Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

تاثیرات خوردن الکل بر بدن انسان در تصادف


مادّۀ مؤثّرۀ مشروبات الکلی بنام اتانول، الکل اتیلیک و یا اتیل الکل نامیده می شود.این مادّۀ سمی تقریباً 2 دقیقه بعد از نوشیده شدن بدون تغییر شروع به جذب شدن می کند . از دیوارۀ معده و روده گذشته و وارد خون می شود.خون الکل را به مغز،کبد، ماهیچه ها و همۀ بافت های بدن می رساند. جذب الکل و اکسید شدن آن در بافت های بدن با آزاد شدن گرما همراه است.خون گرمای آزاد شده را با خود به پوست بدن می رساند . اعصابی که رگ های پوست را تنگ وگشاد می کنند آسیب می بینند و در نتیحۀ گشاد شدن آن ها خون بیشتری در پوست جریان می یابد و همین امر سبب قرمز شدن رنگ پوست می گردد.

الکل غشاء مخاطی معده و روده را تحریک کرده و فعالیّت معمولی آن ها را مختلّ می سازد.در فاصله های طولانی میان نوشیدن نوشابه های الکلی، احساس گرسنگی از بین می رود و مانع آن می شود که شخص غذای طبیعی و کافی بخورد. در نتیجه بدن بناچار از غذای ذخیره شده در کبد استفاده می کند. به مرور زمان، دگرگونی های خاصّی در کبد روی می دهد وضمن جای گزین شدن چربی به جای مواد غذائی، بافت آن متورّم می شود.

یکی از شایع ترین علت های نارسائی کبد در کشور های غربی مصرف الکل است. الکل مقاومت کبد را در برابر سموم مختلف کم می کند و خطر ایجاد مسمومیّت هارا بالا می برد، عوارض سوء مصرف الکل روی کبد سه مرحله دارد:

در مرحلۀ اول، کبد چرب ایجاد می شود (علت آن در بالا توضیح داده شد) که برگشت پذیر است و با ترک الکل از بین می رود. در مرحلۀ دوم، که پیشرفته تر است؛ فرد الکلی دچار هپاتیت کبدی می شود و علاوه بر آن، التهاب کبدی هم پیش می آید. هپاتیت الکی معمولاً با قطع الکل بهتر می شود امّا همیشه اینطور نیست و ممکن است برگشت ناپذیر باشد. امّا مرحلۀ سوم که غیر قابل برگشت است زمانی است که «سیروز» یا نارسائی کبدی بوجود می آید. در این مرحله نمی شود کار زیادی برای بیمار انجام داد. سیروز کبدی به هر علتی که ایجادشده باشد خطر ابتلاء به سرطان کبد را تشدید می کند. بیماری سیروز، باعث زردی پوست،ورم شکم و تمام بدن و خونریزی گوارش می شود،
علت تأثیر منفی الکل بر روی کبد اینست که بدن برای جذب الکل به پروتئین احتیاج دارد و پروتئین مورد نیاز خود را از کبد و بقیّۀ باافت های بدن برمی دارد که همین باعث آسیب دیدن این اعضاء می شود. از بین رفتن بافت مغز و در نتیجه زوال عقل هم از دیگر عوارض سوء الکل است.

مصرف زیاد الکل بسیاری از مواد غذائی و ویتامین ها مثل ویتامین B1،B2،B6 و ویتامینC را از بین می برد (اگر کسانی با اعتقاد به ویتامین دار بودن مشروبات الکلی به خوردن آن اقدام می کنند به این موضوع توجّه کنند)

الکل به معده نیز آسیب می رساند. اثر تحریکی الکل سبب افزایش ترشحات اسیدی معده می شود و این خود به غشاء مخاطی معده آسیب می رساند و باعث گاستریت و یا آتروفی سلول های معده و خونریزی قسمت های فوقانی لولۀ گوارش می شود. مصرف حاد و مزمن الکل باعث علائم مشترکی در دستگاه گوارش می شوند. تهوّع، استفراغ، کرامپ های شکمی و اسهال از جملۀ این عوارض می باشند که بطور ویژه سوء تغذیه و کاهش وزنی را که در اغلب مصرف کنندگان مزمن الکل دیده می شود توجیه می کند. الکل باعث صدمه به مخاط معدی - روده ای و با کاهش جذب قند سبب کاهش سطح قند خون می گردد.

