Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

چگونه به فردی که سکته مغزی کرده کمک کنیم؟


چگونه به فردی که سکته مغزی کرده کمک کنیم؟
سومین علت مرگ در دنیا سکته مغزی است که در کشور ما نه تنها در رده بندی عوامل مرگ، یک پله بالاتر، یعنی در جایگاه دوم است، بلکه طبق بررسی‌های انجام شده سن سکته مغزی در ایران 10سال کمتر از میانگین جهانی است.

به عبارتی، بیشتر سکته‌های مغزی در ایران در حدود 45 سالگی اتفاق می‌افتند در حالی که این رقم در کشورهای دیگر، 55 سال است. بنابراین دانستن نکاتی برای کمک به افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، برای هر شخصی لازم است.


اصطلاح‌ «سکته‌ مغزی» وضعیتی‌ را توصیف‌ می‌کند که‌ در آن‌، جریان‌ خون‌ یک‌ قسمت‌ از مغز در اثر یک‌ لخته‌ خونی‌ یا یک‌ رگ‌ خونی‌ پاره‌ شده‌، به‌طور ناگهانی‌ و جدی‌ مختل‌ می‌شود. انتقال‌ سریع‌ بیمار به‌ بیمارستان‌ بسیار حیاتی‌ است‌. اگر سکته‌ مغزی‌ به‌ دلیل‌ لخته‌ روی‌ داده‌ باشد، می‌توان‌ با دادن‌ دارو، وسعت‌ صدمه‌ مغزی‌ را محدود و روند بهبود را سریع‌تر کرد.


سکته‌ مغزی‌ بیشتر در افرادی‌ که‌ دچار فشار خون‌ بالا یا اختلالات‌ گردش‌ خون‌ هستند، رخ‌ می‌دهد و در برخی‌ موارد‌ می‌تواند منجر به مرگ شود؛ با این‌ حال‌، اکثر افراد پس‌ از سکته‌ مغزی‌، به‌طور کامل‌ بهبود پیدا می‌کنند. در هر صورت به یاد داشته باشید در هنگام بروز سکته مغزی ممکن است این علایم بروز و ظهور پیدا کنند:


* مشکلاتی‌ در تکلم‌ و بلع‌

* اگر از بیمار بخواهید که‌ دندان‌های‌ خود را نشان‌ دهد، تنها یک‌ طرف‌ صورت‌ حرکت‌ خواهد کرد و یا حرکت‌ (دوطرف‌) یکسان‌ نیست‌.

* از دست‌ دادن‌ قدرت‌ یا حرکت‌ در اندام‌ها


* سردرد شدید و ناگهانی‌


* وضعیت‌ ذهنی‌ منگ‌ و هیجان‌زده‌ که‌ می‌تواند با مستی‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود.


* از دست‌ رفتن‌ هوشیاری‌ به‌طور ناگهانی‌ یا تدریجی‌


مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، باز نگه‌ داشتن‌ راه‌ تنفسی بیمار است و در همین زمان سعی کنید شرایط‌ انتقال‌ فوری‌ او به‌ بیمارستان‌ را فراهم کنید.


دقت داشته باشید اگر بیمار بی‌هوش‌ است‌، راه‌ تنفسی‌ را باز و تنفس‌ را کنترل‌ کنید؛ آماده‌ باشید تا در صورت‌ لزوم‌، احیای‌ تنفسی‌ و ماساژ قفسه‌ سینه‌ را آغاز کنید.


اگر بیمار نفس‌ می‌کشد، او را در وضعیت‌ بهبود قرار دهید. با مرکز اورژانس‌ تماس‌ بگیرید و آمبولانس‌ درخواست‌ کنید. تا زمان‌ رسیدن‌ نیروهای‌ امداد پزشکی‌، علایم‌ حیاتی‌ (سطح‌ پاسخ‌دهی‌، نبض‌ و تنفس‌) را کنترل‌ و ثبت‌ کنید.

