Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

روشهای تشخصی بیماری در پرندگان خانگی

چند روز گذشته تماسهایی در مورد بیماری پرندگان با اینجانب گرفته شده است با کمال احترامی که برای دامپزشکان عزیز و محترم قائل هستم . خلاصه ای از نحوه مداوای پرندگان خانگی را برای عموم مردم میگذارم امیدوارم که برایشان مفید باشد.

خواننده گرامی در صورت هر گونه بیماری در پرندگان حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

ادامه مطلب ...

تشخیص مرغ عشق ماده از نر

مرغ عشق ماده


مرغ عشق نر

نگهداری از گیاهن آبزی در آکواریوم

داشتن آبزیان و نگهداری از ماهی امروز در شهرهای صنعتی بعنوان تنها جانداری می باشد که در خانه های کوچک میتوان از آنها نگهداری کرد . 

آکواریوم ها دیگر کمتر جایی را اشغال میکنند تازه باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه ها هم نمیشوند. 

بله ولی داشتن یه آکواریوم زیبا اصوله خودش را می طلبد.باید بتوانیم به بهترین نحوه و شکل آنرا طراحی کنیم که برای خودمان و هر بیننده ای زیبا به نظر بیاید. 

یکی از روشهای زیبا کردن آکواریوم استفاده از گیاهان زنده آبزی است .حال باید بدانیم برای خرید یک گیاه آبزی چه شرایطی را باید رعایت نماییم.

ادامه مطلب ...

ناخن جویدن و واکشنهای روحی و روانی در انسان

امروزه اختلالات روحی و روانی در انسانهایی که در زندگی صنعتی شهری بسر میبرند در حال افزایش می باشد. 

این اختلالات بعضی از مواقع می تواند مشکلاتی را برای اشخاص بوجود آورد. 

یکی از آنها ناخن جویدن و یا خوردن انگشت می باشد.

ادامه مطلب ...

ماهی گامبوزیا استفاده از روشهای بیولوژیکی برای مبارزه با آفات

 

 امروز برای مبارزه با آفات روشهای بیولوژیکی یکی از بهترین روشهای اجرایی می باشد که اگر با برنامه ریزی و مطالعات کارشناسی همراه باشد میتواند نتایج بسیار ارزنده ای را به بار بنشاند. 

در میان روشهای کنترل آفات استفاده از گونه ای از آبزیان بنام ماهی گامبوزیا بسیار جالب و حائز اهمیت است .

گامبوزیا‌ ماهی‌ کوچکی‌ از خانواده‌ Poeciliidae و با نام‌ علمی‌ Gambusia affinis Baird and Girard  1853 میباشد که‌ بومی‌ جنوب‌ شرقی‌ ایالت‌ متحده‌ آمریکاست‌.

  

  جنس‌ نر ماهی‌ گامبوزیا دارای‌ اندام‌ تناسلی‌ GONOPODIUM می‌باشد که‌ از تغییر شکل‌ باله‌مخرجی‌ بوجود آمده‌ است‌. این‌ ماهی‌ در ناحیه‌ سر دارای‌ نوارهای‌ تیره‌ رنگ‌ عرضی‌ می‌باشد که‌ ازچشمها نیز می‌گذرد. باله‌های‌ پشتی‌ و دمی‌ دارای‌ خالهای‌ سیاه‌ رنگ‌ عرضی‌ می‌باشند. طول‌ جنس‌ نر تا5/3 سانتی‌ متر و جنس‌ ماده‌ تا 6 سانتی‌متر می‌رسد.

 

  یک‌ ماده‌ بالغ‌ درفصل‌ تخمریزی‌ ممکن‌ است‌ 3 یا 4 بار تولید شل نماید و هر بار ممکن‌ است‌ تا 200 نوزاد بدنیا آورد. این‌ ماهی‌زنده‌زا است‌ و مرحله‌ رشد و نمو جنینی‌ آن‌ در داخل‌ شکم‌ ماده‌ انجام‌ می‌گیرد.  

