Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

انواع سنگ های کلیه را بشناسیم

 

 یکی از دردهایی که در طول زندگی بشر همیشه با نگرانی با آن مواجه می شده است سنگ کلیه می باشد.

سنگ های کلیه یکی از معمول ترین ناهنجاری های مجرای ادراری هستند و معمولا از کریستال هایی که از ادرار جدا شده، درون کلیه گسترش می یابند.
در صورتی که این کریستال ها به اندازه ی کافی کوچک باشند می توانند به راحتی و بدون اینکه فرد مطلع شود از طریق ادرار دفع شوند.اما اگر این کریستال ها به قدری انباشته شوند که سنگ یا سنگ هایی تولید کنند، میتوانند کار کلیه را مختل کنند، جلوی جریان ادرار را بگیرند و باعث ایجاد درد های شدیدی شوند.
درد شدید کلیه معمولا از قسمت پایینی کمر شروع می شود و سپس به پهلو و کشاله ی ران سرایت می کند. برای درمان درد، اولین راه حل ضد درد و در صورت بروز تب مصرف آنتی بیوتیک است. در این موارد به درمان نیاز است. در صورتی که بدون درمان رها شوند می توانند برای همیشه به کلیه آسیب برسانند.

سنگ ها به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شوند، از جمله : رژیم غذایی،کم آب شدن بدن(ننوشیدن آب کافی هنگام انجام دادن فعالیت های سنگین یا ورزش کردن) و سابقه ی خانوادگی .با توجه به شرایط فیزیولوژیک بدن فرد ، سنگ های متفاوتی ممکن است تشکیل شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

سنگ های کلسیمی
سنگ های اسیدیوریکی
سنگ های Struvite
سنگ های cystine
سنگ های xanthine


[تصویر: stone_general.jpg]
سنگ های کلسیمی به دلیل یک بی نظمی در مواد تشکیل دهنده ی ادرار صورت می گیرد.داشتن ادرار اسیدی یا مقدار زیاد یوریک اسید در بدن فرد منجر به ایجاد سنگ های یوریک اسید می شود.

سنگ های Strutive تقریبا همیشه به دلیل ایجاد عفونت در مجاری ادراری که باعث ایجاد باکتری هایی می شود که برخی آنزیم ها را ایجاد می کنند، به وجود می آیند.
سایر سنگ ها از جمله cystine و xanthine معمولا به دلیل ناهنجاری های ژنتیکی ایجاد می شوند

علائم شناسایی سکته در انسان

هیچگاه استروک یا سکته را دست کم نگیرید!

هیچگاه از کنار آن سرسری نگذرید! شاید خطری در بین باشد.

متاسفانه نا آگاهی افراد می تواند منجر به فاجعه ای جبران ناپذیر شود. سکته می تواند باعث مرگ یا آسیب مغزی فرد گردد و این در حالیست که اطرافیان شخص حتی متوجه علایم سکته نشده اند.

چهارمین نشانه سکته نیز مشخص شد: زبان

هیچ گاه این سه حرف را فراموش نکنید: لحد

گاهی حمله منجر به فوت افراد نمی شود اما آنها در شرایطی بدتر از مرگ مجبور به ادامه زندگی می شوند.

خواندن این متن تنها یک دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت...
یک متخصص اعصاب اعلام کرده است که اگر شخصی را که دچار حمله شده در 3 ساعت به بیمارستان منتقل کنند می توان عوارض ناشی از حمله را به طور کامل از بین برد. بله به طور کامل!! وی می گوید روش شناسایی حمله و رساندن بیمار به درمانهای پزشکی در کمتر از 3 ساعت به شناسایی علایم آن بستگی دارد:

شناسایی علایم سکته:

در برخی موارد شناسایی علایم سکته کار بسیار سختی است.

