Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

علل خارش کشف شد

چرا بدن خود را می خارانیم و علت خارش چیست؟ 

چطور این عمل انجام می گیرد و چه مکانیسمی در بدن اطلاعات نیش زدگی را به مغز منتقل می کند؟

از تحریکات پوستی گرفته تا گزیدگی ‌های ناشی از حشرات مختلف، هیچ چیز مانند یک خراشیدگی خوب نمی ‌تواند موجب خلاص شدن از شر خارش ‌های آزار دهنده شود.

از گذشته ‌های دور تا هم اکنون، بشر به صورت ناخودآگاه و آگاه، از خراشیدن پوست به عنوان راهی جهت از بین بردن انگل‌ ها و سایر عوامل خارجی استفاده کرده است. با این حال تا همین چند وقت پیش، حتی دانشمندان و محققان سرشناس دنیا نیز از راز نهفته در پشت این مکانیسم طبیعی اطلاعی نداشتند.

اکنون تحقیقاتی که در دانشگاه مینسوتای آمریکا انجام شده است، پاسخ مناسبی برای این ابهام ارائه کرده است:

ایجاد خراش در پوست موجب از کار افتادن موقتی سلول‌ های عصبی در نخاع می ‌شود. این سلول‌ ها به صورت طبیعی، احساس خارش را به مغز منتقل می ‌کنند.

هنگامی که حشره‌ای پوست بدن را نیش می‌ زند، سلول‌ های موجود در پوست، ماده شیمیایی خاصی را ترشح می ‌کنند که “هیستامین” نامیده می ‌شود. سلول‌ های عصبی که در اطراف سلول‌ های پوستی ترشح ‌کننده این ماده قرار دارند، نسبت به هیستامین از خود واکنش نشان داده و پیامی را به نخاع ارسال می ‌کنند. سپس پیامی به تالاموس مغز فرستاده می‌ شود که در این ناحیه، پیام ارسال شده درک شده و برای کل مغز قابل فهم می‌ شود. در ادامه تالاموس این پیام را به قشر مغزی منتقل می کند که در نتیجه احساس خارش ایجاد می‌ شود.

محققان دانشگاه مینسوتا در پروژه اخیر خود، ماده ی هیستامین را به پاهای چند میمون تزریق کردند و در عین حال فعالیت‌ سلول‌ های مخصوصی در نخاع این حیوانات را زیر نظر گرفتند. این سلول‌ ها با تشخیص سریع تزریق هیستامین، اقدام به ارسال پیام‌ های فوری کردند. با این حال زمانی که محققان نواحی اطراف نقطه تزریق را خراشیدند، این فرآیند دچار افت شد.منبع: Focusmagazine

تهران مورد هجوم ساس قرار گرفته است

وقتی از حشرات خون خواری مثل ساس و کک و یا کنه و صحبت می کنیم همه مردم فکر میکنند که حتما باید در منزل حیوانی مثل سگ و یا گربه و یا پرنده ای نگهداری می شود که بایستی این حشرات در آنجا رشد و نمو کرده باشند ولی امروزه شاهد هستیم که در منازل و اماکنی که هیچ گونه حیوانی و یا جانوری نگهداری نمیشود این حشرات باعث اذیت و آزار ساکنین می شوند . بنحوی که خواب شبانه را از تک تک ساکنین گرفته و حتی باعث ایجاد شوکهای عصبی و یا بیماریهای پوستی و عارضه های اسکار و هماتوم های پوستی حتی می شود .

در روز تماسهایی که با اینجانب از شهر تهران گرفته میشود نشان از بروز و هجوم این حشرات به منازل شهر تهران دارد . شاید کسی متوجه این مهم نباشد که اگر به همین روال پیش رویم این حشرات کوچک می توانند باعث تخلیه شهری مثل تهران شوند .(بلای که 1999 در شهر نیوجرسی امریکا روی داد که ساکنین را مجبور به ترک شهر نمود).