علل سردردها را بررسی کنیم

دلایل عجیب سردرد...
دلایل  عجیب  سردرد...
سردرد ممکن است به هر دلیلی برای شما رخ دهد اما گاهی اوقات دلایل عجیبی هستند که بدون آنکه متوجه شوید سر شما را مملو از دردهای بی‌شمار می‌کنند.وقتی درد همه سر را فرا می‌گیرد دیگر انسان قادر به هیچ کاری نیست،
 
این لحظات دقیقا احساس آن را دارید که یک پتک را کسی برای انتقامجویی آنچنان بر سر شما کوبیده است که حتی پتک شکسته و سر دردش برایتان باقی مانده است. بی‌احتیاطی در هر موردی می‌تواند سردرد را به همراه داشته باشد اما برخی مواقع به طرز عجیبی سردرد به سراغ شما می‌آید:

غذاهای مانده و دودی

برخی از خوراکی‌ها هستند که از روش دودی شدن یا با ماندن در گوشه‌ای خوشمزه‌تر می‌شوند. استفاده از پنیرها که از کپک به‌دست می‌آیند یا استفاده از ماهی دودی می‌تواند باعث بروز سردرد شود. با استفاده نکردن از این غذاها سردرد شما نیز به سرعت خوب خواهد شد.

تعطیلات

شاید به نظر شما خیلی عجیب باشد که تعطیلات دلیلی برای سر درد باشد که این بستگی به روش گذران تعطیلات دارد. اگر شما از جمله افرادی هستید که آخر هفته‌ها و تعطیلات را بیشتر دوست دارید در رختخواب بگذرانید این مشکل حتما به سراغتان خواهد آمد. پزشکان اعتقاد دارند که اگر شما بیش از حد زمان خواب بدنتان استراحت کنید دچار سردرد خواهید شد چرا که مغز شما بیدار شده است اما نمی‌تواند کاری انجام دهد.

پمپ بنزین

گاهی اوقات حساسیت‌ها به یک بوی خاص می‌تواند باعث بروز سردرد شود. بوی بنزین، عطر و تنباکو مهم‌ترین بوهای آلرژی‌زا هستند که در میان آنها بسیاری از مردم دنیا با استشمام بوی بنزین دچار این مشکل می‌شوند. این سردردهای حساسیتی می‌توانند به حدی کشنده باشند که فرد حتی نتواند لحظه‌ای چشمانش را ببندد.

مدل مو

دلیلی عجیب اما واقعی برای سردرد را می‌توان مدل مو دانست، البته این مشکل بیشتر ممکن است برای خانم‌ها پیش بیاید ولی در آقایانی که از موادی مانند تافت و ژل استفاده می‌کنند نیز وجود دارد. خانم‌هایی که خیلی محکم موهای خود را می‌بندند کسانی هستند که دچار سردردهای شدید می‌شوند.

یک روز آفتابی

قدم زدن در هوای آزاد در یک روز با آفتابی درخشان شاید کمی لذت بخش باشد اما همیشه اگر مدتش بیشتر از حد مجاز دو ساعت شود می‌تواند سردردهای بی‌امانی را ایجاد کند. اشعه خورشید روی رگ‌های خونی تاثیر می‌گذارد و همین باعث به‌وجود آمدن سردردهای مختلف خواهد شد.

خانم مواظب میگرن خود باشند

خانم های مبتلا به میگرن، مراقب باشید

تحقیقات نشان می دهد که میگرن می‌تواند عاملی برای وقوع حمله قلبی و لخته شدن خون در زنان باشد.گروهی از محققان در مطالعه سلامت زنان شامل بررسی 27 هزار و 860 زن که 1435 نفر از آنها مبتلا به میگرن بودند، طی یک دوره 15 ساله 1030 نفر از آنها را با حمله قلبی، سکته مغزی و یا مرگ ناشی از رویدادهای قلبی عروقی شناسایی کردند، که این مشاهدات از ارتباط مستقیم میگرن‌ و خطر وقوع این بیماری‌ها خبر می‌دهد.

تحقیقات بیشتر محققان نشان می دهد که بعد از فشار خون بالا، میگرن مهمترین عامل کمک کننده به وقوع حمله قلبی و سکته مغزی در گروه مورد مطالعه شناخته شده چرا که اثرات منفی حاصل از آن پیش از دیابت، سیگار کشیدن، چاقی و داشتن سابقه خانوادگی برای ابتلا به این بیماری‌ها قرار گرفته است.

 
این مطالعه در عین حال که به افراد مبتلا به میگرن هشدار می‌دهد که در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند اما این پدیده به این معنی نیست که تمام افراد مبتلا به میگرن حتما حمله قلبی و یا سکته مغزی را تجربه خواهند کرد.
به گفته محققان افراد مبتلا به میگرن می‌توانند احتمال وقوع این خطرات را در خود با تعدیل عوامل دیگر مانند عدم مصرف دخانیات، کنترل فشارخون، کاهش وزن و انجام ورزش کاهش دهند. نتایج این تحقیق در نشریه آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است.