پانکراس: الکل غشاء لیزوزوم های سلول های پانکراس را شکننده و پایداری آن ها را کم می کند که در نتیجۀ آن پروتئاز های لیزوزومی آزاد شده و به پانکراس آسیب می رسانند.

قلب: چنانکه گفته شد جذب پروتئین اعضاء توسط الکل باعث تضعیف آن ها می شود وطبق این قاعده ماهیچه های قلب افرادالکلی ضعیف می گردد.

اثر بر رفتار: مهمترین اثر الکل، تغییر هایی است که در دستگاه عصبی بوجود می آورد.نوشیدن نوشابه های الکلی سرعت، دقت و قدرت تشخیص انسان را کم می کند در افراد الکلی زمان واکنش به محرک ها زیاد می شود. این موضوع در راننده ها بعلت تأخیر در تصمیم گیری باعث تصادف می شود.

یکی دیگر از اثرهای الکل مختل کردن محل کنترل رفتار انسان در بخش بالائی مغز است. در نتیجه شخصی که تحت تأثیر الکل قرار دارد ممکن است سخنانی بگوید و کارهایی بکند(حالت مستی) که درحالت هوشیاری نمی گوید و انجام نمی دهد.
افزایش نسبت الکل در خون لکنت زبان، اشیاء را دوتا دیدن و عدم تعادل پیش می آورد . هرگاه میزان الکل، باز هم افزایش پیدا بکند، شخص تمام کنترل خود را از دست می دهد و سرانجام به بیهوشی و مرگ می رسد.

مارمولک دوستی که ما آنرا فراموش کرده ایم

آیا مارمولک ها سمی هستند؟
وجود سم در حیوانات نوعی وسیله دفاعی می باشد و این زمانی است که حرکت در آن حیوان آرام بوده و جانور بخواهد به واسطه این سم از جان خود دفاع کند. مانند برخی مارها. اگر به حرکت در این جانوران توجه کنید خواهید دید که آنها موجوداتی آرام هستند ولی موجودات غیرسمی مانند مارهای غیرسمی اکثرا در زمان احساس خطر بلافاصله و با سرعت زیاد فرار می کنند. مارمولک ها نیز در زمان احساس خطر روش های متفاوتی را اعمال می کنند که عبارت است از: ۱- فرار: برخی مارمولک ها بلافاصله پس از احساس خطر به سرعت فرار می کنند مانند اسکینک ها. این مارمولک ها خیلی از لانه خود دور نمی شوند. ۲- برخی مارمولک ها مانند سوسمارهای خاردم از دم خاردار خود برای دفاع از جانشان و دور کردن حیوان مهاجم استفاده می کنند به نحوی که بلافاصله داخل سوراخ خود فرار کرده و با حرکت دادن دم تیغ دارشان و ایجاد ضربات محکم، جانور شکارچی و یا حتی انسان را از خود دور می کنند و برخی مارمولک ها مانند بزمجه ها علاوه بر وارد کردن ضربات قوی توسط دم، گازهای محکمی نیز می گیرند. ۳- مکانیسم دیگری که در اکثر مارمولک ها دیده می شود قطع شدن دم به صورت ارادی است. دم برخی از مارمولک ها در زمان ایجاد تماس توسط دشمن به طور ارادی طی عمل انقباض ماهیچه های دم کنده می شود. دم کنده شده به علت باقی ماندن خاصیت عصبی- عضلانی به طور موقت شروع به جنبیدن کرده و حواس جانور شکارچی را به خود جلب می کند. در این حین خود حیوان فرصت فرار می یابد. مردم بر این عقیده اند که مارمولک ها دم خود را به این علت جا می گذارند تا موجود شکارچی آن را خورده و به واسطه وجود سم در آن(نظرات خرافی در مورد وجود سیانور یا ترکیباتی از آن) بمیرد. گاهی شاهد درج خبرهایی هستیم که بیانگر افتادن یک مارمولک در دیگ غذا یا قوری چای و مردن عده ای آدم بوده ایم. باید گفت که هیچ یک از این اخبار پایه علمی ندارند. طبق مطالعات انجام شده توسط محققان خزنده شناس دانشگاه برکلی کالیفرنیا، آقایان پروفسور اندرسون و پروفسور پاپنفوس، و ویژه نامه چاپ شده توسط مجله رپتایلز مورخ آگوست سال ۲۰۰۲ این قضیه به اثبات رسیده است که هیچ مارمولکی دارای سم نیست و علت قطع شدن دم در آنها گمراه کردن جانور شکارچی است.
خدمت به انسان
طی مطالعات به عمل آمده توسط مهندسین ژنتیک و متخصصین بیوتکنولوژی بر روی ژن ها و ساختار دم مارمولک ها احتمال این می رود که بتوان این خاصیت را (رشد مجدد یک عضو مانند دم در مارمولک ها) در مورد انسان هم اعمال کرد، بدین نحو که فردی که عضوی از بدنش مانند دست یا پا بر اثر یک سانحه قطع شده است بتواند دوباره آن را به دست آورد.همان طور که ذکر شد، مارمولک ها یا سوسمارها از نظر اکولوژیکی دارای ارزش بالایی بوده و به دلیل از بین رفتن آنها و برخی موجودات دیگر که از بندپایان تغذیه می کنند(مانند، خفاش) شاهد وجود جمعیت زیادی از حشرات اعم از سوسک ها و پشه ها در جوامع شهری هستیم. همچنین دیده می شود که جمعیتی بزرگ از ملخ ها که آفت گیاهان زراعی هستند به مزارع حمله کرده و محصولات را از بین می برند. اگر جمعیت موجودات حشره خوار مانند مارمولک ها حفظ شود و هر شخصی به هر علتی از جمله خرافات و ذهنیات غلط اقدام به کشتن این موجودات مفید نکند، شاید دیگر جامعه بشری شاهد چنین پدیده هایی نباشد و هر یک از افراد در محیط شهری به واسطه از بین رفتن یا کاهش جمعیت حشرات آلوده از بهداشت و سلامت فردی بیشتری برخوردار شود.