 

  کلمه‌ گامبوزیا یک‌ واژه‌کوبایی‌ است‌ که‌ معنی‌ بی‌مصرف‌ می‌دهد.

 

  گامبوزیا اولین‌ بار از ایتالیا برای‌ مبارزه‌ با مالاریا به‌ استانهای‌شمالی‌ کشور معرفی‌ گردیده‌ است‌. به‌ دلیل‌ ویژگی‌ خاص‌ گامبوزیا در خوردن‌ تخم‌ و نوزاد پشه‌ آنوفل‌ در سطح‌ آب‌، یکی‌ از مهمترین‌ عوامل‌مبارزه‌ زیستی‌ با این‌ بیماری‌ بحساب‌ می‌آید. از وقتی‌ که‌ ارزش‌ آن‌ جهت‌ مبارزه‌ با مالاریا شناخته‌ شده‌است‌ این‌ ماهی‌ به‌ آبهای‌ شیرین‌ داخلی‌ بسیاری‌ از کشورها انتقال‌ یافته‌ است‌. بگونه‌ای‌ که‌ در حال‌ حاضرشاید بالاترین‌ وسعت‌ گسترش‌ را بین‌ ماهیهای‌ آب‌ شیرین‌ به‌ خود اختصاص‌ داده‌ است‌.

مکانیسم دستگاه تناسلی در کرم های خاکی

دستگاه تناسلی در کرمهای خاکی دارای مکانیسم کاملا پیچیده ای است که در این مقاله که توسط یکی از دوستان ارائه شده است به ساختار این فراینده خیلی شگفت انگیز اشاره خواهیم نمود.

ادامه مطلب ...

علل پف کردن پرندگان در فصل سرما

فصل زمستان فصلی است که جانوران باید مکانیسم تولید گرما را در خود ایجاد نمایند. 

اگر جانوران نتوانند خودشان را در سرمای زمستان گرم نگاه دارند حتما خواهند مرد. 

مراحل گرم کردن در  جانوران مختلف یکسال نمی باشد . 

پرندگان دارای کاملترین سیستم و مکانیسم گرم کردن در زمستان هستند. 

باد کردن و پف نمودن پرندگان یک مکانیسم بسیار پیچیده دارد که باید به آن نگاهی تازه داشته باشیم.

ادامه مطلب ...

مراحل تخمک گذاری در انسان از خلقت آفرینش میگوید

برای اولین بار از تخمگذاری در انسان عکسبرداری شد

تخمدان های یک زن به طور معمول در ماه یک یا دو تخمک را رها می سازند ولی تا کنون فقط از مراحل تخمگذاری در حیوانات عکسبرداری شده بود.

دکتر Jacques Donnez پزشک متخصص زنان بطور اتفاقی در هنگام عمل هیسترکتومی (خارج کردن رحم) از مراحل آزاد شدن یک تخمک از تخمدان عکسبرداری کرد. این برای اولین بار است که از این اتفاق در بدن انسان عکسبرداری می شود.:: او می گوید قبلا چنین پنداشته می شد که این فرایند بصورت انفجاری صورت می گیرد ولی تخمک گذاری که او شاهدش بوده حدود 15 دقیقه طول کشیده است.

http://scienceblogs.com/bioephemera/eggdonnez.gif

تاثیرات گازهای دی اکسین بر کره زمین

تاکنون در خصوص آلاینده هایی که ناشی از زباله هستن آگاهی داشته اید؟

آیا میدانید ترکیباتی که در زباله ها وجود دارند می توانند خطرناک از سمی ترین ماده دنیا باشد؟

دی اکسین ها از جمله فرآورده های خطرناک زباله هستند هنوز به طور جدی به آنها ژرداخته نشده است .

