Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

عادات بد غذاخوری

 

تغذیه تاثیری شگرف بر سلامت جسمی و روحی ما دارد. تحقیقات اخیر مشخص کرده است مصرف چربی‌های ترانس و اشباع نه تنها می‌توانند عامل ابتلا به ناراحتی‌های قلبی باشند بلکه خطر ابتلا به افسردگی را هم بالا می‌برند.

تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران اسپانیایی روی عادات غذایی 12 هزار و 59 فرد دانشگاهی نشان داده است افرادی که چربی‌های ترانس زیاد مصرف می‌کنند 50 درصد بیش از سایرین در معرض افسردگی قرار دارند.
برخلاف آنها افرادی که اهل مصرف چربی‌های یک ظرفیتی غیراشباع هستند کمتر از سایرین به افسردگی دچار می‌شوند. به گفته متخصصان داشتن یک رژیم سالم غذایی نه تنها خطر ابتلا به ناراحتی‌های قلبی و انواع سرطان‌ها را پایین می‌آورد بلکه سلامت روان را هم تضمین می‌کند. مثلا داشتن رژیم مدیترانه‌ای مانع از بروز افسردگی می‌شود برخلاف آن رژیم‌های غربی احتمال افسردگی را بالا می‌برند. آلمودنا سانچز استاد طب پیشگیری از دانشگاه لاس پالماس دگران در این باره گفت: هر چه قدر یک فرد بیش‌تر از چربی‌های ترانس استفاده کند به همان میزان با احتمال بیش‌تری تحت تاثیر اثرات مخرب ناشی از آن قرار خواهد گرفت.
این در حالی است که نوع دیگری از چربی‌ها که در ماهی‌ها، روغن‌های گیاهی و روغن زیتون یافت می‌شوند می‌توانند خطر ابتلا به علائم افسردگی را تا حد زیادی کاهش دهند.
البته باید توجه داشت این مطالعات روی افرادی انجام شد که میزان مصرف چربی‌های ترانس در آن‌ها کم بود با این حال محققان متوجه شدند خطر ابتلا به افسردگی در این افراد تا 50درصد بیش‌تر از دیگران است که این موضوع نشان می‌دهد رژیم غذایی که هر فرد مصرف می‌کند نقش بسیار مهمی در وضعیت روحی او بازی می‌کند.
در حال حاضر نزدیک به150میلیون نفر در جهان از علائم افسردگی رنج می‌برند که این آمار در طول سال‌های گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. دانشمندان معتقدند تغییر در رژیم غذایی انسان‌ها از مهم‌ترین عوامل بروز این حالت در جامعه مدرن امروز شده است.

آب بهترین پزشک است

اب مایع حیات بخش است ؟ 

آری 

آیا میدانید آب جدا از زنده نگهداشتن موجودات زنده میتواند برای ما نقش های متفاوتی را ایفا نماید؟ 

می دانید که آب یک ماده ای است که نبودش میتواند حیات انسانها را فقط تحت شعاع خودش قرار دهد. 

آب را میتوانید از این منظر هم نگاه کنید

ادامه مطلب ...

دردهای قائدگی را کنترل نماییم

یکی از مشکلات دختر خانم و زنان در سن بلوغ دیسمنوره یا درد قائدگی می باشد. 

اگر اصول گذر از این دوره را بتوانیم رعایت نماییم 

کمتر با مشکلاتی که همیشه خانم ها با آن درگیر هستند مواجه خواهند شد. 

برای این موضوع باید سعی کنیم که دردهای این دوره را کم یا کنترل نماییم.

ادامه مطلب ...

نگهداری از پوست در دوران یائسگی

پوست انسان در سنین مختلف دسن خوش تغییراتی فراوانی میشیود از آن جهت که پوست بعنوان اولین لایه محافظتی در بدن انسان نقش مهمی ایفا میکند 

لزوم نگهداری از آن بسیار قابل توجه می باشد. 