چگونه از موهایمان نگهداری کنیم؟؟؟

مشکلات مو وبیماریهای بدن
تحقیقات نشان داده است که تغییر ظاهر، بافت و یا ضخامت موها می تواند نشانه یک بیماری باشد، مانند بیماری تیروئید.
 
چگونه می توان تشخیص داد که تغییرات ایجاد شده در موهای سر به علت یک بیماری است و یا ارثی می باشد؟
برخی تغییرات مانند ریزش ناگهانی مو، به خصوص اگر با نازک شدن موها همراه باشد، می تواند یک بیماری باشد.
 
1 - سفید شدن موها و استرس

استرس ممکن است بر رنگدانه های مو تاثیر داشته باشد.پزشکان دقیقا نمی دانند که چرا استرس در برخی افراد منجر به سفید شدن موها می گردد و در برخی دیگر، این اتفاق رخ نمی دهد.یک متخصص پوست و مو توضیح می دهد در قسمتی از ژن های افرادی که موهایشان سفید می شود، این سفیدی به عنوان یک اصل وجود دارد.

2 - شکنندگی موها و سندرم کوشینگ

شکننده شدن موها یکی از علائم سندرم کوشینگ می باشد.این سندرم در اثر افزایش ترشح هورمون کورتیزول از غده فوق کلیوی رخ می دهد و دارای علائمی مانند افزایش فشار خون، خستگی و کمردرد می باشد.
برخی افراد برای درمان این سندرم نیاز به جراحی، شیمی درمانی و یا پرتودرمانی دارند.
 
3 - خشک و ضخیم شدن موها و بیماری تیروئید

کم کاری غده تیروئید باعث ریزش مو و تغییرات ظاهری موها می شود.کم کاری تیروئید به معنای این است که غده تیروئید کار خود را به طور موثر انجام نمی دهد.کم کاری تیروئید باعث تغییراتی در موها و دیگر علائم از قبیل خستگی، عدم تحمل سرما، درد مفاصل، درد عضلات، صورت پف کرده و افزایش وزن می گردد.
 
با استفاده از آزمایش هورمونی TSH (که در این آزمایش میزان هورمون تحریک کننده تیروئید را اندازه گیری می کنند) می توان به کم کاری و یا پرکاری تیروئید پی برد.

4 - ریزش مو و کم خونی

اگر هنگام برس زدن موهایتان، متوجه ریزش مقدار زیادی مو شدید و یا در هنگام استحمام، متوجه مقدار زیادی مو در کف حمام شدید، اینها می تواند نشان دهد که بدن شما دارای کاهش ذخیره آهن و یا دچار کم خونی می باشد.با دادن یک آزمایش خون می توانید بفهمید که میزان آهن بدن شما کافی است یا نه.
 
افراد گیاهخوار و خانم هایی که خونریزی شدیدی در عادت ماهانه دارند، در معرض کم خونی و مشکلات مو قرار دارند.ولی پزشک تشخیص می دهد که شما نیاز به قرص آهن دارید یا نه و نباید به طور خودسرانه، قرص آهن مصرف کنید.غذاهایی که دارای منابع خوب آهن هستند نیز در جلوگیری از ریزش مو موثرند.
 
5 - شوره سر و درماتیت سبوره

وجود پوسته زرد و یا سفید در بین موهایتان، و یا حتی ابروها، نشانه درماتیت سبوره می باشد.شامپوهای مخصوص شوره و کورتیزون های تجویزی توسط پزشک می تواند درمان کننده شوره سر باشد.شوره سر می تواند به علت مخمر و یا التهاب پوستی رخ دهد.شوره سر، معمولا در زمستان بدتر می شود. 

6 - نازک شدن موها و کمبود پروتئین

پروتئین، جزو ضروری برای ساختن موها می باشد، بنابراین اگر به مقدار کافی پروتئین مصرف نکنید، متوجه ریزش و نازک شدن موها می شوید.افرادی که دارای مشکلات معدی-روده ای هستند و یا افرادی که جراحی bypass معده را انجام داده اند ممکن است دارای مشکلاتی در جذب پروتئین باشند. این مشکلات را پزشک می تواند درمان کند.
اما این را بدانید که بیشتر نازک شدن موها، حتی در خانم ها، می تواند ارثی باشد.
 