اصطلاح دی اکسین به گروهی از ترکیبات آلی کلره اطلاق می شود که اغلب آنها در پروسه سوزاندن تولید می شوند. اساس مولکولی دی اکسین دو حلقه بنزن با ۲ پل اکسیژن می باشد که تحت عنوان Polychlorinated –dibenzo-para-dioxine شناخته می شوند.

ترکیبات دی اکسین از سمی ترین آلاینده های زیست محیطی به شمار می روند و دارای ۷۳ ایزومر می باشند. در میان ایزومرهای دی اکسین سمی ترین آنها TCDD می باشد با فرمول C۱۲H۴CL۴O۲ و شامل ۲۲ ایزومر است . وزن مولکولی آن ۳۲۲ و نقطه ذوب آن ۵۷۷ فارنهایت می باشد. ترکیبات PCDD تا حرارت ۱۳۰۰ درجه فارنهایت پایدار می باشند و فشار جزئی آنها در شرایط طبیعی یک میلیونیم میلیمتر جیوه است،بنابراین قابلیت فرار از سطوح را در حرارت محیط ندارند.این خواص فیزیکی همراه با پایداری حرارت و انحلال کم آن در آب ۳ خاصیت عمده دی اکسین در محیط زیست می باشد.

اثر دی اکسین ها بر روی موجودات زنده ۱۰۰۰۰ برابر قوی تر از سیانور می باشد و این ترکیبات اثرات سرطان زایی بسیار بالایی دارند. سوزاندن زباله به ویژه به صورت غیر بهداشتی مهمترین عامل انتشار این ترکیب در محیط زیست میباشد.دی اکسین یک محصول فرعی در تولیدات کشاورزی و مواد شیمیایی نیز به شمار می رود. از عوارض عمده دی اکسین بر انسان آسیب کبدی وناراحتی های شدید پوستی می باشد. نحوه انتشار این ماده را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

▪ سوزاندن زباله به ویژه مواد پلاستیکی

▪ پروسه تولید ترکیبات PCB

▪ در صنایع سلولزی در صنایع سلولزی حضور کلر در پروسه های تولید خمیر کاغذ سبب حمله کلر به ساختمان هیدرو کربنهای موجود در لیگنین شده و زمینه تشکیل PCDD را فراهم می سازد. اصولا در هر پروسه ای که ترکیبات فنله و کلره تواما حاضر شوند احتمال خطر تشکیل PCDD مهیا می گردد. مواد زائد حاوی PVC که دارای درصد نسبتا زیادیس HCL می باشند می تواند منجر به تشکیل مقادیر نسبتا بالای PCDD گردد. سوزاندن بیشتر کاغذ در اروپا نسبت به آمریکا PCDD بیشتر در اتمسفر اروپا به وجود آورده است. آنچه در رابطه با PCDD برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است موارد ذیل می باشد .

▪ این ترکیب سمی ترین و خطرناکترین آلاینده شناخته شده زیست محیطی می باشد. ▪ ترکیب ۲,۳,۷,۸ TCDD در میان ترکیبات سمی PCDD از همه خطرناک تر است.

▪ در جهت کاهش PCDD در طبیعت باید اکیدا از سوخت ناقص زباله در حرارت کمتر از ۱۳۰۰ درجه فارنهایت جلوگیری کرد.

آزما پژوهش کیفیت



دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین

Mehrdad halvaei
Animal Physiology from the professional pest control Tsyng Hua University, China

 

 


شرکتهای دوستدار محیط زیست معرفی شدند

دنیای امروزی دنیای است که دیگر متعلق با ما نمی باشد اگر نخواهیم در نگهداری آن تلاش کنیم شاید چیزی برای نوادگان خود نگذاریم.

امروز سازمانها و گروه های مردم نهاد در تلاشند که جلوی آلاینده های زیست محیطی را هر طور که شده است بگیرند و یا مقدار را کم کنند .

از این سو شرکتهای معتبر دنیا نیز در حال رقابت در این زمینه هستند که بتواند کرسی بهترین شرکت ها را در حفظ و سلامت محیط زیست کسب نمایند.از این سو آخرین رتبه بندی شرکتهای معتبر دنیا در امر حفاظت محیط زیست را خواهیم دید.

سازمان جهانی صلح سبز در رده بندی سالانه خود به معرفی شرکت هایی پرداخت که در عرصه فناوری فعال هستند و محصولات آنها بیشترین سازگاری با محیط زیست دارند. سازمان جهانی صلح سبز (Greenpeace) در شانزدهمین گزارش رده بندی سالانه فناوری های دوستدار محیط زیست شرکت هایی که بیشترین تلاش را برای تولید محصولات سبز کرده اند معرفی کرد.

در این طبقه بندی 18 تولیدکننده محصولات الکترونیکی دوستدار محیط زیست مشخص شده اند. مقولاتی چون استفاده از مواد سمی و آلاینده در فرآیند تولید، سیاست بازیافت زباله های فناوری و تاثیرات این شرکت ها بر روی تغییرات آب و هوایی در این رده بندی مد نظر قرار گرفته اند. در این رده بندی، شرکت فنلاندی نوکیا و شرکت سوئدی اریکسون دو رتبه اول را از نظر بیشترین سازگاری محصولات با محیط زیست به دست آورده اند.رتبه سوم این رده بندی را شرکت هلندی فیلیپس به دلیل تولید تلویزیون زیستی بدون مواد سمی به دست آورد. این درحالی است که اپل از رتبه پنجم سال گذشته به رتبه نهم تنزل کرده است، هرچند ارزیابی سازمان صلح سبز از این شرکت همچنان مثبت است، اما شرکت کوپرتینو به دلیل عدم ارائه اطلاعات شفاف در خصوص میزان مسمومیت برخی ترکیبات اسیدی به کار رفته در محصولات خود امسال چهار پله افت داشت.

شرکت HP به دلیل عرضه محصولات بدون «پی. وی. سی» از رتبه هشتم سال گذشته به رتبه چهارم و شرکت کره ای سامسونگ از رتبه سیزدهم سال گذشته به رتبه پنجم رده بندی سال 2010 صعود یافته اند. شرکت ژاپنی پاناسونیک به دلیل عرضه برنامه خروج تلویزیون های قدیمی موفق شد در رتبه ششم قرار گیرد. براساس گزارش CNET، در آخرین رتبه های رده بندی سازمان جهانی صلح سبز نام سه شرکت بسیار معروف یعنی توشیبا، مایکروسافت و نینتندو به چشم می خورند.

بازیافت دی اکسید کربن هدیه ای به نسل آینده

محققین از دیر باز در فکر بازیافت مواد آلاینده  کره زمین بوده اند و تمامی تلاششان بر این پایه بوده که بتواند در راستای حفاظت از محیط زیست برای نسلهای آینده ارمغانی بعنوان هوای پاک را هدیه دهند در این خصوص یکی از مهمترین اهداف بازیافت می تواند بازیافت آلاینده های هوایی باشد که بشر امیدوار است بتواند روزی جلوی این فرآینده آلاینده را بگیرد.

ادامه مطلب ...

رژیم غذایی داش را یاد بگیرید

میتوانید بدون اینکه کاهش وزن داشته باشید فشار خون خود را کاهش دهید .

چگونه؟

با این رژیم غذایی مخصوص برای 10 سال خواهید توانست فشار خون خود را حفظ کنید.

رژیم غذایی DASH ( روش های غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا ) حاوی مقادیر زیادی مواد گیاهی ولبنیات مانند میوه ، سبزی ، غلات کامل ، حبوبات ، آجیل و سایر دانه های خوراکی و لبنیات کم چرب می باشد که حتی بدون کم کردن وزن ، فشار خون بالا را کاهش می دهد.