حال نویسنده امیدوار است که خوانندگانی که با این معضل شبانه و آزار دهنده مواجه هستند قبل از هر گونه اقدامی و تماس با شرکتهایی که متاسفانه اقدام به سمپاشی با سموم نباتی و غیر استاندارد می نمایند و جوابگو هم در نهایت نمی باشند تماس گرفته تا تنها راه کار عملی و علمی را در این خصوص به شما بازگو نموده تا ضمن خلاصی از این بلای شبانه با صرف هزینه ای بسیار کمتر از حد ممکن این حشرات را از منازل خود بیرون نمایید .

ساس و کنه و کک به راحتی درون رختخوابهای شما پنهان می شوند و بدانید که با هیچ گونه سمی هم بیرون نمی آیند و اگر هم بخواهید با سمی این حشره را نابود نمایید باید بدانید که این عمل هیچگونه تاثیری روی تخم های این حشرات نداشته و فقط باعث آلودگی محیط زییست شما می شود. از سمپاشی بر روی البسه و لوازم خواب و مبلمان هم خودداری نمایید زیرا اثر سموم تا مدتها روی آنها باقی مانده و بر اثر هر گونه تماسی می تواند باعث ایجاد عارضه های پوستی و تنفسی و حساسیتهای گوارشی شود . پس از سم پاشی نتیجه مطلوبی حاصلتان نخواهد شد .

در فکر روشهای سنتی قدیمی مثل بخار دادن گاز گوگرد هم بیرون بیایید که نتیجه ای جز ایجاد عوارض ریوی و تنفسی برای ساکنین نخواهد داشت. پس منتظر تماس شما برای ارائه راهکار نهایی هستم.

تخصص من در خدمت تمامی ملت ایران می باشد.


دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین

Mehrdad halvaei
Animal Physiology from the professional pest control Tsyng Hua University, China

 

 

نیش زنبور عسل مشکل گشای بعضی از بیماریهاست

کشور چین کشور دانشهای پنهان است شاید به جرات بتوان گفت که تنها کشوری که هنوز طب سنتی را با طب مدرن تلفیق کرده است چینها هستند نویسنده با توجه به شناختی که از مردم آن کشور دارد اذعان میکند که روزی طب سنتی و طب جانوری جایگزینی برای طب شیمیایی باشد. و منتظر باشید که حیات بشر را در بدن موجودات دیگر دنبال نماییم

نویسنده

 نیش زنبور ممکن است بسیاری را روانه بیمارستان کند ، اما در کلینیک های کشور

چین بیماران در صف می ایستند تا توسط نیش زنبورها خود را درمان کنند.

نیش زنبور ممکن است بسیاری را روانه بیمارستان کند ، اما در یک کلینیک در کشور چین بیماران در صف می ایستند تا توسط نیش زنبورها خود را درمان کنند.
در این روش درمانی ، زنبورهای زنده را در نقاط مشخصی از بدن بیماران قرار می دهند تا با نیش زدن درد آنها را التیام ببخشند و بیماریشان را درمان کنند.این روش که قدمتی بیش از 3 هزار سال دارد از سال 2007 در کشور چین به صورت قانونی درآمد.
این روش شباهت زیادی به طب سوزنی دارد با این تفاوت که در زنبور درمانی نیش این حشرات جایگزین سوزن میشود.سم زنبور نیز که به گفته بسیاری از پزشکان یک داروی طبیعی است وارد بدن بیمار شده و مانند تزریق دارو بیماری های او را بهبود می بخشد.

پزشکان کلینیک "کانگ تای بی" که یک مرکز پزشکی سنتی در شمال شرق پکن است معتقدند این روش درمانی بسیار موثر است و می تواند بیماری هایی مانند آرتوروز و روماتیسم را درمان کند.

