Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

نگهداری و درمان لاک پشت گوش قرمز

عید نزدیک است و بازار لاک پشت های گوش قرمز هم داغ!!! 

ولی متاسفانه هنوز با توجه به اهمیت متخصصصین در انتقال بیماریها سالمونلا  از این خزنده شاهد نگهداری این موجود زنده زیبا در منازل هستیم. 

اینجانب در خصوص اینکه باید از این جانور نگهداری شود یا خیر هیچگونه اظهار نظری نخواهم نمود. 

فقط به این نکته اشاره خواهم کرد که اگر می خواهید از این خزنده نگهداری نمایید اصولی درمانی را نیز در باره آنها  یاد بگیرید. 

از جمله بیماریهایی که لاک پشت های گوش قرمز میگیرند چند نمونه آنرا همراه با درمانش برایتان قرار داده ام امیدوارم که مورد توجه علاقمندان قرار گیرد.

همچنین کلسیوم می تواند باعث تشکیل پوسته تخم شود.

*
از بیماری های رایج لاک پشت ها می توان به بیماری های قارچی اشاره نمود. گاهی اوقات بر اثر فعالیت قارچ ها ، لاک نرم می شود و لکه های بی رنگ یا سفیدی بر روی لاک و دست و پا و سایر نقاط بدن دیده می شود. در این مورد ، استفاده از دارو های ضد قارچ که می توانید از آکواریوم فروشی ها تهیه کنید و البته پرسیدن مقدار و طرز مصرف صحیح آن می تواند موجب درمان شود. همچنین قرار دادن یک چراغ هالوژن به عنوان منبع خوب گرما در قسمت خشکی تراریوم و فراهم آوردن دمای حدود32 تا 35 درجه برای منطقه خشکی توسط چراغ هالوژن ، لاک پشت ها را به آمدن به منطقه خشک تشویق کرده و در جلوگیری از به وجود آمدن قارچ بسیار مؤثر خواهد بود.

*
چشم های بسته ، پف کرده(ورم کرده) و قرمز شده می تواند بر اثر عوامل زیر به وجود آید:

اگر یک چشم باشه که بسته مونده ، اغلب این حالت در اثر آسیب دیدن در نتیجه برخورد با لبه قسمت خشکی ، یا در اثر پنجه های لاک پشت های دیگر و یا عوامل تیز دیگری در تراریومش است.

اگر که دو چشم است که بسته مانده ، باید به دنبال مشکلات دیگری بود. انواع جراحات ، انواع عفونت ها ، ورم گوش ، کلر ، عفونت های باکتریایی ، شرایط بد آب(آب بد کیفیت) و جیره غذایی فقیر و ضعیف همگی می تواند باعث این حالت شوند. همچنین وجود این حالت در چشم می تواند نشانه کمبود ویتامین A ، بیماری نرم شدن لاک(که در بالا توضیح داده شد) و عفونت های تنفسی باشد. در واقع حساسیت چشم باعث می شود که به سرعت ایراد ها و عفونت های دیگر را آشکار سازد.
مهم ترین علت چشم های باد کرده ، بسته یا قرمز شده استفاده از آب حاوی کلر است. در برخی گونه ها غلظت بالای کلر چنین واکنش هایی را به دنبال دارد. گاهی اوقات در این شرایط لاک پشت چشم را بسته ، گاهی می مالد و سرش را تکان ناگهانی می دهد. این حالت معمولا چندین ساعت طول می کشد. اگر که این مشکل از کلر باشد ، باید از موارد ضدکلر استفاده کنید یا 24 ساعت قبل از قرار دادن آب در تراریوم ، آب را در محلی ظرفی نگه دارید تا کلرش بپرد.
همچنین این مشکل ممکنه در اثر واکنش لاک پشت شما نسبت به شرایط آب باشد. در این صورت ممکن است که این حالت در اثر ضعف در عملکرد فیلتر شما به وجود آید ، که در این صورت از فیلتر بزرگتر یا بهتری استفاده کنید تا کیفیت آب بهتر شود. تعویض آب برای لاک پشتتان سودمند خواهد بود و کمک خواهد کرد که بفهمید که آیا مشکل از آب بوده یا نه.
کمبود ویتامین A می تواند همین حالات را ایجاد کند. اگر شما از غذاهای ثابتی که حاوی ویتامین ها نیست استفاده می کنید یا مکمل های معدنی و ویتامینی در اختیار لاک پشتتان قرار نمی دهید ، این حالت بسیار محتمل خواهد بود. داروی خانگی برای این حالت استفاده از مقدار کمی قطره ویتامین A یا روغن کبد ماهی بر روی پلک ها خواهد بود. دادن گوشت لخم و یا غذای کامل آماده لاک پشت آب شیرین نیز گاهی می تواند سبب کمبود ویتامین A شده و آن نیز باعث التهاب چشم ها می شود.
و در آخر اگر این حالت به علت عفونت به وجود آمده باشد ، بی درنگ توجه نشان داده. به یاد داشته باشید که همه عفونت های چشم ، وابسته به خود چشم نیستند. آن ها ممکن است که از عفونت های سایر قسمت های بدن باشند و به سادگی خودشان را در چشم ها به صورت ورم و بسته شدن چشم نشان دهند. در این صورت باید برای تشخیص عوامل دیگر در وضعیت لاک پشت را مورد توجه قرار داده و در صورت تشخیص از داروهای مناسب استفاده شود. گاهی اوقات از آنتی بیوتیک ها و گاهی هم از داروهای ضدقارچ ماهی و ... برای درمان عفونت های و قارچ لاک پشت استفاده می شود. البته با توجه به دستور روی دارو و یا با توجه به جثه(وزن لاک پشت) و مقدار تجویز شده دارو ، باید آن را مصرف کرد.

اگر لاک پشت شما خیلی کوچک است ، نرم بودن لاک می تواند طبیعی باشد ، در غیر این صورت نرم بودن لاک یک بیماری تلقی شده و علت آن کمبود کلسیوم و ویتامین D3 است. نام این بیماری Soft Shell یا Metabolic Bone Disease است. با رسیدگی زود می توان آن را برطرف کرد. ممکن است که این بیماری موجب بیماری های دیگر به علت رژیم غذایی فقیر و شرایط بد بشود. کلسیوم مهم ترین مسؤول سفت بودن اسکلت و لاک می باشد. کمبود کلسیوم در خون سبب می شود که بدن کلسیوم مورد نیاز خود را از اسکلت دریافت کند و این سبب سست شدن اسکلت و لاک می شود و این کمبود باید به طریقی جبران شود. گوش قرمز های جوان با سرعت بالایی رشد کرده و نیاز زیادی به کلسیوم دارند. همچنین گوش قرمز های ماده در هنگام تخم گذاری(چون کلسیوم در تشکیل پوسته تخم خیلی مهم است). پلت های استاندارد برای لاک پشت ها(که در ایران یافت نمی شود) و سبزیجات معیت ، می توانند مقدار کافی کلسیوم را فراهم آورند. همچنین از مکمل های کلسوم مثل کف دریا(که می توانید در ایران هم تهیه کنید) استفاده کنید. توجه کنید که سبزیجاتی که اگزالیک اسید دارند ، مثل اسفناج ، جلوی جذب کلسیوم را گرفته و هرگز نباید به لاک پشت های گوش قرمز داده شود. غذاهایی که مقدار بالایی فسفر به نسبت کلسیوم دارند ، نباید به لاک پشت ها داده شوند. توجه : جذب کلسیوم به ویتامین D3 وابسته است که معمولا از اشعه UVB به دست می آید ، ولی همچنین می توان آن را از مکمل های تغذیه ای به دست آورد. بهترین منبع UVB برای لاک پشت اشعه خورشید می باشد. در صورت ادامه نرم شدن لاک ، ممکن است نقاط دارای رنگ سفید به وجود آید و یا لاک تغییر شکل دهد. ممکن است که لاک پشت ها دیگر غذا نخورند یا سست و بی حال باشند. لرزش های غیر ارادی نیز ممکن است دیده شود. در این صورت کلسیوم رژیم غذایی باید به سرعت اصلاح شود و در صورت لزوم دامپزشکی کلسیوم را به لاک پشت تزریق کند(در خارج از کشور). به هر حال کلسیوم و ویتامین D3 ارزان ترین و آسان ترین راه جلوگیری از این عارضه می باشد. متأسفانه در ایران چراغ UVB برای تراریوم ها وجود نداشته و اشعه خورشید که از شیشه عبور کند ، گویا مقدار UVB اش بسیار پایین بوده و بی تأثیر می باشد. بهترین کار این است که کف دریا را(به عنوان یک منبع خوب کلسیوم) از عطاری ها تعیه کرده و پی از آبکشی خوب ، و البته جدا کردن قسمت سخت آن در اختیار لاک پشت بگذارید تا خودش به میل خودش آن را بخورد و دچار این عارضه نشود. همچنین در صورت دسترسی به پلت هایی مثل رپتومین(که در خارج کشور فراوان است) ، می توانید از بالانس بودن آن به عنوان یک رژیم غذایی کامل برای لاک پشتتان مطمئن شوید
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد