Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

محصولات لاغری در بازار موجب ایجاد عارضه در بدن می شوند!!؟

لاغری همیشه باعث سلامت میشود.

انسانی که دارای اندامی لاغر است همیشه چابک ،سرحال، با نشاط و در کل دارای سلامت بیشتری نسبت به افراد چاق و  فربه هستند.

ولی جای سئوال دارد؟

آیا لاغری برای لاغر شدن باید به هر دری زد؟

آیا نمیتوان از روشهایی غیر از روشهای موجودی که بلد هستیم اندام خود را لاغر کنیم؟

آیا محصولاتی که در بازار بعنوان ابزاری برای لاغر شدن وجود دارند به راستی تاثیری در مکانیسم بدنمان ایجاد نمیکنند؟

ادامه مطلب ...

تاثیر ویاگرای زنانه صحت دارد؟

موفقیت قرص‌های درمان‌کننده ناتوانی نعوظ در مردان، مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و وردنافیل (لویترا)، باعث شده شرکت‌های داروسازی به دنبال داروی مناسبی برای زنان باشند...

«ویاگرا» برای درمان اختلال کارکرد جنسی زنان امتحان شده اما سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) آن را تایید نکرده است. در واقع در حال حاضر FDA هیچ دارویی را برای اشکالات برانگیختگی جنسی زنان تصویب نکرده است.

پاسخ جنسی زنان پیچیده است. در بیشتر اوقات، توجه صرف به اشکالات برانگیختگی، باعث می‌شود مشکل واقعی که در بسیاری موارد فقدان میل جنسی است، تشخیص داده نشود. بسیاری از عوامل بر میل جنسی زنان تاثیر می‌گذارند. در بسیاری از زنان، استرس‌های زندگی روزمره میل جنسی را مختل می‌کند. گاهی افزایش و کاهش میل جنسی با شروع و پایان تغییرات عمده در زندگی مانند بارداری یا یائسگی همزمان است.

برای برخی از زنان، رسیدن به ارگاسم (اوج لذت جنسی) مشکل است و نگرانی ناشی از آن و اشتغال ذهنی، ممکن است به از دست رفتن علاقه به روابط زناشویی بینجامد. میل جنسی زن با احساس صمیمیت با همسر و تجربه‌های قبلی او ارتباط دارد.

گاهی در طول زمان مشکلات روانشناختی در ایجاد مشکلات زیست‌شناختی اثر می‌گذارد و برعکس. برخی از بیماری‌های مزمن مانند مانند «دیابت» و «ام اس»، چرخه پاسخ جنسی زنان را تغییر می‌دهند و باعث تغییراتی در پاسخ برانگیختگی یا ارگاسمی آنها می‌شوند. اگر کارکرد جنسی‌تان دچار تغییرات یا مشکلاتی شده است، با پزشکتان مشورت کنید.

ترش کردن یا رفلکس معده چیست؟

خیلی از انسانها عارضه ها و عوارضی در بدنشان اتفاق می افتد که عامل ان خود شخص می باشد. 

متاسفانه در دنیای امروز انسانها از اصولی که برای سلامتی شخصیشان است پیروی نکرده و آنها را پشت گوش می اندازند. 

و همین کوتاهی باعث ایجاد عوارضی در سلامتی آنها می شود . 

یکی از متداول ترین عارضه های دستگاه گوارش ترش کردن می باشد که اگر بتوانیم در رژیم غذایی و نحوه خوردن غذا تغییراتی را ایجاد نماییم تا حد ممکن از ایجاد آن در بدنمان جلوگیری خواهیم نمود.

ادامه مطلب ...

تست های حاملگی در بازار قابل اطمینان هستند؟

امروزه با پیشرفت علوم طب روشهای انفرادی و جدیدی برای انسانها بوجود آمده است. 

ابزاری که امروزه به سادگی میتوان مقدار قند خون و یا وضعیت فشار خون افراد را در لحظه ارزیابی نمود. 