7 - موهای آسیب دیده

موها می توانند شرایط سلامتی بدن را نشان دهند.رنگ کردن و گرما دادن به موها (مانند سشوار، بابلیس و ...) می توانند باعث آسیب موها گردند.رنگ کردن و حرارت دادن موها باعث شکنندگی و خشکی آنها می شود.

نکته مهمی در مورد چاقی پایین تنه در خانم ها

نکته مهمی در مورد چاقی پایین تنه در خانم ها
محققان دریافتند که: خطر ضعف حافظه در زنان چاق و مسن افزایش می یابد. این خطر به ویژه زنانی را تهدید می کند که به چاقی گلابی شکل (چاقی پایین تنه) مبتلا هستند.

پژوهشگران معتقدند که محل تجمع چربی در بدن نقش مهمی در حافظه افراد دارد، زیرا ضعف حافظه در کسانی که چاقی گلابی شکل دارند نسبت به کسانی که چربی ذخیره آنها در ناحیه شکم متمرکز است، بیشتر می باشد.


برای انجام این مطالعه 8745 زن 65 تا 79 ساله انتخاب شده و عملکرد مغزی، حافظه و شاخص توده بدن (BMI) و همچنین محل تجمع چربی در آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد چاقی در ناحیه پایین تنه با ضعف حافظه در ارتباط است.


بدیهی است که چاقی به عنوان یک معضل بهداشتی در سراسر جهان بوده و ریشه بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی- عروقی، پرفشاری خون، دیابت و ... است، اما آنچه خطرات و عوارض چاقی را دوچندان می کند محل تجمع چربی می باشد.


مکانیسم این ارتباط این طور بیان شده است که اغلب سلول های چربی پروتئینی به نام سیتوکین ترشح می کنند که سبب ایجاد التهاب در سیستم عصبی شده و ضعف حافظه را به دنبال خواهد داشت.


همچنین محققین نشان دادند که انواع مختلف سلول های چربی سیتوکین های متفاوتی ترشح می کنند که دارای تاثیرات مختلفی بر بدن هستند از جمله افزایش مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت، افزایش چربی های خون، ضعف حافظه و آلزایمر.


به گفته متخصصان خطرناک ترین نوع چربی برای مغز و سیستم عصبی، چربی ذخیره شده در ران ها و باسن است و از آن جایی که این الگوی چاقی در میان زنان شایع تر است، این افراد بیشتر در معرض خطر فقدان حافظه می باشند.به اعتقاد محققان کاهش وزن مهم ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به این عوارض است.

چگونه از روی ادرار متوجه سلامتی خود می‌شویم؟

چگونه از روی ادرار متوجه سلامتی خود می‌شویم؟
ظاهر، بوی ادرار و همچنین تعداد دفعات رفتن به توالت می‌توانند نشانه‌هایی باشند که از درون بدن خبر می‌دهند.. بنابراین اگر فردی دچار گیجی .....


 
ظاهر، بوی ادرار و همچنین تعداد دفعات رفتن به توالت می‌توانند نشانه‌هایی باشند که از درون بدن خبر می‌دهند. .(به گفته سرپرست برنامه اجرایی سلامت در دانشگاه هکنساک)
به این دلیل که هرچه می نوشید از کلیه شما عبور می‌کند ادرار شما انعکاسی از آنها می‌باشد و همچنین می‌تواند زنگ خطری برای اتفاقاتی که در بدن شما رخ می‌دهد باشد.
ادامه مطلب ...

چگونه بیماری آلزایمر را مغلوب کنیم؟

آلزایمر
مصرف مقادیر کافی این ویتامین از دوران جنینی تا سالمندی ضروریست.

مطالعات انجام شده در دانشگاه کلمبیا نشان می دهد که اسید فولیک از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.

برای انجام این تحقیق 965 فرد میانسال که هیچ نشانه‌ای از زوال عقل (دمانس یا آلزایمر) نداشتند، انتخاب شدند. رژیم غذایی و میزان دریافت ویتامین های گروه B در این گروه به مدت 7 سال مورد بررسی قرار گرفت. در پایان این دوره، 192 نفر به آلزایمر مبتلا شده بودند.