متاسفانه نا آگاهی افراد می تواند منجر به فاجعه ای جبران ناپذیر شود. سکته می تواند باعث مرگ یا آسیب مغزی فرد گردد و این در حالیست که اطرافیان شخص حتی متوجه علایم سکته نشده اند.

پزشکان اعلام کرده اند که اطرافیان قربانی می توانند تنها با پرسیدن سه سوال ساده متوجه علایم سکته شوند

1 :از شخص بخواهید تا لبخند بزند.
ح: از شخص بخواهید که حرف بزند یا یک جمله ساده را به درستی ادا کند.( مثلا: امروز هوا آفتابی است)

2: از وی بخواهید هر دو دستش را بلند کند.

اگر فرد در انجام هر کدام از موارد زیر مشکل داشت ، در اسرع وقت با اورژانس تماس گرفته و علایم را برای امدادگران توضیح دهید.

و اما نشانه دیگری از سکته: از وی بخواهید زبان خود را بیرون بیاورد.

اگر زبان وی به راست یا چپ متمایل شده بود، بدانید که شخص دچار حمله شده است

نقش حیاتی کلسترول در بدن انسان

زمانی که از کلسترول صحبت به میان می آید همه آنرا ماده مضر و برای بدن خطرناک می پندارند. 

ولی اینطور نیست نبود این ماده حیاتی میتواند برای جان انسانها بیشتر خطر ناک باشد. 

 

همه کلسترول ها برای شما مضرند این تصور الزاما صحیح نیست. ما به کلسترول ها برای عملکرد مناسب بدن نیاز داریم.


مردان بدون آن نمی توانند هورمون تستوسترون بسازند و زنان بدون آن نمی توانند هورمون استروژن بسازند. روده ها بدون آن نمی توانند غذا را هضم کنند و سلول ها نمی توانند لایه خارجی خود را بسازند. بنابراین کلسترول بد نیست بلکه یک ترکیب بیولوژیکی مهم است. آنچه بد است وجود مقادیر اضافی آن در خون و رسوبش در دیواره های رگ هاست.

چربی های اشباع شده موجود در غذاهایی چون گوشت، پنیر، خامه، کره و شیرینی سطح LDL را در جریان خون افزایش می دهند. برعکس کلسترول HDL ما را در مقابل بیماری قلبی و عروقی محافظت می کند. کلسترول طبیعی یا کمی بیشتر از طبیعی نیاز به توجه ندارد این هم اشتباهی دیگر است. کلسترول HDL پایین و تری گلیسرید بالا اغلب در افرادی یافت می شود که کلسترول تام طبیعی یا بالا دارند. به علاوه هر سطح کلسترولی که شما داشته باشید اگر دچار حوادث قلبی عروقی مثل حمله قلبی شوید کلسترول شما باید کمتر شود.

کلسترول بالا فقط در مردان دیده می شود این به هیچ وجه صحیح نیست، زنان هم به اندازه مردان دچار کلسترول بالا می شوند. گرچه ممکن است در سنین بالاتری رخ دهد. استفاده از مارگارین به جای کره به کاهش کلسترول کمک می کند هم کره گیاهی (مارگارین) و هم کره حیوانی هر دو غنی از چربی هستند و باید به اندازه متعادل مصرف شود. کره گیاهی(مارگارین) از چربی های اشباع نشده ساخته شده و اگر جزئی از رژیم غذایی سالم باشد می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. برای کاهش کلسترول باید از خوردن تخم مرغ اجتناب کرد گرچه تخم مرغ کلسترول نسبتا زیادی دارد، اما کمتر از چربی های اشباع شده کلسترول خون را بالا می برد.