وانگ جینگ یکی از پزشکان این کلینیک در این باره گفت : نیش زنبور اثرات شفابخشی  روی افرادی که به بیماریهای استخوانی و مفصلی دچار هستند دارد.
این روش در اصل به سم زنبور تکیه دارد و باعث بهبود جریان خون ، کاهش تورم و درد در بیماران میشود.
نیش زنبورها نزدیک به 0.3 میلیمتر طول دارد و در هر بار نیش زدن نزدیک به 0.3 میلیگرم زهر وارد بدن بیمار میشود.
برای درمان با این روش ، پزشکان با استفاده از انبرهای خاصی زنبورها را برداشته و به ترتیب در نقاط مشخصی از بدن بیمار که احساس درد یا ناراحتی دارد قرار می دهند.
زنبور بعد از نیش زدن بیمار می میرد.اما نیش آن برای چند ساعت روی بدن بیمار باقی می ماند.
البته این پزشکان هستند که معین می کنند برای یک بیمار خاص چند زنبور باید استفاده شده و نیش آن تا چند ساعت باید در بدن بیمار باقی بماند.در شدیدترین حالت یک بیمار ممکن است تا 100 بار توسط زنبورها گزیده شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.در موارد جزئی 4 یا 5 بار گزیده شدن توسط این حشرات کفایت می کند.
این مرکز به طور متوسط 30 بیمار در روز دارد ، البته در روزهای آخر هفته تعداد آنها به 50 نفر هم می رسد.پزشکان می گویند این روش آنقدر طرفدار پیدا کرده است که آنها تصمیم دارند کلینیک خود را در سال آینده گسترش دهند تا بتوانند پذیرای بیماران بیشتری باشند.
حتی بسیاری از بیماران در مناطق دورافتاده چین به این کلینیک میآیند تا با هزینه ای در حدود 18 دلار خود را درمان کنند.
هان لید که به دلیل ابتلا به دیابت دچار تورم درر رگهای پایش شده است تا کنون 7 بار به این کلینیک مراجعه کرده و معتقد است این روش موثر بوده و ارزش درد نیش زنبور را دارد.
او میگوید : بعد از آنکه زنبور مرا نیش می زند  احساس می کنم دردم برطرف و پاهای من سبک تر شده است.راه رفتن برای من ساده تر می شود و من دیگر احساس تورم در پاهای خود نمی کنم.
پزشکان این مرکز می گویند بیش از 90 درصد بیمارانشان بعد از مراجعه به این کلینیک بهبود پیدا کرده اند و این روش را موثر دانسته اند.
رویترز ، 22 مارس

زندگی بشر در زنبور عسل

در دنیای امروزی شناخت از حشرات و جانوران بعنوان یکی از اسرار خلقت هنوز نهفته مانده است شاید هنوز برای شناخت موجوداتی که اطارف ما هستند زمان لازم را طی ننموده ایم ولی روزی خواهد رسید که حیات بشر خودش را مدیون همین حانورانی خواهد دید که اطرافش هستند و زندگی آنها را ما نابود می کنیم.

نویسنده

درگذشته های دور زنبورداری یکی از خطرناک ترین شغل ها محسوب می شد. ولی امروزه روش های بی خطری برای نگهداری از زنبورها مورد استفاده می گیرد به خصوص که در حال حاضر شاخه ای از علم تحت عنوان "Apilherapy" رو به گسترش است که طی آن از فرآورده های زنبور عسل برای پیشگیری و درمان بیماری ها استفاده می شود.