نتایج نشان داد در گروهی که بیشترین میزان اسید فولیک را دریافت کرده بودند، خطر ابتلا به  آلزایمر، 50 درصد کمتر از سایر افراد بود.

متخصصان معتقدند که ویتامین های گروه B به ویژه  اسید فولیک، ویتامین B6 و B12 ترکیبی به نام هوموسیستئین را در خون کاهش داده و به این ترتیب مانع از تخریب سلول‌های عصبی می شوند.

اسید فولیک یکی از ویتامین های گروه B است که نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از بیماری ها ایفا می کند.

مصرف مقادیر کافی این ویتامین از دوران جنینی تا سالمندی ضروریست. متخصصان به مادران توصیه می کنند قبل از شروع بارداری و پس از آن از مکمل های اسید فولیک استفاده نمایند، زیرا کمبود این ویتامین منجر به نقص لوله عصبی جنین می شود. بر اساس مطالعه اخیر، مصرف اسید فولیک در دوران میانسالی و سالمندی نیز به دلیل پیشگیری از آلزایمر ازاهمیت بالایی برخوردار است.

بیماری های قلبی را این گونه پیش بینی کنید

قلب
چاقی به ویژه چاقی سیبی شکل یکی از معضلات بهداشتی در سراسر جهان است.

اندازه دور کمر یکی از شاخص های اساسی برای پیش بینی بیماری های قلبی- عروقی هم در زنان و هم در مردان به شمار می رود.

مطالعات متعدد در سراسر جهان نشان داده اند که برای بررسی سلامت قلب می توان از اندازه دور کمر استفاده نمود. بر این اساس هرچه اندازه دور کمر در دوران میانسالی و سالمندی بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی نیز بالاتر است. این ارتباط هم در مردان و هم در زنان مشاهده می شود.

نکته مهم در این مطالعات این بود که زیاد بودن اندازه دور کمر حتی در صورتی که وزن و شاخص توده بدن (BMI) در محدوده طبیعی باشد، باز هم برای قلب خطرناک بوده و خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

چاقی به ویژه چاقی سیبی شکل (تجمع چربی در ناحیه شکم) یکی از معضلات بهداشتی در سراسر جهان است. شیوه زندگی نامناسب از جمله تغذیه نادرست و بی تحرکی از دلایل عمده این پدیده به شمار می روند

ماده ای غذایی که دشمن پوکی استخوان است

ماده ای غذایی که دشمن پوکی استخوان است
محققان اسپانیایی دریافته اند که زیتون میتواند از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کند و سطح قند خون را پایین بیاورد.
 
ناز تحقیقات گروهی از محققان اسپانیایی نشان می‌دهد؛ افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای یعنی رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی ها به همراه زیتون و روغن زیتون به مدت دو سال استفاده کردند، از استخوان‌های قوی‌تری برخوردار بودند و احتمال ابتلای آنها به پوکی استخوان کاهش یافت.

محققان گفتند، پیروی از این رژیم غذایی موفق شد تا سطح پروتئین osteocalcin و بسیاری از فاکتورهای رشد استخوان در خون را افزایش دهد و این امر تاثیری پیشگیرانه بر استخوان‌ها داشت و قدرت و استحکام آنها را افزایش داد.


به گفته این محققان، پیروی از این رژیم غذایی و افزایش سطح پروتئین osteocalcin و بسیاری از فاکتورهای رشد استخوان در خون همچنین باعث کاهش خوردگی استخوان مرتبط با بالا رفتن سن در زنان و مردان شد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان و خطر شکستگی‌ها را کم کرد.

شش باور اشتباه در مورد افزایش قد

شش باور اشتباه در مورد افزایش قد
این روزها وقتی  که میخواهند درباره زیبایی و جذابیت کسی بپرسند، معمولا علاوه‌ بر فرم صورت و چهره و رنگ چشم و مو، سوال دیگری هم می‌پرسند: قدش بلنده؟
 
شاید هم به همین دلیل باشد که خیلی‌ از افراد برای چند سانتیمتر بلندتر شدن حاضرند کفش‌های پاشنه 10‌ سانتی‌ بپوشند و از انواع ماساژورهای کف‌ پا استفاده کنند و حتی گاهی استخوان پای‌شان را با جراحی بشکنند و چند ماه خانه‌نشین شوند تا اندکی قد‌ بلندتر به‌نظر برسند.