تخم مرغ یک منبع خوب پروتئین، آهن و ویتامین A و D و است. خوردن سه تا چهار تخم مرغ در هفته به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل خوب است. افراد لاغر نباید نگران کلسترول خود باشند با این که افراد چاق ممکن است کلسترول بالا یا چربی غیرطبیعی داشته باشند، اما افرادی که وزن مناسب دارند یا لاغر هستند هم ممکن است در معرض خطر باشند. چاقی فقط یکی از چندین عامل خطری است که منجر به بیماری قلبی عروقی می شود

تور استثنایی تایلند با قیمتهای ویژه

 

تور تایلند کشور خنده ها برای نیمهء دوم آذر و دی ثبت نام می کند در بهترین هتلهای 3*4*و5*  2 شب بانکوک و 5 شب در جزایره زیبای پاتایا شماره تماس لیدر 09378639631 ماری شماره آژانس 88606050 آقای شعبان        
 آدرس آژانس www.tehranpop.com  
آدرس الکترونیکی mar_grita2002@yayoo.com

سموم اختصاصی برای مگس و حشرات خانگی را بشناسیم

در سموم موجود در بازار بایستی از سمومی اختصاصی آفات مورد نظر استفاده شود.

تا بتوانیم به نتایج مورد نظرمان در خصوص نابودی آفات برسیم.

در این خصوص با نگاهی به سموم موجود در بازار با ساختار نوین به علاقه مندان در این خصوص اطلاعاتی خواهیم داد.

شایان ذکر است که بایستی در زمان انتخاب سموم حتما با کارشناسان و متخصصین امر مشاوره شود.

ادامه مطلب ...

چگونه از ریزش موهایمان جلو گیری کنیم؟

شما هم جزو انسانهایی هستید که موهایتان ریزش دارد؟ 

آیا میدانید برای رشد موهایتان باید از چه مواد غذایی استفاده نمایید؟ 

می دانید خوردن کدام مواد غذایی برای شما مفید است؟

ادامه مطلب ...

چگونه جلوی ریزش موهایمان را بگیریم؟

 

 آیا موهای شما هم ریزش دارد؟ 

آیا شما جزو آن دسته از انسانها هستید که موهای بدنتان ریزش دارد؟

این مسئله در افرادی که دچار سوء تغذیه هستند بخصوص کودکان بیشتر دیده می شود . همچنین درافراد گیاهخواری که فقط از گیاهان برای تغذیه استفاده می کنند و یا افرادی که دچار بی اشتهایی عصبی و بیماری های شدید مثل سرطان های پیشرفته و ناراحتی های گوارشی هستند ممکن است دیده شود .

در افرادی که غذاهای مغذی می خورند و سالم اند چنین مشکلی دیده نمی شود . پروتئین از جمله مواد غذایی است که کمبود آن سبب ریزش مو می شود. البته نیازی نیست شما در خوردن این مواد افراط کنید . ضمن این که مصرف زیاده از حد پروتئین باعث رشد بیش از حد موها بیش از آنچه که ذاتاً وجود دارد نمی شود .

کمبود آهن پس از پروتئین ، بیشترین علت ریزش مو است . کم خونی ناشی از فقر آهن بر روی تمام سلولهای بدن از جمله فولیکول های مو تأثیر می گذارد و باعث وقفه در رشد موها و ریزش آنها می شود . همچنین در افرادی که دچار زخم معده و یا اثنی عشر و یا خونریزی در هر جای بدن هستند نیز دیده می شود . باید توجه داشت که در بسیاری از خانم هایی که دچار ریزش شدید مو هستند ، کم خونی آهن دیده می شود . بنابراین در چنین افرادی باید آزمایشهای لازم انجام و نسبت به درمان آن اقدام شود . برای درمان کم خونی آهن معمولاً می توان از داروهای حاوی آهن استفاده کرد ؛ اما مصرف غذاهای آهن دار در درمان و بخصوص پیشگیری از این مشکل بسیار مؤثر است . غذاهایی چون گوشت قرمز، مرغ ، ماهی، جگر، تخم مرغ ، و حبوبات مثل عدس و لویبا ، و سبزی ها ، آهن فراوانی دارند ولی متأسفانه آهن موجود در حبوبات و سبزی ها خوب جذب نمی شود . میزان نیاز روزانه به آهن در یک فرد بزرگسال 10 میلی گرم است که این مقدار در دوران بارداری و شیردهی بیشتر می شود . به همین جهت توصیه می شود که در نیمه دوم بارداری و همچنین زمان شیردهی آهن بیشتری استفاده شود .