تنها در آمریکا سالانه بالغ بر 5 تا 10 هزار بیمار تحت درمان های نشأت گرفته از نیش زنبور قرار می گیرند.
به نوشته پراودا، زهر زنبور ترکیب پیچیده ای از 50 ماده مختلف شامل پروتئین، فسفر، کلسیم، منیزیم، مس، اسید فورمیک، گلوکز، فروکتوز، هیستامین و اسیدهای آمینه می باشد.
از لحاظ بعد درمانی می توان به فراوان ترین ماده تشکیل دهنده نیش زنبور عسل با عنوان »Melittin« اشاره کرد که اثر ضدالتهابی قوی دارد.
ماده دیگرApamine است که نیروبخشی روی سیستم عصبی دارد وهمچنین »Cardiopeptide« که نقش متعادل کننده سیستم عروقی قلب را ایفا می کند. نیش زنبور اغلب برای بیمارانی که از درد آرتروز و روماتیسم رنج می برند تجویز می شود و حتی برای ناراحتی معده، درد عصب، درد سیاتیک، آسم، فشارخون بالا و میگرن نیز توصیه می شود.
زهر زنبور حتی برای غده پروستات در مردان و واریس و تورم مفاصل در زنان تجویز می شود. البته فرآیند درمان به شیوه کاملا" تخصصی اعمال می شود. بدین شکل که زنبور روی محل درد قرار داده می شود و نیش حشره نیز برای مدت 15-10 دقیقه روی زخم باقی می ماند.
البته برای شروع کار، یک نیش اعمال می شود تا پزشک از لحاظ ایجاد نشدن واکنش های آلرژی اطمینان حاصل کند. نسبت به نوع بیماری به تدریج هر جلسه تعداد نیش ها به 4 تا 5 عدد افزایش پیدا می کند. معمولا"، درمان بعضی از بیماری ها، یک دوره که شامل 40 الی 60 مرتبه گزیدگی است به طول می انجامد.
بیماران مبتلا به »ام.اس« به 2تا 3 دوره درمان در سال با فاصله 5/1 تا 2 ماه بین هر دوره نیاز دارند. درمان از طریق نیش زنبور عسل برای بیماران کبد، کلیه، طحال، دیابت، سرطان، سل، نارسایی قلبی و بیماران با امراض عفونی استفاده نمی شود.
عسل هم دیگر فرآورده زنبور است که برای تحریک سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. خوردن روزانه پنج قاشق غذاخوری عسل برای مدت زمان طولانی فرد را در برابر سرماخوردگی مقاوم می سازد.
البته منظور حل کردن عسل در چای نیست زیرا این عمل بیشتر فواید عسل را از بین می برد. درگذشته پزشکان از موم های تازه جدا شده زنبور عسل به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می کردند. نوشیدن شیرداغی که یک قاشق عسل درون آن حل شده است، علاوه بر خاصیت تسکین گلو درد به خوابیدن نیز کمک می کند.
از عسل همچنین برای تقویت بافت پوست استفاده می شود و عسل گرم یکی از ایده آل ترین ماسک های زیبایی است.
یکی دیگر از فرآورده های فوق العاده سودمند زنبور، ماده ای تحت عنوان »ژله سلطنتی« است که از طریق تغذیه ملکه های آینده تولید می شود. میزان این ماده بسیار پایین است و زنبورها درون هر کندو، تنها 2/0 گرم از آن را قرار می دهند. اما این ماده که مفیدترین فرآورده زنبور عسل محسوب می شود، حاوی 58 درصد پروتئین، 18 درصد چربی، 26 درصد قند و مجموعه ای از نمک های معدنی و ویتامین ها می باشد. تأثیر نیروزایی این ماده حتی از عسل بیشتر است.

شیوع بیماری خطرناک ام اس

امروزه بیماری شایع ام اس در ایران نشان از دنیای صنعتی می باشد . متاسفانه به حدی در زندگی هایمان صنعت و تکنولوژی و رفتاریهای اجتماعی خشن بوجود آمده است که تحمل آن برای خیلی از انسانها سخت می باشد در بین خانمها نسبت به این بیمای شیوع بیشتری دارند.

امیدوار هستم با خواندن این مقاله نسبت به دنیای اطراف خودمان تا حدودی کمتر واکشنهای منفی نشان دهیم .

نویسنده

ادامه مطلب ...