رعایت این رژیم غذایی حداقل برای مدت ۱۰ سال توصیه می شود تا بتواند مؤثر واقع شود.
همانطور که گفته شد، در این رژیم غذایی سبزیجات برگی شکل به مقدار زیاد مصرف می شوند که منبع غنی نیتریت هستند. نیتریت نمکی است که در جریان خون وجود دارد و با تبدیل شدن به اکسید نیتریک می تواند رگهای خونی را باز کند. در حقیقت نیتریت ها، یک شیوه جدید برای درمان فشار خون بالا، حملات قلبی، بیماری سلولهای داسی شکل و رگهای مسدود شده قلب و مغز و پاها می باشد.
هموگلوبین که رنگدانه قرمز موجود در گلبول های قرمز است، اکسیژن را با خود در جریان خون حمل می کند و وقتی اکسیژن را رها کرد، نیتریت را به اکسید نیتریک تبدیل کرده و باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. در افراد دچار فشار خون بالا، سطح خونی نیتریت پایین است.
اما غلظت بالای نیتریت خون هم، مسمومیت زاست، در نتیجه بایستی به میزان معین و محدود آن را مصرف کرد. سبزیجات برگی شکل مثل کلم، کاهو و... منابع خوبی از نیتریت هستند که به بدن انسان آسیبی نمی رسانند. نیتریت موجود در جریان خون وقتی در معرض اکسیژن قرار بگیرد، تبدیل به اکسید نیتریک شده و اکسید نیتریک باعث گشاد شدن رگ ها و کاهش فشار خون بالا می شود.
افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، بایستی سبزیجات و سالاد و غذاهای گیاهی را به مقدار زیاد مصرف کنند، ولی مصرف گوشت قرمز و مرغ را کاهش دهند، زیرا گوشت ها حاوی سدیم بالایی هستند و فشار خون را افزایش می دهند.


دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین

Mehrdad halvaei
Animal Physiology from the professional pest control Tsyng Hua University, China

 

 

صدای وز وز توی گوشتان میاد ؟

تاکنون در گوشتان صدای عجیب و غریبی رسیده است؟

صدایی مثل وز وز  یا کشیدن شئی روی فلزات ؟ آره حتما این گزارش را بخوانید و خواهید دید چرا و چگونه این صدا ها به گوشتان می آید و چطور باید رفعش کنید .

نویسنده

ادامه مطلب ...

قرص های لاغری یا قرص های مرگ

چاق هستید؟

می خواهید زود لاغر شوید ؟ زود سراغ خرید قرص های لاغری می روید ؟ پوله خوبی هم بابتش می دهی.

ولی !

دست نگهدار اول این مقاله رو بخون .بعد اگر خواستی برو قرص بخر .

ادامه مطلب ...

سرطان پروستات و انگشتان دست

آیا انگشت اشاره شما از انگشت حلقه شما بلندتر است؟

الان دارید به دستهایتان نگاه می کنید ؟

مطلب زیر را که می خوانی دعا میکنی که ای کاش انگشت اشارت بلندتر از انگشت حلقه ت بود.

حالا مطلب زیر را بخوانید تا به نتیجه برسید.


ادامه مطلب ...

لاغر بمانید تا آلزایمر نگیرید

آیا رابطه ای بین افراد چاق و فربه با بیماری زوال عقل یا همان آلزایمر وجود دارد؟

آیا می توانیم برای جلوگیری از عارضه آلزایمر لاغر بمانیم؟

ادامه مطلب ...

کمک باکتری ماست در رفع سرماخوردگی

باکتری هایی که در ماست هستند میتوانند به جنگ ویروسهای سرماخوردگی بروند اگر این تحقیق درست باشد گامی به نابودی ویروسهای گروه و خانواده سرماخوردگی نزدیک شده ایم.

حال باید دید که علوم فناوری نانو در این قسمت چگونه به کمک علوم انسانی کمک خواهد نمود. ادامه مطلب ...