در خصوص سم پاشی بایستی به نکاتی مهمی توجه نماییم

  • قبل از سمپاشی:

  1. برچسب آفتکش را مطالعه کنید.
  2. مطمئن شوید آفتی که می خواهید کنترل کنید در لیست روی برچسب ذکر شده باشد.
  3. مطمئن شوید گیاهی را که می خواهید سمپاشی کنید نیز در لیست روی برچسب ذکر شده باشد.
  4. آیا نیازی به لوازم حفاظتی خاص وجود دارد؟
  5. ادوات مورد نیاز برای سمپاشی چیست؟
  6. آیا آفتکش فوق برای سایر گیاهان سمی است. در این صورت نیاز به جمع آوری یا پوشش آنهاست.
  7. در مورد زمان سمپاشی مطمئن شوید.
  8. فقط به میزان مورد نیاز آفتکش خریداری کنید. در صورت وجود مازاد و نگهداری طولانی مدت از اثر بخشی آن کاسته میشود.
  9. غذای حیوانات اهلی یا مخزن ماهیها را قبل از سمپاشی جابجا نموده و یا بپوشانید.

 

  • در طول سمپاشی:

  1. همیشه در طول سمپاشی شلوار بلند، پیراهن آستین بلند، دستکش، جوراب و کفش بپوشید. در صورت نیاز به لوازم حفاظتی خاص شامل ماسک و کفشهای غیر قابل نفوذ حتماً از آنها استفاده کنید.
  2. از پوشیدن کفش چرمی خودداری کنید. چرا که کفش چرمی به راحتی آفتکش را جذب کرده ولی به سختی شسته میشود.
  3. مراقب باشید چشمها، دهان و یا پوست شما به محلول آفتکش آلوده نگردد.
  4. دستهای خود را قبل از خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات و یا استفاده از توالت کاملا با آب و صابون بشوئید.
  5. از تنفس غبار آفتکش خودداری کنید و در صورت سمپاشی در فضای بسته پنجره ها را باز نگه دارید.
  6. تا قبل از خشک شدن محل سمپاشی و یا خروج کامل غبار حاصل از آفتکش، کودکان و حیوانات اهلی را از محل دور نگه دارید. ضمنا در صورت درج حداقل زمان ورود مجدد به محل سمپاشی  بر روی برچسب قوطی آفتکش، آنرا رعایت نمائید.
  7. در زمان تهیه محلول آفتکش و مخلوط نمودن آن، در جهت موافق باد (یعنی بین جهت وزش باد و مخزن تهیه آفتکش بایستید.
  8. از سمپاشی در محلی که باعث آلودگی مواد غذایی، لوازم آشپزخانه و یا محل آماده سازی غذا گردد خودداری نموده مگر آنکه اجازه این کار بر روی برچسب قوطی داده شده باشد.
  9. در صورتی که محصول نباتی به صورت تازه خوری مصرف میگردند، قبل از سمپاشی به برچسب قوطی آفتکش جهت کنترل تعداد روزهای لازم برای فاصله از زمان سمپاشی تا برداشت، دقت کنید.
  10. از سمپاشی در مناطقی که امکان تماس با آبهای سطحی ، منابع آب و زمین بدون پوشش را دارد خودداری نموده مگر آنکه بر روی برچسب قوطی آفتکش به طور اختصاصی مجاز اعلام شده باشد.
  11. توصیه های روی برچسب قوطی را برای روشهای سمپاشی رعایت کنید. در صورت عملی بودن به صورت نقطه ای و لکه ای سمپاشی گردد نه بطور یکنواخت و در تمامی سطوح. در صورتیکه سمپاشی در درزها و شکافها توصیه شده به صورت نوار باریکی سمپاشی گردد.
  12. هرگز آفتکش ها را بیش از غلظت توصیه شده بر روی برچسب قوطی آن بکار نبرید.