دختران نوجوان نیز به علت این که در سنین رشد هستند نیاز بیشتری به آهن دارند .در کشور ما دو عامل مهم در ایجاد فقر آهن عبارتند از مصرف چای همراه غذا و مصرف نان هایی که خمیر آنها ور نیامده است. به همین جهت بهتر است چای را یک ساعت پس از مصرف غذا نوشید و از نان هایی که خمیر ور آمده دارند و بدون جوش شیرین پخت می شوند استفاده کرد .

مسئله دیگر مصرف ویتامین ها هستند . تبلیغات بسیاری درباره این مواد برای تقویت موها شده است ؛ اما باید بدانیم که تاکنون ثابت نشده است که انواع ویتامینها در رشد موها تأثیر قابل توجهی داشته باشند ، از سویی مصرف زیاد هیچ ویتامینی نقشی در کاهش ریزش مو و یا تقویت رشد موها ندارد ، ضمن این که برعکس مصرف بیش از حد ویتامینA می تواند باعث ریزش موها شود . از سوی دیگر ویتامین های موجود در شامپوها و سایر فرآورده های موضعی جذب نمی شوند و هیچ کارایی در تقویت و رشد موها ندارند و وجود آنها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند .

در خاتمه لازم است بدانید که تنها برخی از موارد ریزش مو مربوط به تغذیه می شود و در بیشتر افراد ریزش موها ربطی به نوع تغذیه ندارد و تغییر در عادات غذایی باعث به صورت کامل جلوگیری از ریزش مو نمی شود


چگونه با سردرد ها مقابله کنیم؟

شما هم جزو انسانهایی هستید که سردرد دارید؟ 

آیا این سردردهای شما طبیعی است؟ 

یا ریشه ای خاص دارد؟

ادامه مطلب ...

ترش کردن و یا ریفلاکس در بدن را چگونه برطرف نماییم

عارضه  نفخ یا ترش کردن یا ریفلاکس در انسانها یه عارضه شاید طبیعی و شاید غیر طبیعی باشد

ادامه مطلب ...

دلیل خواب زیاد چیست؟

 

آیا می دانید به چه دلیل شما مدام در حالت خواب آلودگی و خستگی به سر می برید و نمی توانید یک روز خوب را داشته باشید و ...


کاهش هورمون استروژن در اغلب موارد می‌تواند سبب کاهش وزن و خستگی شود. البته باید گفت کمبود یا زیاد ترشح شدن هورمون مهم دیگری در بدن می‌تواند همین نتایج را به دنبال داشته باشد.

همیشه دلیل خواب‌آلوده بودن و خستگی، کمبود خواب یا کار زیاد نیست. دلایل بسیاری وجود دارد که می‌تواند سبب شود شما همیشه احساس خستگی کنید. در اینجا به 4 مورد اشاره می‌کنیم. عفونت‌ها گرچه عفونت‌ها علایم ظاهری بسیاری دارند اما گاهی ممکن است عفونتی در بدن شما در حال گسترش باشد بدون آنکه شما متوجه آن باشید یا پزشک تشخیص داده باشد. مثلا در بیماری مربوط به سیستم ایمنی عفونت ممکن است خود را به شکل خستگی شدید بروز دهد.

در بیماری بروسلوز هم که توسط باکتری بروسلا آبورتوس از گوسفند، اسب یا گاو آلوده یا حتی شیر آنها به انسان منتقل می‌شود، نشانه عفونت خستگی مفرط و خواب‌آلودگی است.