نکاتی در خصوص نگهداری از فنچ

فنچ جزو پرندگانی می باشد که امروز در خانه های اکثر ایرانیان بعنوان یکی از پرندگان زینتی نگهداری میشود با توجه به اهمیت این پرنده نویسنده سعی نموده است به نکاتی از اصول نگهداری از این پرنده اشاره نماید.

نویسنده

 

ادامه مطلب ...

روشهای تشخیص ایدز را بیاموزیم

امروز بیماری مهلک ایدز تبدیل به یک توهم در خیلی از انسانها شده است اکثر مردم هنوز با راههای انتقال و روشهای تشخیص این بیماری آشنا نشده اند نویسنده امیدوار است که خواننده گرامی را ضمن آگاهی نمودن از وضعیت این بیماری مهلک با روشهای تشخصی آن را نیز آشنا نماید.

نویسنده

ادامه مطلب ...

روشهای خستگی زدایی را یاد بگیریم

1- نفس عمیق کشیدن:
جالب است بدانید که نفس عمیق و آرام می‌تواند خیلی سریع انرژی شما را افزایش دهد. توصیه ما به شما این است که تا 4 بشمارید و آرام و عمیق نفس بکشید بعد مجددا استراحت کنید دوباره تا 4 بشمارید و عمیق نفس بکشید بعد تا 6 بشمارید و نفستان را آرام بیرون بدهید. این کار را 4 مرتبه تکرار کنید. این کار ساده سبب آرامش شما و بازگشت انرژی غیرقابل تصوری به شما می‌شود.

2- ورزش کردن:
هنگامی که احساس خستگی می‌کنید ورزش بدون حتم آخرین گزینه‌ای است که شاید به ذهنتان خطور کند این در حالی است که به گفته متخصصان ورزش بهترین راه‌حل برای شارژ مجدد باتری‌هاست. حتی 10 دقیقه پیاده‌روی ساده می‌تواند سبب افزایش جریان خون در تمامی نقاط بدن و بازگشت انرژی به بدن شما باشد

.3- نوشیدن آب:
معمولا موقتی افراد خسته‌اند قهوه یا چای می‌نوشند. گرچه خوردن این نوع نوشیدنی‌ها خوب است اما بهترین نوشیدنی آرامش‌بخش و رفع‌کننده خستگی آب است.
کمبود آب می‌تواند مولد احساس خستگی باشد. توصیه ما به شما این است که روزانه حداقل یک میلی‌لیتر بابت هر یک کالری مصرف بنوشید به عنوان نمونه اگر روزانه 2 هزار کالری غذا می‌خورید باید حداقل 8 لیوان آب یا 2 هزار میلی‌لیتر آب بنوشید. بعد از آب، نوشیدنی‌هایی نظیر شیر، چای، سوپ و حتی ماست می‌تواند خستگی شما را برطرف کند.

4- صحبت کردن با پزشک:
اگر به اندازه کافی استراحت می‌کنید و با این حال خسته‌اید بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. برخی از بیماری‌ها نظیر کم‌خونی یا مشکلات تیروییدی می‌تواند سبب ایجاد احساس خستگی در فرد شوند. یک آزمایش ساده خون می‌تواند این مشکلات را روشن کرده و پزشک با تجویز قرص آهن یا داروهای مربوط به تیرویید خستگی شما را درمان کند.

5- استراحت کنید:
اگر همه روزه مجبورید کار کنید، چند دقیقه‌ای هم به خود استراحت دهید و به کمک مدیتیشن انرژی و آرامش از دست رفته را به بدن بازگردانید. 5 دقیقه در روز را به مدیتیشن اختصاص دهید. روی زمین دراز بکشید، ساق پا و پاها را بالاتر از بدن روی یک صندلی بگذارید و دست‌ها را در دو طرف بدن دراز کنید و سرتان را روی بالش بگذارید. بعد روی اعضای مختلف بدنتان تمرکز کرده و خستگی را از آنها خارج کنید.