یکی از مهم ترین دوره هایی که بایستی از پوست مراقبت ویژه ای شود .دوره یاسگی در زنان می باشد.

ادامه مطلب ...

چگونه از گربه ها در منزل نگهداری کنیم

برای نگهداری حیوانات در منزل باید سعی کنیم از اصول نگهداری آنها مطلع باشیم . 

بیماری و تغذیه جانوران خانگی یکی از مهمترین قسمتهای نگهداری از جانوران می باشد. 

یکی از مهمترین جانورانی که در خانه ها میتوانید نگهداری کنید گربه است.

ادامه مطلب ...

سالاد لاغری می آورد؟

 

این روز‌ها خیلی مد شده است که افراد در میهمانی‌ها به بهانه پیروی از رژیم لاغری، ابتدا یک بشقاب بزرگ سالاد میل می کنند و بعد سراغ غذا می‌روند.
 

آنها به این امید که سالاد خورده‌اند و چاق نمی‌شوند تا آنجا که می‌توانند غذا می‌خورند. اما متخصصان تغذیه می‌گویند مصرف سالاد تنها زمانی به رژیم لاغری کمک می‌کند که جایگزین بخشی از حجم غذایی شود که فرد  قصد خوردن آن را دارد.

به بیان دیگر با توجه به اینکه سالاد فیبر زیادی دارد،  خوردن آن قبل از غذا معده را پر می‌کند اما زیاده‌روی در مصرف آن به همراه غذا می تواند به بزرگ‌تر شدن حجم معده و در نتیجه افزایش اشتها بینجامد.

از سوی دیگر سالاد‌هایی که معمولا به همراه سس  فراوان و دیگر افزودنی‌ها در رستوران‌ها سرو می شوند، چندان هم رژیمی نیستند و برخی انواع آنها تا هزار کالری دارند.

پزشکان می گویند یک سالاد ساده کاهو به همراه خیار، گوجه ، جوانه‌ها، قارچ یا غلات که با سرکه یا آبلیموی تازه خورده شود نه تنها در رژیم لاغری موثر است بلکه ویتامین‌های مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.

مرغ مینای خوب را چطور انتخاب کنیم

سلام دوستان فصل بهار است و خیلی ها دوست دارند که یه پرنده در خانه داشته باشند. 

بهترین پرنده ای که من برای نگهداری در منطل به دوستان پیشنهاد خواهم کرد. 

مرغ مینا است 

این پرنده زیبا !!!! 

میتواند شادی را به منزل شما بیاورد. 

فراموش نکنید که مقاله زیر را حتما قبل از خرید این پرنده بخوانید سپس برای خرید اقدام کنید/ 

نویسنده

ادامه مطلب ...

اصول خرید جوجه مرغ مینا را بدانیم

مرغ مینا به نظر من بعد از کاسکو از نظر هوش بهترینه.حتی شاه طوطی و امثاله هم هوشی مثل مرغ مینا ندارند. این پرنده اغلب از هند و پاکستان وافغانستان وارد ایران میشه.اما هندی ها از نظر هوش بهترند.

مرغ مینا بر خلاف کاسکو که وابستگی خاصی به صاحبش دارد آنچنان به صاحبش وابسته نیست ولی این نکته را هم باید بگم که پرنده ی حساسی است و رفتار صاحبش را در مورد خودش درک میکنه.

در مورد هوش این پرنده همین بس که اگه شما چیزی هم به اون یاد ندید مرغ مینا فقط با شنیدن صدای دیگر پرندگان می تونه اون صدا ها را تقلید کنه و پرندگان دیگر را به شک بندازه.

 برای همین ابتدا باید بهتون بگم که اگه مشغله ی زیاد دارید و می خواهید از این پرنده نگهداری کنید قید این کار را بزنید،چون کاسکو و مرغ مینا هوش فوق العاده ای دارند و باید در دوران اولیه(۴-۶ماه) زندگی خوب به اونا رسیدگی کرد تا بشه از هوششون به نحو احسن استفاده کرد.