دنیای مواد مخدر و تاثیرات آنها

چقدر برای خود و فرزندانمان ارزش و احترام قائل هستیم اصلا می توانیم روی همت و اراده خود چه نمره ای را بگذاریم ؟

آیا می توانیم آنقدر که به دیگران توصیه و نصیحت و پند می دهیم برای خودمان نیز گوشه ای از آنها را انجام دهیم . متاسفانه جواب خیر است !

این جمله را نویسنده برای کسانی که متاسفانه به بیماری اعتیاد دچار هستند بارها تکرار کرده است . عزیزان بیایید گوشه ای و یا نیم نگاهی به خودمان بیاندازیم و ببینیم کجای این دنیا قرار داریم.

منتظر تماس عزیزانی هستم که ممکن از از دست این بنده ایرانی کمکی برایشان باشم.

نویسنده

ادامه مطلب ...

تاثیرات سگهای خوشبین و سگهای بدبین در رفتار آنها

در نگهداری از سگ هایمان احتیازط کنیم زیرا ممکن است سگها را مبدل به سگهای بد بین نماییم این عارضه امروزه خصوصا در سگهایی که در ایران زندگی می کنند شایع شده است پس بیایید سگهایمان را همیشه خوش بین نگه داریم.

نویسنده

ادامه مطلب ...

دیگر نگران عفونت در زخم نباشید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای پانسمان کردن زخم و یا جراحتی از چسب زخم استفاده کنید. اما با پوشیده شدن سطح جراحت توسط چسب از وضعیت آن با خبر نیستید و نمی دانید که آیا زخم رو به بهبود است و یا در حال عفونی شدن است؟  

محققین انجمن EMFT مونیخ، یک چسب هشدار دهنده عفونت ابداع کردند که می تواند وضعیت زخم را با تغییر رنگ خود بیان کند. این برچسب هشدار دهنده با اندازگیری PH پوست بدن انسان می تواند شرایط عفونی و یا غیر عفونی زخم را تشخیص دهد. 

در حالت عادی PH پوست بدن انسان 5 است. اگر PH به 6.5 یا 8.5 افزایش یابد، نشانه ای از عفونت زخم است و برچسب با تغییر رنگ خود به بنفش اعلام خطر خواهد کرد.  

البته نمی توان گفت که این برچسب می تواند خیلی هم کاربردی باشد. از آنجایی که زخم های عمیق دارای ریسک عفونت بالایی هستند، معمولا توسط چندین لایه پانسمان، باند پیچی می شوند. پس استفاده از این برچسب و تغییر رنگ آن در زیر چندین لایه پانسمان چندان محسوس نیست.  

از طرفی بدن انسان خود دارای بهترین سیستم هشدار دهنده عفونت است. با علائم بالینی از قبیل تب می توان به عفونت زخم ها و جراحت ها پی برد. اما خوبی این ایده این است که هزینه تولیدش پایین و برای زخم های سطحی کاربردی است

 

نکته های حیاتی در اسرار مواد غذایی

خداوند در غذاهایی که میخوریم اسراری را نهفته است که آیندگان پی به این اسرار خواهند برد هر روز که از خلقت می گذرد بیشتر پی خواهیم برد که خداوندی که تمامی مخلوقات را (جانوران و نباتات ) را خلق نموده است همه را بسان دانه های یک تسبیح به هم وصل نموده و ارتباط داده است  از همین سان که بایستی شکر گذار خالق خود باشیم

ادامه مطلب ...

چگونه مرغ مینایی را انتخاب کنبم

اگر دوست دارید از مرغ مینا نگهداری کنید باید بدانید که اصولی را برای نگهداری از این پرنده نه چندان زیبا بایستی رعایت نمایید مثلا مرغ مینا (مرغ مقلد) بهتر است این پرنده را از وقتی خیلی کوچک است حدودا 2 تا 3 هفته ای خریداری کنید زیرا خطر مردن را هم پشت سر گذاشته است ...

 

ادامه مطلب ...

