Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

سئوال و جوابهایی در مورد واریکوسل مردان

واریکوسل، واریس وریدهای بیضه (Varicocele)

واریکوسل یک بیماری شایع است و مهمترین و شایعترین علت ناباروری قابل اصلاح در مردان می باشد. اغلب مردان مبتلا به این بیماری نمی دانند نیاز به چه اقدامی دارند و علی رغم اینکه با پزشکان مختلف مشورت می کنند، هنوز نمی توانند تصمیم قطعی در مورد بیماری خود بگیرند. در این نوشتار سعی می شود که به سئوالات متداول که مبتلایان به واریکوسل می کنند، پاسخ داده شود.

   ادامه مطلب ...

بیماران مبتلا به زگیل تناسلی (HPV) باید بدانند

امروزه زگیل تناسلی (Genital Wart) شایعترین بیماری آمیزشی در بسیاری از جوامع است. چون عامل ایجاد این بیماری یعنی ویروس HPV مسبب سرطانهای مهم دستگاه تناسلی در مردان و زنان و بویژه سرطان دهانه رحم در خانمها می باشد، از یک دهه قبل برنامه واکسیناسیون بر علیه این بیماری در بسیاری از کشورها اجباری شد. این ویروس به راحتی منتقل می شود و وقتی وارد خون شد، درمان ندارد، مگر اینکه سیستم ایمنی بدن آنرا از بین ببرد. یکی از مهمترین موارد پیشگیری از ابتلا به این بیماری افزایش آگاهی شهروندان است.

عامل بیماری زگیل تناسلی ویروسی بنام Human Papilloma virus یا HPV می باشد. این ویروس بیش از 100 نوع دارد و حدود 40 نوع آن سبب بیماری زگیل تناسلی می شوند. این بیماری جزو بیماریهای آمیزشی (Sexually Transmitted Disease) است و در بسیاری از نقاط دنیا شایعترین بیماری آمیزشی می باشد.  ادامه مطلب ...