در کل باید توی حداکثر اون شش ماه اول زندگی خوب با اون کار کرد.تا می تونید اونا در دست بگیرید و نوازش کنید و به اون غذا بدید و توی همین حین با اون صحبت کنید.حرف زدن با مرغ مینا باید با تکررفراوان همراه باشه.

کلمات هم باید با یک تون مشخص و یک لهجه تکرار بشند.روی این نکته تاکید میکنم که بهترین موقع برای آموزش صحبت کردن به مرغ مینا و امثاله وقتیه که آنها گرسنه اند و شما بهشون غذا می دید.اگه اونا را شرطی کنید و با ادا کردن هر کلمه به اونا پاداش بدید راندمان بهتری می گیرید.

   

مرغ مینای نر با استعداد تر نسبت به ماده است و راه شناسایی اونا هم خیلی سادست و اون اینه که مرغ مینای نر سق سیاهی داره(سقف دهانش سیاه است).

مرغ مینا یک همه چیز خواره ولی دانه های مخلوط پلت(پارس) هم برای آنها مخصوصاً در هنگام جوجه بودنشان به کار میره که اشکال عمده اش اینه که باعث میشه تا فضله ی مرغ مینا با بوی بدی همراه بشه

کمرویی در انسانها را بررسی کنیم

یکی از دوستان اینجانب که متخصص بهداشت روان می باشد یه مقاله را در خصوص کمرویی برای اینجانب فرستاد که در تارنمای خودم قرار دهم با کمال افتخار مطلب را خوانده و پس از تایید نمودن آن آنرا در تارنمای خودم قرار دادم

نویسنده

ادامه مطلب ...

آیا علاقه به شغلمان داریم

 

دو روانشناس آمریکایی در تحقیقات خود کشف کردند که انسانها نزدیک به ۴۷ درصد از زمان بیداری خود را به چیزی غیر از آن کاری که در حال انجام آن هستند فکر می‌کنند.آموزه های فلسفه سنتی و مذهبی نشان می‌دهد که خوشبختی می‌تواند با زندگی کردن در لحظه پیدا شود به طوریکه بسیاری از بزرگان دین اسلام نیز تاکید کرده اند که “فرزند زمان حال خود باشید” و یا “در زمان حال زندگی کنید”.اکنون دو روانشناس دانشگاه هاروارد به نامهای “متیو کیلینگزورث” و “دنیل تی. گیلبرت” در تحقیقاتی نشان دادند که حق با این فلسفه سنتی است.درحقیقت این محققان دریافتند که انسانها ۴۶/۹ درصد از زمان بیداری خود را به چیزی متفاوت از کاری که انجام می‌دهند فکر می‌کنند و به دلیل این “پرسه زنی ذهن” افراد به شدت احساس نارضایتی می‌کنند.این دو روانشناس اظهار داشتند: “ذهن انسان سرگردان است و یک ذهن سرگردان، بدبخت است.”برخلاف حیوانات، انسانها می‌توانند زمان بسیاری را به فکر کردن درباره چیزی بگذرانند که در اطراف آنها وجود ندارد.این فکر کردن می‌تواند درمورد حوادثی باشد که در گذشته رخ داده اند و یا حوادثی که می‌توانند در آینده اتفاق بیفتند و یا هرگز رخ ندهند حتی در برخی از این افراد، پرسی زنی ذهن آنچنان توسعه یافته است که به نظر می‌رسد یک حالت پیش فرض در مغز آنها باشد.این دانشمندان به منظور ردیابی این رفتار، برای تلفن همراه “آی- فن” یک نرم افراز را توسعه دادند که به صورت تصادفی با دو هزار و ۲۵۰ داوطلب تماس می‌گرفت و از آنها می‌پرسید که در آن لحظه چقدر احساس خوشبختی می‌کنند، مشغول انجام چه کاری هستند، آیا مشغول فکر کردن به کاری هستند که در آن لحظه انجام می‌دهند و یا به یک چیز مورد علاقه، یا ناخوشایند یا خنثی فکر می‌کنند.داوطلبان می‌توانستند بین ۲۲ فعالیت با ویژگیهای کلی مثل راه رفتن، خوردن، خرید کردن، تماشای تلویزیون و یکی را انتخاب کنند.نتایج این بررسیها نشان داد که ذهن مصاحبه شوندگان به طور متوسط ۴۶/۹ درصد از دفعات تماس نرم افزار را مشغول پرسه زنی در افکار متفاوت بود و این پرسه زنی ذهن هرگز به زیر ۳۰ درصد نرسید.براساس گزارش ساینس، این محققان در این خصوص توضیح دادند: “پرسه زنی ذهن در طول تمام فعالیتها موجب می‌شود زندگی ما بسیار ناخوشایند باشد.”
این تحقیقات همچنین نشان داد افراد زمانی احساس خوشبختی می‌کنند که مشغول انجام تمرینات فیزیکی و یا گفتگو هستند درحالیکه زمانی که استراحت می‌کنند، در زمان کار و زمانی که در خانه از رایانه استفاده
می‌کنند بسیار ناراضی و ناخرسند هستند. همایون قسمتی ـ مدرس دانشگاه مشاور و مددکار اجتماعی