موزهای خراب را بخوریم یا نه؟


موز سبز یا رسیده ؟


موز کاملا رسیده ماده ای تولید میکند بنام  تی اِن اِف

که توان مقابله با سلولهای غیر عادی (سرطانی) را دارد ، 

هر چه موز رسیده تر باشد لکه های قهوه ای رنگ روی پوست آن بیشتر میشود هر چه این لکه های قهوه ای بیشتر باشند، سیستم ایمنی بدن را بیشتر افزایش میدهند

بنا بر تحقیقات دانشمندان ژاپنی، در مقایسه با میوه هایی مانند انگور ، سیب، هندوانه ، آناناس ، گلابی و خرمالو ، موز با افزایش تعداد گلبولهای سفید و بالا بردن سیستم ایمنی و تولید ماده تی ان اف ، بهترین نتیجه را داده

بنا بر همین تحقیقات موز کاملا رسیده با خالهای قهوه ای روی پوست آن 8 برابر بیش از موز سبز سیستم ایمنی در مقابل سرطان را بالا میبرد 

دانشمندان ژاپنی خوردن یک موز در روز را توصیه میکنند

 


خطر رتیل گزیدگی در انسانها

عنبکوتیان جدا از حشرات برای خود خانواده ی را در میان جانوران تشکیل داده اند شاید باورتان نشود که تمامی عنکبوت ها سمی می باشند ولی ما از کنار آنها به سادگی گذر می کنم. هنوز درد ناشی از نیش یک عنکبوت را تجربه نکرده اید ولی باید بدانید که درد ناشی از نیش این موجود زنده کمتر از نیش یک مار خطرناک نمیباشد. نویسنده امیدوار است که به این موجوئد

عنکبوت گزیدگی:

 تقریبا تمامی راسته عنکبوتها زهر آگین میباشند.با این وجود همه عنکبوت ها برای انسان خطرناک نیستند زیرا آرواره و نیش عنکبوتها از استحکام کافی جهت فرو شدن در پوست بدن انسان برخوردار نیستند. چند دسته از عنکبوت ها مانند رطیل ها در انسان ایجاد مسمومیت می نمایند.

 

علائم و نشانه ها:

 علائم کاملا به نوع عنکبوت بستگی دارد.احتمال بروز آثار سیستمیک نظیر تعریق، تاکیکاردی، افزایش و یا کاهش قند خون، اسپاسم عضلانی و ادم ریه در بعضی از انواع عنکبوت ها وجود دارد.

 

کمکهای اولیه:

1- باید از دستکاری موضع گزش به هر شکلی خودداری نمود.(نظیر بریدن، مکیدن، سوزاندن، گرم کردن و یا سرد کردن) استفاده از تورنیکه و بانداژ فشاری که جهت تاخیر جذب زهر بکار میروند، بی فایده است.

2- عضو گزیده شده را باید توسط چوب و باند پارچه ای ویا هر وسیله دیگر بی حرکت نمود.

3- فرد گزیده را بایستی با سریعترین روش ممکن به نزدیکترین مرکز درمانی ارجاع نمود.

درمان:

بندرت ممکن است حیات بیمار به علت عنکبوت گزیدگی به مخاطره بیافتد، اگرچه خود بیماران ممکن است فکر کنند در حال مرگ هستند.

درد که مهمترین علامت مسمومیت میباشد معمولا به مسکن های خوراکی پاسخ نداده و گاهی حتی ضد دردهای مخدر نظیر مورفین و پتیدین نیز قادر به کاهش درد بیماران نمی باشند.

در بعضی از موارد غوطه ور ساختن بیماران در آب داغ ممکن است باعث تسکین موقت درد گردد.

تجویز گلوکونات کلسیم و داروهای شل کننده عضلات تا حدودی منجر به کاهش درد میگردند.