ایران ناز: باور های رایج اما نادرستی که در مورد قد بلند شدن در بین مردم رواج دارد، یکی دو تا نیست. ما  6 مورد از این باورهای غلط را به شما معرفی می کنیم .
 
1- قد یک پدیده ارثی و ژنتیکی است
از آنجایی که قد بچه‌ها به قد والدین‌شان می‌رود، هیچ پدر و مادر کوتاه‌قدی نمی‌توانند فرزندی قدبلند داشته باشند. البته قد‌ بلندی و قد کوتاهی بیشتر یک پدیده ژنتیکی و ارثی است تا اکتسابی، اما این دلیل نمی‌شود که هر کسی که والدین قدکوتاهی داشته باشد محکوم است به کوتاه ماندن.

قد متوسط یک فرد به ‌صورت ژنتیکی به قد متوسط پدر و مادر خودش می‌رود و انتظار نداریم پدر و مادری که قد 150 سانتی‌متری دارند، فرزندی با قد 170 سانتی‌متر داشته باشند ولی با ورزش و تغذیه مناسب در سنین مناسب می‌توان قد کودکان را تا 10 سانتی‌متر بلندتر از آن‌ چه هستند افزایش داد.
 
اگر ما در سنین قبل از بلوغ منحنی‌های رشدی فردی را رسم کنیم و ببینیم این منحنی‌ها نشان می‌دهد که قد کودک با استانداردهایی که سازمان بهداشت جهانی برای قد او در این سن در نظر گرفته، کوتاه‌تر است باید به بررسی علل این کوتاهی قد بپردازیم؛ یعنی باید برخی از هورمون‌ها و بیماری‌ها را در آن فرد بررسی کنیم. هورمون‌های غده تیرویید و هورمون‌های جنسی باید بررسی شوند تا اگر میزان این هورمون‌ها دچار اختلال است درمان‌های لازم آغاز شود تا به کوتاهی قد او در بزرگسالی منجر نشود و باید قبل از بلوغ او دارو درمانی را آغاز کنیم.

ولی اگر قد فردی متناسب با قد متوسط والدین‌اش است ولی باز هم اصرار به قد‌بلندتر شدن دارد،‌ ممکن است فرد دچار نوعی استرس و فشار روحی باشد. در این شرایط، بهتر است قبل از انجام جراحی افزایش قد یا هر روش دیگر، یک مشاوره روان‌شناسی روی فرد انجام گیرد. چون حتی با افزایش قد هم مشکل او برطرف نمی‌شود و فردا به دنبال جراحی بینی، لب و... می‌رود.

2- اثر ورزش برای قد بلند کردن بچه‌ها، بیشتر از آنکه واقعی باشد، تلقینی است
این‌طور نیست! اگر همه چیز از نظر هورمونی و خانوادگی طبیعی باشد، با یک ورزش و رژیم غذایی مناسب قبل از بلوغ می‌توان به نوجوان کمک کرد که حتی تا 10 سانتی‌متر بلندتر شود. در این روش بدون هیچ عارضه‌ای قد او بلند می‌شود و به آرزویش هم می‌رسد. در دختران، بلوغ در 14، 15سالگی رخ می‌دهد و در پسرها در 16 تا 17 سالگی. ورزش در سنین 10 تا 16 سالگی می‌تواند به نوجوانان کمک کند تا قبل از بلوغ رشد قدی خودشان را انجام دهند. تغذیه مناسب سرشار از کلسیم، ورزش‌های بسکتبال، فوتبال و تنیس برای قد‌بلندتر شدن بسیار مناسب‌اند. همچنین دویدن و پریدن به افزایش قد کمک می‌کند.

3- مصرف داروهای هورمونی قبل از شروع بلوغ، بهترین راه برای قد بلند شدن بچه‌های کوتاه‌قد است
این کار خطر دارد. ممکن‌ است مصرف داروهای هورمونی قبل از بلوغ فقط باعث قد‌بلندتر شدن او نشود و عوارض بسیار دیگری را هم در پی داشته‌باشد.
 