کاهش دهنده های زیست محیطی را اجرایی کنیم

امروزه در دنیای صنعتی میزان آلودگی های زیست محیطی در حال افرایش می باشد. سئوال؟ 

میتوان میزان آلودگی های زیست محیطی را کاهش داد؟ 

جواب : 

آری 

با نگاهی تازه به عملکرد های صنایع و تولیدات آنها از یکسو در ایجاد روشهای پایین آوردن آلودگی از سویی با بالا بردن فرهنگ مردم منطقه خواهیم توانست تا حدود ۸۵٪ از آلودگی های زیست محیطی را کاهش دهیم. 

نویسنده

ادامه مطلب ...

اب در ضریب تبدیل مواد غذایی چه تاثیری دارد

امروزه تولیدات کشاورزی در دنیا در حال توسعه می باشد. ولی بایستی به این نکته توجه داشت که مهمترین قسمت کشاورزی آبیاری می باشد با توجه به محدودی که در وجود آب های شیرین در کره مین می باشد به این نکته باید توجه داشته باشیم 

که اب برای تبدیل موادی اولیه به مواد غذایی چه مقدار مصرف میشود. 

نویسنده

ادامه مطلب ...

بمب خاموش در مراکز درمانی

از دیر باز بحث زباله در جوامع بشری همیشه با مشکلاتی همراه بوده است همیشه در فکر ان هستیم که برای زباله هایی که خود درست کرده ایم راهی را پیدا کنیم که کمترین هزینه را برایمان در بر داشته باشد.

متاسفانه همیشه هم در اجرایی نمودن روشهای و دستور العملهایی که باید بدان عمل نماییم تا محیطی پاک داشته باشیم

کوتاهی میکنیم

نویسنده

ادامه مطلب ...

بمب خاموش در مراکز درمانی

از دیر باز بحث زباله در جوامع بشری همیشه با مشکلاتی همراه بوده است همیشه در فکر ان هستیم که برای زباله هایی که خود درست کرده ایم راهی را پیدا کنیم که کمترین هزینه را برایمان در بر داشته باشد.

متاسفانه همیشه هم در اجرایی نمودن روشهای و دستور العملهایی که باید بدان عمل نماییم تا محیطی پاک داشته باشیم

کوتاهی میکنیم

نویسنده

ادامه مطلب ...