آلرژی‌‌ها:
جالب است بدانید هیستامین و دیگر ترکیب‌های شیمیایی که بدن برای مقابله با آلرژی ترشح می‌کند، خواب آورند. از سوی دیگر سرفه، عطسه ناشی از بوییدن یک گل یا التهاب دستگاه تنفسی به دلیل ورود هاگ‌ها به درون بینی سبب بی‌خوابی می‌شود. به همین علت تمامی داروهای مقابله با آلرژی خواب آورند. قبل از مصرف این داروها با پزشکتان مشورت کنید.

کم‌خونی :
اصلی‌ترین کار گلبول‌های قرمز رساندن اکسیژن از ریه‌ها به دیگر ارگان‌ها است وقتی فردی دچار کمبود گلبول قرمز می‌شود یا اختلالی در عملکرد گلبول‌ها پیش می‌آید فرد دچار کم‌خونی شده و در ضمن به قدری احساس خستگی می‌کند که از انجام کارهای معمول روزمره برنمی‌آید. یک آزمایش ساده خون می‌تواند نشان دهد فرد دچار کم‌خونی است یا خیر. در صورت مثبت بودن جواب باید به دنبال دلیل کم‌خونی گشت. یک خون‌ریزی داخلی یا تغذیه نادرست می‌تواند دلیل این دو باشد.

به‌هم ریختگی هومورنی در زنان:
کاهش هورمون استروژن در اغلب موارد می‌تواند سبب کاهش وزن و خستگی شود. البته باید گفت کمبود یا زیاد ترشح شدن هورمون مهم دیگری در بدن می‌تواند همین نتایج را به دنبال داشته باشد. خوشبختانه یک تست ساده هورمون می‌تواند این موضوع را روشن کرده و پزشک با تجویز آمپول یا قرص یا پماد سبب تنظیم هورمون مربوطه در بدن شود.


آکنه و جوش یکی از عوامل افسردگی در نوجوانان و جوانان

آکنه و جوش صورت جزو عارضه های هستند که باعث افسردگی در انسانها خصوصا نوجوانان و جوانان می شود.

ولی آیا میتوان این عارضه پوستی ناخوشایند را از بین برد یا نابود کرد؟

علل بوجود آمدن آکنه چیست؟

ادامه مطلب ...

مکانیسم بوجود آمدن جوشها در صورت را بدانیم

جوش ها در سنین مختلفی در بدن و صورت انسانها نمودار می شوند.شاید بتوان عارضه جوش یا اکنه را در بدن انسان یکی از ناخوشایندترین عارضه های دوران زندگی انسانها نامید.

حال ببینیم که آیا این عارضه پوستی را میتوان درمان یا کنترل نماییم.

مکانیسم تولید و بوجود آمدن جوش را با هم بررسی می نماییم

ادامه مطلب ...

برای نابودی حشرات و پشه ها در منزل چه تدابیری باید انجام دهیم

پشه ها در همه مکانها به جز در قطبین وجود دارندو البته در منازل شما!

میدانید برای از بین بردن آنها باید چکار کرد؟

حتما شما هم در آشپزخانه‌تان با پشه‌های‌ریزی که معمولا دور میوه‌ها مانده جمع می‌شوند، برخورد کرده‌اید. اما این پشه‌های میوه از کجا می‌آیند؟

همه چیزی که پشه‌های میوه برای رشد و نمو به آن نیاز دارند، یک محل مرطوب حاوی مواد در حال تخمیر است.

این مواد ممکن است میوه‌ها یا سبزی‌های رسیده باشند، همچنین سطل‌های زباله، بطری‌ها و قوطی‌های خالی مواد غذایی و کهنه‌های تمیزکاری و زمین‌شورها هم ممکن است به محل رشد آنها بدل شود.

پشه‌های میوه تخم‌های‌شان - که تا 500 تخم در هر بار ممکن است باشد- بر روی این سطوح مرطوب می‌گذارند.