 

  • بعد از سمپاشی:

 

  1. دستهای خود را سریعا پس از سمپاشی با آب تمیز و صابون بشوئید. و در کوتاه ترین زمان ممکن دوش بگیرید.
  2. تمامی پوشاکی را که در زمان تهیه محلول آفتکش و سمپاشی استفاده نموده اید، سریعا با استفاده از مواد شوینده قوی شسته و در آفتاب خشک کنید.
  3. وسائل اندازه گیری آفتکش ها را بطور مجزا از سایر لوازم  بخصوص لوازم آشپزخانه، نگهداری کنید.
  4. آفتکش ها را تنها در ظروف اصلی خود نگهداری و آنها را از مواد غذائی، غذای حیوانات، بذر و کود دور و در کشوهای قفل دار نگهداری کنید.
  5. ظروف خالی آفتکش ها را بر اساس توصیه روی برچسب و توصیه های مقامات مسئول محلی امهاء کنید.

پرمویی در زنان و علل آن همراه با رفع آن

یکی از مشکلاتی که خانم ها در طول زندگی ممکن است با آن مواجه شوند پرومویی یا هیرسوتیسم است

ادامه مطلب ...

علل بزرگ شدن سینه در مردان

بزرگ شدن سینه در مردان ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد و دلایل مختلفی دارد.

بزرگ شدن سینه در نوزادان پسر

بزرگ شدن سینه (یکی یا هر دو) در نوزادان بسیار متداول است و در اکثر موارد، درنتیجه قرار گرفتن در معرض هورمون‌های مادر از طریق شیر مادر ایجاد می‌شود. بزرگ شدن سینه در نوزادان پسر ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد و گاهی‌اوقات، در موارد نادر، ممکن است تا دو سالگی باقی بماند.

با مشاهده هرگونه ناهنجاری در نوزاد باید او را به متخصص نشان دهید. متخصص می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار داده و وضعیت را بررسی کند. اگر مشکل ادامه پیدا کرد، نیاز به معاینات و آزمایشات پزشکی خواهد بود.

بزرگ شدن سینه در مردان بزرگسال

افزایش سایز سینه در مردان بزرگسال معمولاً در اثر پرخوری است که موجب انباشته شدن چربی در ناحیه سینه می‌شود. اگر سینه‌های مردی به طور ناگهانی بزرگ شود یا دردناک گردد، نیاز به بررسی‌های پزشکی بیشتر است. ممکن است علت عدم توازن هورمونی باشد.

وضعیت‌هایی هست که نیاز به مداخله پزشکی دارد، از اینرو تشخیص دقیق می‌تواند برای شما و پزشک مشخص کند که وضعیت شما نیاز به درمان دارد یا خیر.

بیماری‌هایی که موجب رشد سینه در مردان می‌شود

علل احتمالی رشد سینه در مردان شامل نارسایی کلیه، بیماری مزمن کبد، تومرها، اختلالات ژنتیکی مثل سندرم کلاین‌فلتر و همچنین عوارض جانبی برخی داروها، قرار گرفتن در معرض هورمون‌های آندروژن که توسط برخی بدنسازان استفاده می‌شود، می‌باشد.

درمان

اکثر موارد رشد سینه در مردان به خودی خود رفع می‌شوند، مخصوصاً در نوزادان و نوجوانان. مردان بزرگسال ممکن است به علتی پزشکی دچار این وضعیت شده باشند که نیاز به بررسی و درمان دارد. در مواردی ممکن است از جراحی برای برداشتن بافت اضافه سینه استفاده شود