یکی از این ابزار ها تست های حاملگی می باشد که به سادگی با کمترین آموزشی که در بروشور آن نوشته میتوان با این وسیله ساده تشخیص بارداری را نمود

ادامه مطلب ...

بهداشت جنسی اصول اخلاقی که در جامعه به فراموشی سپرده شده است

 امروزه بهداشت در تمامی سطوح زندگی انسانها نقشی اساسی دارد. 

شاید باور کردن آنکه بهداشت در جامعه امروزی تقسیمات فراوانی را به خود اختصاص داده است هنوز برای عهده ای جا نیافتاده است. 

ولی باید اذهان نماییم که یکی از مهمترین تقسیمات بهداشتی در دنیای امروزی بهداشت جنسی است .

بهداشت جنسی، یکی از ضروریات زندگی با سعادت زناشوئی است. چه بسیار زناشوئی ها که در نتیجه عدم رعایت بهداشت جنسی، یا نفرت و اکراه و خیانت زن و شوهر انجامید، و یا به طلاق و جدائی منجر گشته است.

همانگونه کهاگر قلب و معده و کبد خوب کار کند، شخص از سلامت خود لذت می برد در امور جنسی نیز اگر رعایت آئین خاص و پراهمیت آن بشود و بهداشت مربوط بدان مرعی گردد، زن و شوهر از ادامه زندگی جنسی با همدیگر لذت می برند و زندگی فکری دو همسر و شرکتشان در سایر جزئیات و کلیات امور حیاتی نیز به خوبی و خوشی می گذرد.

در صورتیکه اگر روابط جنسی یک زن و شوهر، بر پایه توافق و تعادل صحیح نباشد و بهداشت جنسی رعایت نگردد، هرگز آن نور امید که باید از چشمان دو شریک زندگی بتابد، هرگز آن روشنی و درخشندگی که باید بر محیط زناشوئی حکمفرما باشد، در خانه دو شریک و همسر زندگی دیده نمی شود.

بسیار کسان هستند که هرگز قائل به اهمیت امور جنسی نبوده و آنچه را که از راه غریزه صرف و سابقه امر و طبیعت عمل، می دانند و انجام می دهند، کافی می شمارند در صورتیکه امور جنسی و زندگی جنسی، کمال اهمیت را در زندگی بشر دارد و خیلی حساس تر و دقیق تر و عملی تر از آنست که کسانی بخواهند زمام آنرا بدست همان خواهش های آنی و اعمال کورکورانه غریزی بسپارند و دیگر ندانند که «جنسیت» در زندگی روحی و جسمی و حتی در حیات عقلانی و فکری و اجتماعی ایشان، چه تاثیرات فوق العاده دارد.


هم آهنگی بهتر است

این مسئله اولین شرط و مهمترین عامل رابطه جنسی است، حال اگر زن و شوهر در نتیجه عشق با هم ازدواج کرده اند چندان اشکالی وجود ندارد و آنها سعی خواهند کرد از نظر جسم و روانی هم آ]نگی کامل داشته باشند و به نظر آنها آمیزش فقط تفریح و تمتع آنی نیست بلکه اختلاط آنها با هم یک فرد واحد بوجود می آورد.

ولی اغلب زناشوئی از راه عشق و محبت نیست و اگر هم باشد ممکن است دوام نکند و تغییراتی در اخلاق و رفتار زن یا شوهر بروز کند که بحث جداگانه و طولانی دارد.

به عقیده من ناتوانی جنسی به خوبی قابل درمان بوده فقط کافی است شما به تنهائی و یا هر دو بخواهید معالجه شوید در این صورت مطمئن باشید که به نتیجه می رسید

دردهای زیر شکمی در زنان چه علائمی برای سلامتی آنها دارد

درد های زیر شکمی می تواند علائم و نشانه های فراوانی داشته باشد.خصوصا برای زنان! 

حتما مواظب درد در ناحیه شکم و اطراف ان باشیم و سعی در خود درمانی و استفاده از مسکن های موقت نکنیم. 

برای زنانی که این درد را قبلا تجربه کرده اند یادآوری این نقطه از بدن همیشه با اضطراب و نگرانی همراه می باشد. 

زیرا طیق بررسی های انجام گرفته مشخص شده است که درد شکم یکی از علائم رایج، خصوصاً در میان زنان است. این درد پیش پا افتاده، که باعث بروز احساس ناراحتی می‌شود، ممکن است بی خطر یا شدید باشد. اصلی ترین دلایل درد در ناحیه زیر شکم چیست؟

ادامه مطلب ...

ماسک های صورت موجود در بازار مورد تایید هستند؟

توجه به خود یکی از اسرار زنان می باشد که این موضوع برای دختران و زنان تبدیل به یکی از دغدغه های مهم در زندگی شده است. 

این دغدغه بیشتر در ظاهر زنان وجود دارد. 

رسیدگی به پوست صورت و بدن یکی از مواردی است که به ان توجه زیادی می شود. 

آیا ماسک هایی که در بازار وجود دارند مورد تایید هستند؟ 

ادامه مطلب ...

جلوی رشد ناخن در گوشت پا را بگیرید

 

رشد دردناک لبه‌های ناخن پا به داخل پوست اطراف آن میباشد.

سن

بیشتر از همه در نوجوانان و بالغین جوان دیده میشود.

جنس

در مردان شایعتر است.

نحوه زندگی

کفشهای تنگ خطر را افزایش می‌دهند.

ژنتیک

عامل خطر مهمی نیست. یک ناخن پای رشد کرده به داخل گوشت، در یک یا هر دو طرف، به زیر انحنا پیدا کرده و پوست اطراف را برش می‌دهد و باعث التهاب و گاهی اوقات عفونت میشود. این وضعیت، که با شیوع بیشتر، انگشت بزرگ را درگیر می‌کند، اغلب به دلیل پوشیدن کفشهای نامناسب است که بر روی یک ناخن که به روش غلط کوتاه شده، فشار وارد می‌کند. در بعضی موارد، ضایعه می‌تواند منجر به رشد بیش زا حد پوست اطراف ناخن شده، به طوریکه قسمتی از ناخن را در برگیرد. بهداشت بد در پا هم می‌تواند خطر عفونت را افزایش داده و منجر به التهاب گردد.

علایم بیماری

علایم ناخن در گوشت ممکن است شامل موارد زیر باشد: - درد، قرمزی و تورم اطراف ناخن پا - پوست آسیب دیده در لبه ناخن که ممکن است دچار ترشح مایع شفاف، چرک یا خون باشد. به محض اینکه متوجه شدید ناخن پایتان به طرف داخل رشد کرده، باید با پزشکتان مشورت کنید، زیرا این احتمال وجود دارد که انگشت پایتان عفونی گردد.

درمان بیماری

شما می‌توانید درد یک ناخن در گوشت را با قراردادن پایتان را در آب نمک ولرم به طور روزانه و استفاده از مسکنها، تخفیف دهید. باید با پوشاندن انگشت مبتلا توسط یک گاز خشک و تمیز، از آن محافظت کنید. در صورتیکه در عرض چند روز هیچ بهبودی مشاهده نشد، باید با پزشکتان مشورت کنید. اگر ناخنتان عفونت کرده باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیکهای خوراکی یا آنتی بیوتیکهای موضعی تجویز نماید. جهت کمک به پیشگیری از رشد مجدد ناخنها به این صورت، پاهایتان را تمیز نگه داشته، کفشهایی با اندازه مناسب بپوشید. ناخنهای پایتان باید به صورت مستقیم گرفته شوند نه به صورت منحنی، تا از رشد آنها به داخل پوست ممانعت شود.اگر این مشکل عود کند، پزشک ممکن است پیشنهاد نماید که قسمتی یا همه ناخن پایتان را بردارید تا از رشد آن به داخل انگشت جلوگیری شود.

برداشتن یک ناخن رشد کرده به داخل گوشت

ممکن است برای یک ناخن در گوشت، یک جراحی کوچک لازم شود. انگشت شما بی‌حس شده و با یک ضدعفونی کننده تمیز میشود، یک تورنیکپه به قاعده انگشت بسته خواهد شد. ناخن یا قسمتی از آن، برداشته خواهد شد و بر روی بستر ناخن پیدا شده، فنل به کار می برند تا آنرا بکشند و مانع رشد مجدد آن گردند. شما باید در عرض 24 ساعت پس از جراحی، از نظر راه رفتن به اندازه کافی راحت باشید و زخم باید در عرض یک هفته بهبود یابد

در نگهداری از مرغ مینا چه شرایطی را باید رعاتی نماییم

امروزه پرنده مینا یا همان مرغ مینا در اکثر خانه های ایرانیان بعنوان یک پرنده زیبا و سخنگو وجود دارد. 

ولی روزی نیست که بیش از 200 نفر با اینجانب تماس نگرفته و در خصوص نگهداری این پرنده اصلاعاتی را میخواهند . 

با توجه به اهمیت موضوع به نکاتی بسیار کوچکی در خصوص نگهداری از این پرنده اشاراتی خواهیم داشت.

ادامه مطلب ...

غذای خرگوشهای خانگی باید چگونه باشد؟

نگهداری از خرگوش امروزه در منازل ایران شایع شده است. 

با توجه به اهمیت سلامت و تغذیه این جانور بر آن شدیم که نگاهی به ساختار غذایی این جانور داشته باشیم

ادامه مطلب ...

غذای سگ را در دسترس گربه ها قرار ندهید

چرا غذای گربه را نباید به سگ داد؟
.
دلیل اینکه شما نباید غذای گربه را به سگ بدهید همین تفاوت بین نوع غذای سگ و گربه است.فرمول مواد غذایی مخصوص گربه طوری است که متناسب با سوخت و ساز یک گربه باشد.از آنجا که سوخت و ساز بدن سگ با گربه متفاوت است، این غذا می تواند به ناراحتی های روده و معده و در نتیجه استفراغ و یا اسهال منجر شود.شما باید برای تعیین غذای سگ خود با دامپزشک سگ خود مشورت کنید تا غذای متناسب ...با نژاد و سن و سطح انرژی سگ خود را به او بدهید.همه ی دامپزشکان و انجمن آمریکایی حمایت از حیوانات (ASPCA) ندادن مواد غذایی گربه به سگ و بالعکس را توصیه می کنند.
مشکلاتی که با دادن غذای گربه به سگ به وجود می آید:
اگر شما روزی مجبور شوید غذای گربه را به سگ خود بدهید در سلامتی او مشکل عمده ای ایجاد نمی کند اما ممکن است سگ شما دچار اسهال یا استفراغ شود.ولی اگر شما به طور متداوم غذای سگ را به گربه دهید ممکن است مشکلاتی از قبیل مشکلات زیر برای سگ ایجاد کند:
• استفراغ
• اسهال
• یبوست
• چاقی، با توجه به این واقعیت که مواد غذایی در غذای گربه ها دارای مقدار بیشتری چربی و پروتئین است
• فقدان ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در بدن سگ
.
مواظب باشید تا سگ غذای گربه را نخورد:

شما نباید غذای گربه را به سگ بدهید.با این حال اگر در خانه شما هم سگ و هم گربه وجود دارد چون سگها اغلب کنجکاو هستند باید کاسه ی غذای گربه را از آنها دور نگه دارید و مطمئن شوید سگ به آن ظرف دسترسی ندارد.شما باید اتاقی را که سگ در آن غذا می خورد و اتاقی را که گربه در آن غذا می خورد را از هم جدا کنید تا دسترسی سگ به غذای گربه محدود شود.غذای گربه را در یک کیف محکم بسته بندی کنید و مطمئن شوید از دسترس سگ خارج خواهد شد

فرق بین بیماری مقعدی فیستول با بواسیریا هموروئید در چیست؟

آخرین مرحله دستگاه گوارش بدن رکتوم یا راکتال یا راست روده است که به مقعد منتهی می شود. 

اگر این قسمت به درستی کار خود را انجام ندهد مواد دفعی در بدن مانده و تولید مشکلتی مهم و خطرناکی را بوجود خواهد آورد. 