هنگامی که لاروها از تخم بیرون‌می‌آیند، روی همین سطوح به تغذیه می‌پردازند. از آنجایی که آنها تنها روی سطح میوه تغذیه می‌کنند، اگر قسمت‌های آسیب‌دیده و بیش از حد رسیده میوه یا سبزی را جدا کنید، لارو این حشرات را نخواهید خورد.

از آنجایی که این پشه‌ها بسیار ریز هستند، می‌توانند به صورت حشره بالغ از میان توری در  و پنجره با به صورت لارو بر روی میوه‌ها وارد خانه شوند.

برای دور نگهداشتن این پشه‌ها از آشپزخانه می‌توانید یک پشه‌گیر خانگی بسازید.

یک قیف کاغذی را درون یک شیشه بگذارید. مقداری سرکه سیب درون لیوان بریزید یا یک موز پوست‌کنده رسیده درون آن بگذارید.

هنگامی که پشه‌ها را گرفتید، می‌توانید آنها را بکشید، یا اگر حیوان‌دوست هستید آنها را بیرون خانه رها کنید

چگونه از گیاهان آپارتمانی مراقبت نماییم

گیاهان آپارتمانی هم مانند چیزهای دیگر کثیف می‌شوند. هنگام نظافت منزل، آن‌ها را هم تمیز کنید تا عمر بیش‌تری داشته باشند.

چطور گیاهان آپارتمانی را تمیز کنیم؟

بسیاری از افراد علاقه زیادی به نگه‌داری از گیاهان آپارتمانی دار

ند. چون ضمن لذت‌بردن از جلوه خاصی که به خانه می‌دهند، به وسیله آن‌ها از هوای تازه هم بهره‌مند شوند.

اما این گلدان‌ها وقتی جلوه پیدا می‌کنند که تمیز بوده، عاری از گرد وغبار باشند.
برای این منظور:

1- ابتدا به گیاه خوب نگاه کنید.

اگر خشک شده، خیلی کثیف بوده یا گردوغبار بیش از حد روی آن را گرفته باشد، ارزش تمیز کردن را ندارد. بهتر است آن را دور بیندازید.


2- در غیر این صورت ابتدا از گردگیر یا پارچه نم‌دار برای تمیز کردن برگ‌ها استفاده کنید.

3- ¼ پیمانه آب گرم را با کمی شیر بدون چربی مخلوط کنید.

هر کدام از برگ‌ها را جداگانه، با اسفنج و مخلوط حاصل تمیز کنید. از آن‌جا که حشرات در زیر برگ‌ها پنهان می‌شوند، تمیز کردن زیر برگ‌ها را فراموش نکنید.

4- برای نتیجه بهتر از مواد پاک‌کننده آماده مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

5- برای جلوگیری از شکستن و آسیب‌دیدگی ‌گیاه یک دست خود را زیر برگ قرار دهید و با دست دیگر آن را تمیز کنید.

6- برای براق شدن برگ‌ها هرگز از پارافین یا مواد براق‌کننده که منافذ برگ را می‌پوشانند، استفاده نکنید

نگاهی به عملکرد پوست بدن انسان

یکی از مهمترین بخش های بدن انسان پوست اوست. 

این لایه به ظاهر نازک نقشی بسیار مهم در حفاظت از بدن انسان بازی می کند. 

به جرات میتوان گفت اگر پوستی روی بدن انسان کشیده نمیشد نسل این موجود در بدو خلقت نابود می شد. 

حال نگاهی به ساختمان و عملکرد این بافت خواهیم داشت

ادامه مطلب ...

راههای کنترل سرطان سینه در زنان

در دنیای امروزی سرطان ها جزو بیماریهای هستند که وحشت را در دل انسانها بوجود آورنده اند ولی آیا واقعا سرطانها خطراناک هستند.

یکی از عمده سرطان های بدن در زنان وجود دارد که سرطان سینه می باشد.

ادامه مطلب ...