تا 9/99 درصد میکروبی را که در طول روز روی دستان شما نشسته پاک کنید. البته تعداد دفعاتی که در طول روز دستتان را می‌شویید هم در سلامتی شما و پیشگیری از بیماریها تاثیر دارد. هرچه بیشتر دستتان را بشویید بهتر است بخصوص در مواقعی که می‌خواهید غذا را آماده کنید یا چیزی بخورید یا بعد از رسیدن به منزل، رفتن به توالت و دست زدن به حیوانات که احتمال آلوده شدن دستتان بیشتر است. اما اگر آب در دسترس نداشتید می‌توانید از ژل‌های ضدعفونی‌کننده محلول در الکل استفاده کنید که در چنین شرایطی می‌توانند در عرض چند ثانیه و بدون حضور آب تا 99/99 درصد میکرو‌ب‌های دست را از بین ببرند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد