Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

فوریتهای پزشکی در خونریزی ها

خونریزی

هر گاه بر اثر عوامل مختلف یکی از رگها پاره شود ، خونریزی ایجاد می گردد .

توصیه های ایمنی :

  • مدت زیاد در زیر آفتاب داغ توقف نکنید ، زیرا باعث خونریزی از بینی می شود .

  • هرگز بینی خود را دست کاری نکنید .

  • در حین بازی مراقب خود باشید تا به سر و صورت شما ضربه وارد نشود .

  • در هنگام بازی با وسایلی مانند تیر و کمان ، تفنگ و شمشیر و ورزشهایی مثل بوکس ، کشتی ، کاراته مواظب باشید ، به خود و دیگران آسیب وارد نشود .

  • از فرو کردن اشیای نوک تیز و یا ضربه زدن به گوش و چشم خود و دیگران خودداری کنید.

  • هرگز برای آشامیدن مایعات از بطری ، لیوان و فنجان ترک خورده استفاده نکنید ، زیرا ممکن است ، باعث آسیب رساندن به دهان شما شوند .

  • در صورتی که خونریزی شدید است ، فوراً بزرگترهای خود را خبر کنید .

اقدامات لازم هنگام خونریزی از بینی :

  • فرد صدمه دیده را به آرامی بنشانید .

  • بالای بینی را با انگشت به مدت ( 10-5) دقیقه محکم بگیرید .

  • اگر خونریزی دو طرفه است ، به فرد صدمه دیده توصیه کنید که از دهان تنفس کند .

  • اگر خونریزی متوقف نشد ، مربی و بزرگتر خود را مطلع سازید .

15روش مبارزه با سرماخوردگی

فصل پاییز و زمستان فصل سرماخوردگی است

آیا برای مقابله با این بیماری مزمن راهکاری دارید؟

به این نکات توجه داشته باشید

ادامه مطلب ...

کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن در سنین مدرسه و دوران بلوغ

تاثیرات کمی خونی در دختران و قبل و بعد از سنین بلوغ می تواند مشکل ساز باشد


ادامه مطلب ...

آیا خواب زیاد دلایلی دارید؟


مسلما داشتن خواب کافی برای حفظ سلامتی لازم است اما باید گفت که پرخوابی می تواند دلیل بسیاری از مشکلات بالینی نظیر دیابت، افسردگی و افزایش خطر مرگ باشد.

به عقیده محققان از بین دلایل بی شمار این اختلال، افسردگی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی نا مطلوب نقش پر رنگ تری دارد. این دو فاکتور می تواند دلیل بسیاری از تاثیرات منفی بر سلامتی باشد. زیرا برای مثال می توان گفت که افراد با سطح اجتماعی – اقتصادی نا مطلوب دسترسی کمتری به مراقبت های پزشکی دارند و بنابراین انبوهی از اختلالات نا شناخته مثل بیماری قلبی در جسم و روح آنها لانه کرده است، که می تواند دلیلی برای پر خوابی آنها شود.

چه مقدار خواب نرمال است؟

مقدار خواب نرمال در دوره های مختلف زندگی متفاوت است. این مقدار وابسته به سن، سطح فعالیت بدنی و سبک زندگی است. برای مثال در دوران استرس و بیماری شما نیاز بیشتری به خواب را احساس خواهید کرد. اما نیاز به خواب در زمان های مختلف و در افراد مختلف تفاوت می کند. با این حال متخصصان پیشنهاد می دهند که بزرگسالان باید در طول شب بین 7 تا 9 ساعت خواب داشته باشند.

چرا برخی افراد زیاد می خوابند؟

برای افرادی که از پرخوابی رنج می برند، خوا ب بیش از اندازه نیز می تواند دلیل اختلال بالینی باشد. این امر سبب می شود که فرد از احساس خواب آلودگی بیش از اندازه در طول شبانه روز رنج ببرد که حتی با چرت زدن هم رفع نمی شود.همچنین این احساس سبب می شود که آنها در طول شب نیز بیش از اندازه طبیعی به خواب روند. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال از اضطراب، سستی و مشکلات حافظه رنج می برند. بیماری خفگی در خواب – اختلالی که باعث توقف دم به دم تنفس در خواب می شود- نیزمی تواند دلیلی برای افزایش نیاز به خواب باشد. زیرا چرخه طبیعی خواب را بر هم می زند. البته همه افراد پر خواب دچار اختلال بالینی نیستند. ممکن است به دلایل دیگری نظیر مصرف الکل و داروهای خاص باشد. و در میان افرادی نیز هستند که از خواب زیاد لذت می برند.

و اما اختلالاتی که باعث پر خوابی می شود:

دیابت: در مطالعه ای که توسط محققان امریکایی صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که رابطه معنا داری با پر خوابی و خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. به عبارتی می توان گفت افرادی که بیش از 9 ساعت در شب به خواب می روند، 50 % بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به دیابت هستند. این استعداد در افرادی که ساعت خواب کمتر از نرمال(کمتر از 5 ساعت)دارند نیز مشاهده شده است.یعنی می توان گفت کم خوابی یا پر خوابی هردو می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

چاقی: خواب بیش از اندازه باعث بروز چاقی می شود. مطالعه ای نشان داده است که بیش از 9 ساعت در شب می خوابند 21% بیشتر از بقیه در طول شش سال مبتلا به چاقی خواهند شد. این ارتباط حتی با در نظر گرفتن غذا و تمرینات بدنی ثابت است.

سردرد: در مورد افراد مستعد سردرد، خواب طولانی در آخر هفته و ایام تعطیل می تواند باعث سر درد شود. محققان معتقدند که پر خوابی باعث تاثیر بر فرارسانهای عصبی (نظیر سروتنین) در مغز می شود. افرادی که در طول روز به خواب می روند و در شب خوابشان مختل می شود، دچار سردرد صبح هنگام می شوند.

کمر درد: برای افراد مبتلا به کمر درد اصولا پزشک دستور استراحت مستقیم در بستر می دهد. و همین امر سبب پر خوابی می شود. برای چنین افرادی توصیه می شود که از فعالیت بدنی روزانه خود بکاهند تا کمتر دچار کمردرد و تبع آن پر خوابی شوند.

افسردگی: اگر چه بی خوابی در افراد افسرده رایج تر از پر خوابی است با این حال 15 % از افراد مبتلا به افسردگی دچار پر خو ابی هستند. و این امر سبب بدتر شدن افسردگی آنها می شود. لذا در بعضی از شرایط ویژه فقر خواب می تواند درمانی برای بیماران افسرده باشد.

بیماری قلبی: مطالعه ای نشان میدهد که زنانی که 9 تا 11 ساعت در شب می خوابند 38% درصد بیشتر از بقیه مبتلا به بیماریهای قلبی کرونری هستند. ولی تا کنون دلیل این ارتباط مشخص نشده است.

مرگ: مطالعات متنوع نشان می دهد که شانس مرگ و میر در افرادی که 9 ساعت یا بیشتر به خواب می روند بیشتر بقیه است. ولی دلیل این ارتباط نیز مشخص نشده است. اما محققان دریافته اند که افسردگی و وضعیت اجتماعی – اقتصادی نا مطلوب با پر خوابی مرتبط است. آنها گمان می کنند که این فاکتورها می تواند سبب افزایش مرگ و میر در افراد پر خواب شود.

روابط زناشویی در دوران بارداری


معمولا زوجین طی بارداری تغییراتی را در روابط بین فردی خود تجربه می‌کنند که یکی از آنها مربوط به روابط زناشویی است.


این روابط در بارداری می‌تواند تحت تاثیر عواملی قرار گیرد که از آن جمله می‌توان به شیوه رابطه زناشویی زوجین قبل از بارداری و همچنین مفهوم روابط زناشویی در نظر زوجین، وضعیت سلامت جسمی و روانی و عوارض دوران بارداری، باورها و ویژگی‌های فرهنگی زوجین، نحوه برخورد آنها با تغییرات فیزیکی زنان طی بارداری و در ضمن ترس از صدمه به جنین در زمان نزدیکی اشاره کرد.
در بارداری محدودیت‌هایی جهت نزدیکی وجود دارد که عبارت‌اند از:
• سابقه سقط یا تهدید به سقط یا زایمان زودرس
• سابقه انقباضات خودبه‌خودی رحمی، خون‌ریزی و یا پارگی زودرس پرده دور جنین
• نارسایی دهانه رحم و همچنین تعداد زایمان‌های متعدد
• چهار تا شش هفته آخر بارداری
• سابقه فشار خون بارداری
• برخی موارد دیگر که توسط پزشک یا ماما عنوان شود.
به‌رغم موارد بالا، اگر بارداری طبیعی باشد و پزشک یا ماما مانعی برای نزدیکی زوجین عنوان نکند روابط بلامانع است و در سه ماهه سوم با نظر پزشکی که بارداری را پیگیری می‌کند نیز می‌تواند ادامه یابد. هر چند در بارداری به خصوص ماه‌های آخر باید پوزیشن و وضعیت مناسبی در حین نزدیکی در نظر گرفته شود که به شکم زن باردار فشاری وارد نیاید.

شاید بعضی خانم‌ها در حین بارداری به خصوص سه ماهه اول با کاهش میل جنسی روبه‌رو شوند که در برخی متون این مساله را به خستگی و تهوع ناشی از مراحل اولیه رشد جنین و جفت نسبت می‌دهند.


در برخی از خانم‌ها این مساله درست برعکس اتفاق می‌افتد و به افزایش تمایلات جنسی زن در سه ماهه اول منجر می‌شود. به‌طور کلی اگر منعی برای رابطه جنسی در بارداری نیست تعامل و تماس لازم است و نوازش کردن خانم‌ها در دوران بارداری به آرامش فکری و روانی آنها کمک می‌کند و موجب می‌شود فرزند شادتری به دنیا بیاورند و پس از زایمان نیز زودتر به زندگی زناشویی خود بازگردند.


بعد از تولد فرزند نیز عموما چند هفته (4 تا 6) طول می‌کشد تا مادران بتوانند در کنار رسیدگی به نوزاد خود را برای رابطه جنسی آماده کنند، به‌خصوص در اوایل رشد بچه ممکن است زوجین حریم خصوصی نداشته باشند تا احساسات جنسی خود را بروز دهند. توصیه می‌کنم حتما به حفظ این حریم خصوصی در هر مرحله از زندگی بپردازید تا زندگی جنسی و به دنبال آن سایر نقاط زندگی مشترک را با نشاط در کنار هم طی کنید

بررسی و درمان سرد مزاجی زنان



بسیاری از خانم‌ ها از نداشتن تمایلات جنسی رنج می ‌برند. این مشکل در هر نژاد و کشوری شایع است.
چون سرد مزاجی جنسی در خانم‌ ها معمولا به یک سری از روش‌ ها و شیوه‌ های غلط در زندگی روزمره نیز می‌ تواند مربوط شود؛ به همین دلیل برای درمان این عارضه در خانم‌ ها باید به صورت همه‌ جانبه تمام موارد از جمله مسایل هورمونی، بیماری ‌های مختلف، نوع روش زندگی و عوامل مختلف روانی مانند استرس در زندگی روزمره توسط متخصص مربوطه بررسی شود تا بتوان با درمان عوامل زمینه ‌ای، تغییر در برخی از روش‌ های غلط و یا اصلاح شیوه‌ های مختلف رفتاری در خانم مبتلا، این عارضه را درمان کرد.


معمولا درمان سرد مزاجی در خانم‌ ها، شامل درمان‌ های غیر دارویی می ‌شود، هر چند در برخی موارد از درمان دارویی نیز در برخی افراد، تحت نظر متخصصان مربوطه می ‌توان بهره برد.
* یکی از روش ‌های درمانی موثر در سرد مزاجی خانم‌ ها، شامل استفاده از روش‌ های صحیح در شیوه ی زندگی و ارتباط با همسر است. تعدیل و تغییر شیوه ی زندگی عبارت است از ورزش کردن مرتب، استراحت کافی، آموختن روش ‌های کنترل استرس و اجتناب از مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل.
* یکی دیگر از روش ‌هایی که می ‌توان برای درمان این عارضه از آن بهره گرفت، تقویت ماهیچه‌ های لگنی با استفاده از روش " کگل " است. در این روش فرد، عضلات لگن خود را سفت می ‌کند، به ‌طوری که می‌ خواهد جلوی ادرار کردن خود را بگیرد و تا شماره پنج می ‌شمارد، سپس عضلات را شل می ‌کند و مجددا این عمل را تکرار می‌ کند.
 برخی از بیماری ‌های زمینه‌ ای که فرد به آن ها مبتلا است، می ‌تواند باعث بروز سرد مزاجی در زنان شود. به همین علت باید به مسایل پزشکی و روانی فرد بیمار توجه کرد.
بیماری‌ هایی مانند افسردگی، اضطراب، بیماری دیابت، بیماری‌ های قلبی عروقی، جراحی‌ های لگنی، سرطان‌ ها، مشکلات غده ی تیروئید، برخی از بیماری ‌های عصبی و... از جمله بیماری‌ هایی هستند که در درمان سرد مزاجی باید به آن ها توجه کرد.
همچنین توجه به عوامل دیگر مثل بالا رفتن سن، بارداری، یائسگی و مصرف برخی از داروها که کاهش تمایل جنسی از عوارض آن می ‌تواند باشد، در بروز این عارضه موثر است.
* روش دیگر درمان عارضه ی سرد مزاجی خانم‌ ها، تجویز برخی از داروها توسط پزشک معالج است. درمان ‌های دارویی از جمله استفاده از هورمون‌ های زنانه ی استروژن و پروژسترون، در خانم‌ هایی که دچار مشکلاتی در ارتباط با این دو هورمون مهم زنانه هستند، یکی از روش‌ های درمان سرد مزاجی خانم‌ ها است.
تجویز هورمون مردانه ی تستوسترون از دیگر موارد دارو درمانی است که البته هنوز توسط FDA تایید نشده است.
استفاده از برخی قرص‌ ها مثل سیلدنافیل و تادالافیل در خانم‌ هایی که دچار عوارض جنسی ناشی از مصرف داروهای ضدافسردگی شده‌ اند، مرسوم است.
همچنین تاثیر دارویی به نام تیبولون که جهت درمان پوکی استخوان استفاده می ‌شود، در افزایش میل جنسی افراد موثر بوده است.
نکته ی مهم در بحث دارو درمانی جهت درمان اختلالات جنسی، تجویز دارو توسط پزشک متخصص در درمان مشکلات جنسی است


دلایل بهتر بودن زایمان طبیعی

در خصوص فواید زایمان طبیعی مقاله و گزارشات متعددی چاپ شده است با هم نگاهی به فواید این نوع زایمان خواهیم داشت

ادامه مطلب ...

شرایط نگهداری مواد غذایی در یخچال

مواظب نگهداری مواد غذایی در یخچال باشیم

ادامه مطلب ...

عوارض خوردن چای بهد از غذا

از قدیم در ایرانی ها خوردن چای بعد از غذا مرسوم بوده است.

سئوال ؟

آیا خوردن چای بعد از غذا خوباست یا بد؟

ادامه مطلب ...

عوارض خوردن چای بهد از غذا

از قدیم در ایرانی ها خوردن چای بعد از غذا مرسوم بوده است.

سئوال ؟

آیا خوردن چای بعد از غذا خوباست یا بد؟

ادامه مطلب ...

مواظب موهایتان بر اثر استرس باشید

تاثیرات استرس در زندگی انسانها همیشه با عوارض و نشانه های فراوانی خودنمایی می کند

مواظب استرس باشید

ادامه مطلب ...

خطرات داروی پنی سیلین را جدی بگیرید

داروها همیشه درمان کننده نیستند !!

بعضی مواقع این داروها می توانند انسانها را مبتلا به بیماریهای جدیدی بکنند.

پس مواظب باشید

ادامه مطلب ...