در هر حال بهترین اقدام برای تسکین درد بیماران تجویز سرم اختصاصی خنثی کننده زهر عنکبوت می باشد.(این سرم در حال حاضر در ایران تولید نمی گردد)

 

دیگر نگران بارداری اتفاقی نباشید

 

قرص‌های پیشگیری از بارداری،‌ عوارض جانبی مانند ضعف، اضافه وزن یا کاهش میل جنسی را به دنبال دارند و برای استفاده در دوران شیردهی مناسب نیستند. اما ژل موضعی جدید همه این مشکلات را حل می‌کند.
استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری، یکی از متداول‌ترین راه‌های کنترل بارداری است که توسط خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما شاید در آینده‌ای نزدیک،‌ این قرص‌ها با ژل مخصوصی که از طریق پوست جذب می‌شود، جایگزین شوند.
ژل موضعی جدید، درست مانند برچسب‌های دارویی عمل می‌کند. با این تفاوت که برچسب  دارویی دیده می‌شود و به علاوه، ‌ممکن است قبل از جذب کامل دارو یا ماده مورد نظر، از پوست جدا شود. بر اساس این گزارش،‌ این ژل موضعی اگر روی شانه‌ها، بازوها و یا پاها مالیده شود، درست به اندازه قرص‌های معمول پیشگیری موثر خواهد بود. به علاوه عوارض جانبی معمول این قرص‌ها مانند ضعف، اضافه وزن یا کاهش میل جنسی را به دنبال نخواهد داشت.

این لوسیون موضعی، درست مانند قرص‌ها، هورمون‌های پروژسترون و استروژن را وارد بدن می‌کند و از این طریق، مانع آزاد شدن تخمک توسط تخمدان در هر ماه می‌شود. در تست اولیه این ژل، 18 زن به مدت 7 ماه از آن استفاده کردند و هیچ‌کدام باردار نشدند. همچنین گزارش‌های علمی‌این مطالعه نشان می‌دهد که گرایش یا فعالیت جنسی این زنان کاهش نداشته و هیچ عارضه جانبی خاصی را هم گزارش نکرده‌اند.
به علاوه، بر خلاف قرص‌های متداول پیشگیری از بارداری فعلی، ژل موضعی جدید هیچ مشکلی را برای زنانی که شیردهی دارند ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که قر‌صهای معمول، اغلب روی میزان شیر و توان شیردهی مادر تاثیر منفی دارند. این خبر بسیار خوبی برای تازه مادرانی است که آمادگی فرزند دوم را ندارند!

 

ساختمان نخاع در انسان

ساختمان نخاع

اعصاب نخاعی

در انسان 21 جفت عصب نخاعی وجود دارد. اعصاب نخاعی به ترتیب از گردن تا کمر قرار دارند و هر یک از آنها به قسمت خاصی از بدن مربوطند. این اعصاب به ترتیب شامل 8 زوج گردنی ، 12 زوج کمری ، 5 زوج خاجی و 1 زوج دنبالچه‌ای است. هر عصب نخاعی پس از آن که از نخاع خارج شد به انشعاباتی تقسیم می‌شود و هر شاخه از آن به بخشی از بدن منتهی می‌گردد. اعصاب کمری و خاجی و دنبالچه‌ای تقریبا به صورت عمودی از نخاع بیرون می‌آیند و یک دسته تارعصبی به نام دم اسب Cauda equine بوجود می‌آورند. ریشه‌های خلفی نخاع از تارهای عصبی حسی و ریشه‌های قدامی آن از تارهای عصبی حرکتی تشکیل شده است و قطع شدن آنها به ترتیب باعث ایجاد بی‌حسی یا فلج در اندامهای وابسته می‌شود.
ادامه مطلب ...