برای مثال، گاهی باعث اختلال هورمون‌های دیگر بدن می‌شود که نتیجه‌اش کلفت شدن سایر اجزای بدن مثل مچ دست، قاعده بینی و زشتی صورت است و قیافه خشنی را برای او به وجود می‌آورد. کودک و نوجوان دوست دارد قدش بلند شود و زیباتر شود به‌ جای‌ آن یک قیافه خشن و زمخت پیدا ‌کند. بنابراین توصیه می‌شود اصلا در سنین قبل از بلوغ، داروهای هورمونی برای قد‌بلندتر شدن کودک درنظر گرفته نشود.

4- مطمئن‌ترین راه افزایش قد جراحی است
نه! ما جراحی را فقط به افرادی ‌که دچار نقص عضو یا معلولیت هستند، توصیه می‌کنیم (مانند مبتلایان به فلج‌اطفال و تومورها یا شکستگی‌هایی که باعث اختلال در رشد استخوان‌های فرد شده و این بیماری‌ها در سنین قبل از بلوغ باعث می‌شوند که یک عضو از عضو دیگر کوتاه‌تر شود؛ برای مثال، یک پا از پای دیگر کوتاه‌تر شود).
 
ما بلندتر کردن پاها با مقاصد زیبایی را اصلا توصیه نمی‌کنیم چون در این جراحی، استخوان سالم باید شکسته شود و عصب، عضله و تاندون باید خودشان را با آن استخوان بلند وفق دهند. گاهی هم در بین عمل جراحی ممکن‌ است ببینیم که یک عضو ( پا ) 14 سانتی‌متر بلند می‌شود ولی پای دیگر در 10 سانتی‌متر دیگر عضله یا تاندون‌اش کشش ندارد که بلند شود. در‌ این‌ صورت یک پا از دیگری کوتاه‌تر می‌شود. در این صورت دو پای سالم به دو پای معلول و نامتناسب تبدیل می‌شوند.

مشکل دیگر این‌که عضله باید کشیده شود تا با این استخوان درازتر خودش را تطابق دهد و بنابراین دیگر قدرت سابق‌اش را ندارد. عملا بعد از بلند کردن قد، قدرت عضلانی کاهش می‌یابد. توصیه اکید  این است که اصلا با مقاصد زیبایی، به سمت این جراحی‌ها نروید.
 
ضمن این‌که گاهی در این جراحی‌ها هماهنگی و تناسب بین بالا تنه و پایین تنه به ‌هم می‌خورد. اگر بالاتنه فرد کوتاه باشد، هر‌قدر پاها را با این جراحی‌ها بلندتر کنیم، نتیجه زیبایی به دست نمی‌آید و شخص شکل شترمرغ پیدا می‌کند. بالاتنه کوتاه و پاهای دراز و ضعف عضلات، در ورزش و پیاده‌روی خیلی خسته‌کننده خواهد شد.

5- بسکتبالیست‌ها گزینه‌های مناسبی برای جراحی‌های قامت هستند تا دسترسی‌شان به تور بیشتر شود
این طور نیست!‌با این جراحی‌ها اگرچه ممکن است قد آن ورزشکار بلندتر ‌شود و در بسکتبال به تور دسترسی بیشتری پیدا کند ولی قدرت عضلانی پاهایش کاهش یافته و نمی‌تواند خوب و راحت بجهد و قدرت ورزشی‌اش کافی نخواهد بود.
 
ضمن این که این جراحی‌ها بی‌عارضه نیستند. گاهی این جراحی‌ها باعث عفونت استخوان و استئومیلیت‌های طولانی می‌شوند که سال‌ها فرد را درگیر می‌کند؛ قدرت عضلات کاهش می‌یابد و حتی بی‌هوشی‌های این جراحی‌های چندباره خطرناک است؛ داروی‌های بی‌هوشی نیز روی کبد اثر بدی دارند و ظاهر دستگاه هم روی پا خیلی زشت است.
 
روزانه کشیدن استخوان، درد زیادی دارد که گاهی برخی بیماران را از ادامه درمان منصرف می‌کند. ضمن این که برای دوباره راه رفتن پس از عمل باید حدود یک سال صبر کرد و در تمام این مدت باید با چوب دستی راه رفت و تازه، فعالیت ورزشی را باید از حدود 2 سال بعد از این جراحی در پیش گرفت.

6- به کمک دستگاه‌های لرزاننده کف پا و طب سوزنی می‌توان قد را بلندتر کرد.
 
هیچکدام از این روش‌ هادر افزایش قامت مؤثر نیستند؛ نه آن دستگاه‌ ها و نه این طب سوزنی.