مدیریت نمودن زباله های کشور در ایجاد پروژه سطل سبز

یکی از اهداف شهرداریها در کشور ایجاد توازن در بازیافت زباله های شهری می باشد. 

ایجاد فرهنگ سازی از جمله مواردی می باشد در معاونت های فرهنگی و امور اجتماعی بدان توجه خاص شده است. 

در این راستا بایستی سعی شود که با ابزار های جدید سطح فرهنگی مردم را در خصوص تولید زباله و مدیریت نمودن آنها بالاتر برد. 

یکی از پروژه های بسیار موفق در کشورهای پیشرفته پروژه سطل سبز می باشد.با نگاهی به این پروژه در کشور کانادا بیشتر به اهمیت آن پی خواهید برد.

ادامه مطلب ...

حشره ای که ۱۰۰ چشم دارد

 

این موجود 100 چشمی که بازمانده عصر دایناسورهاست، جنس نر گونه‌ای از حشرات انگلی است که در بدن زنبورهای موسوم به کاغذی زندگی می کنند. کشف این حشره حیرت دانشمندان را برانگیخته است، چون تنها موحجودات شناخته شده ای که 100 چشم دارند، `تریلوبیت` ها هستند که 245 میلیون سال پیش از بین رفته اند.

100 چشم این حشره در دو مجموعه 50 تایی قرار گرفته است، و هر یک از چشم ها شبکیه و عدسی های جداگانه خودشان را دارند. یکی از محققان می گوید: `چشم آنها شبیه `گوش بند` است و در کناره های سر قرار گرفته است. به این ترتیب آنها می توانند هم جلو و هم عقب خود را به طور کامل ببینند.` داشتن این ویژگی برای حشره مذکور بسیار مفید وحیاتی است، زیرا عمر آن بسیار کوتاه است.
جنس نر که به صورت انگل در بدن میزبان خود زندگی می کند، تنها به قصد پیداکردن جفت، آن را ترک می کند. اما با خروج از بدن میزبان، برای زنده ماندن و انجام این کار فقط شش ساعت وقت خواهد داشت. به همین دلیل، داشتن چنین قابلیت دیدی بخت او را برای پیداکردن حشره ماده به مقدار بسیار زیادی افزایش می دهد

مدیریت زباله در ایران

در دنیای امروز مشکل زباله در جامعه انسانی کم کم دارد برای ما تبدیل به یک بحران میشود. 

اگر نتوانیم با این معضل کنار بیاییم در اینده ای نزدیک سلامت انسانها را تهدید خواهد کرد. 

دولت مردان ما باید با اتخاذ شیوه ها و راه کارهای اساسی این مشکل را  باید مدیریت نمایند. 

ادامه مطلب ...

بهداشت ناخن و دندان در سگها و گربه ها

نگهداری از سگ و گربه در منزل همیشه باید با رعایت اصولی همراه باشد کوتاه مودن ناخن ها و معاینه نمودن دندانهای این جانوران را همیشه مد نظر قرار دهید. 

نویسنده

ادامه مطلب ...

علائم تیرگی پوست بدن در زمان حاملگی را بشناسیم

در زمان حاملگی در زنان عارضه ها و علائم مختلفی در بدنشان بوجود میآید . 

یکی از مهمترین علائم زنان در زمان بارداری وجود لکه ها و تیرگی پوست می باشد. 

این مقاله را بخوانید را بهتر با این عارضه و روشهای برطرف نمودن آن آشنا شوید. 

نویسنده

ادامه مطلب ...

نگهداری از خرگوش در خانه های ما

یکی از دوستان طی تماسی اصراری فراوانی در خصوص نگهداری از خرگوش و نوزادهای آن از بنده کرده بود با توجه به اهمیت موضوع این مقاله آموزشی را در خصوص نگهداری از این جونده زیبا را برایتان قرار می دهم  

امیدوارم که مورد توجه خوانندگان محترم قرار گیرد. 

نویسنده

ادامه مطلب ...