نگاهی به جمجمه انسان

جمجمه بدون در نظر گرفتن استخوان متحرک فک تحتانی ، کرانیوم نامیده می‌شود. کرانیوم از دو بخش تشکیل شده است. جمجمه مغزی که بخشی از جمجمه است که وظیفه حفاظت از مغز را بر عهده دارد. و قسمت دوم استخوانهای صورت ، در جلو و پایین جعبه مغزی قرار گرفته است و اسکلت صورت را می‌سازد. استخوانهای جعبه مغزی 8 عدد هستند 4 عدد فرد و میانی و 2 عدد زوج و طرفی هستند. استخوانهای صورت 14 عدد هستند که 6 عدد زوج و 2 عدد فرد هستند.

ادامه مطلب ...

ساختمان بینی را بهتر بشنایم

اندام شناسی یا فیزیولوژی تشریح قسمتی از شناخت اندام های داخلی و آناتومی شناخت بیرونی اندام های حرکتی و حسی موجودات می باشند یکی از مهمترین بخشهای حس های پنج گتنه در انسانها حس بویایی است که نقش به سزایی در حیات انسانها بازی می کند قسمتی که این حس را به ظاهر فرمانبرداری می کند بینی می باشد که البته خود بینی دارای بخشهای بسیار پیچیده ای دارد در این بخش نویسنده امیدوار است خواننده گرامی با نگاه تازه ای به این عضو به اهمیت آن بیشتر و بهتر پی ببرد.

ادامه مطلب ...

اهمیت دستگاه تناسلی نر در انسان

حیات با تولید مثل همراه است اگر زادولدی صورت نگیرد همه موجودات منقرض خواهند شد خداوند بزرگ این نعمت را برای تمامی نباتات و جانوران و موجودات زنده قرار داده است که با نگاهی به این مکانیسم به عظمت خالق بزرگ بیشتر پی  خواهیم برد . نویسنده بعنوان فیزیولوژیست به اهمیت این فراینده برای خوانندگان گرامی اشاره خواهد نمود جا دارد در پایان این مقاله به اهمیت دستگاه تناسلی در موجودات مذکر نگاهی تازه نماییم.

ادامه مطلب ...

آیا پشه ها می توانند ایدز را منتقل کنند؟

  

سئوالی که همیشه در بین منخصصین برای انتقال ویروس ایدز مطرح میشود اینست که آیا ژشه ها می توانند باعث انتقال این ویروس خطرناک شوند جواب ؟ آری فقط در یک شرط 

یک پشه برای انتشار بیماری باید اول عامل بیماری میکروارگانیسم عامل بیماری را با خونی که می خورد بگیرد.عامل بیماری باید توانائی زنده ماندن در بدن پشه را داشته باشد(وبهتر است که تعداد آن افزایش نیز یابد) .

سپس عامل بیماری باید به غدد بزاقی پشه برسد .محلی که هنگام خونخواری مجدد پشه بزاق از آن عبور می کند تا به میزبان جدید تزریق شود.پشه ها بزاق تزریق می کنند نه خون خورده شده را .کانال غذایی و کانال تزریقی از هم جدا هستند افراد الوده به ویروس HIV (که عامل ایدز است)مقادیر بسیار کمی از این ویروس را در خون خود دارند .در حقیقت 70-80 درصد افراد الوده در خونشان سطح قابل تشخیص ذرات ویروس را ندارند.

به علاوه ویروس HIV برخلاف عوامل بیماری های متقله توسط پشه روشی برای زنده ماندن در دستگاه گوارش پشه ندارد .ذرات ویروس HIV در معده پشه مانند غذاهضم می شوند .بنا براین هرگز به غدد بزاقی پشه نمی رسند . روش دیگر برای انتقال HIVاین است که پشه فرد آلوده را نیش بزندسپس فورا" شخص دیگری را نیش بزند وبه قدر کافی ویروس بر روی قطعات دهانی پشه باقی بماند تا ان شخص را آلوده کند .با این وجود چون میزان ویروس در خون خیلی کم است مقدار خونی که ممکن است وجود داشته باشد روی قطعات دهانی پشه خیلی کم است . به این دلایل دانشمندان تخمین زده اند که برای انتقال تنها یک واحد HIV ده میلیون پشه باید نیش بزنند .