در این بین دو بیماری از باقی بیماریهای این قسمت مهم تر هستند. 

فیستول یا فیشر هموروئید یا بواسیر  

که با نگاهی دقیق تر این دو بیماری را شرح خواهم داد.

ادامه مطلب ...

مکانسیم تب در بدن را بشناسیم

تب یک مکانسیم مهم در بدن می باشد. 

شاید اگر تب وجود نداشت نسل انسان بر روی کره زمین منقرض میشد. 

این عملکرد بدن بعنوان یک هشدار دهنده و آلارم مهم در بدن محسوب میشود.

ادامه مطلب ...

برای انتخاب یک مرغ عشق خوب باید به چه نکاتی توجه نماییم

شاید به جرات بتوان گفت خرید یک پرنده آن هم بوسیله یک شخص مبتدی از نگهداری آن مهمتر و خطیرتر است چراکه در صورت عدم دقت احتمال خرید یک پرنده بیمار وجود دارد که این کار علاوه بر دلسرد کردن فرد ، دیگر پرندگان او و همچنین گاه خودش را در معرض ابتلا به امراض خطرناک قرار خواهد داد.

برای اینکه خرید مناسبی داشته باشیم یا باید به همراه یک شخص ماهر و متخصص اقدام به این کار کنیم و یا از منابع معتبر و تجربیات دیگران (به علاوه کمی آزمون و خطا) استفاده نماییم ؛ به طور قطع و یقین به همراه بردن یک شخص متبهر شانس خریدن یک پرنده ایده آل را بسیار بالا می برد اما همیشه این کار ممکن نیست پس باید فوت و فن این کار را آموخت تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد.

نکاتی که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد

1- مرغ عشق باید سر حال و شاد باشد و مرتبا جست و خیز کرده و آواز بخواند ، البته ساکت و آرام بودن پرنده صرفا به معنای بیمار بودن آن نیست چراکه عموما مرغ عشق ها در طول روز نیز می خوابند.

2-  پرهای پرنده باید مرتب باشد ، مرغ عشق مریض به پرهایش رسیدگی نمی کند و پرهایش کثیف و به هم ریخته می باشد.

3- پرهای مخرج ( محل دفع فضولات ) پرنده باید به صورت کرکهای سفید و تمیز بوده و همچنین خود مخرج صورتی رنگ باشد ، با فوت کردن به این قسمت می توانید به این قضیه پی برد.

4- چشمهای پرنده سالم ، گرد و براق و سیاه است (البته نژاد آلبینو دارای چشمهایی قرمز است) اگر پرنده در حالت استراحت نباشد ، نباید چشمهایش خمار و بی حال باشند.

5-  پاهای مرغ عشق سالم و جوان فلسهای تمیز ، نرم و لطیف دارد.

6- دم پرنده سالم همیشه در راستای بدنش می باشد.

7- مدفوع پرنده نباید حالت آبکی داشته باشد (برای مطلع شدن به کف قفسی که پرنده در آن قرار دارد نگاه کنید).

اگر در هنگام خرید به این نکات توجه کنید می توانید مطمئن باشید که انتخاب شما صحیح خواهد بود

چگونه درد در زمان نزدیکی را برطرف نماییم

در سیستم فیزیولوژیکی بدن انسان ترشحات و مواد لغزنده ای تولید می شود که در جاهای مختلف عملکرد متفاوتی از خود نشان میدهند. 

یکی از قسمتها و ارگان های مهم در بدن انسان دستگاه تناسلی می باشد که این مواد لغزنده و ترشحات مورد نیاز دستگاه مهبلی و واژینال را تولید می کند. 

مواردی دیده شده است که در زمان نزدیکی احساس درد و ناراحتی عصبی همراه می باشد. که این موارد را بایستی بررسی و  برطرف نماییم. 

چگونه باید درد در زمان نزدیکی را برطرف نماییم ؟ 

ادامه مطلب ...

در مورد مکانیسم فیزیولوژیکی پرده بکارت چه می دانیم

با توجه به عدم شناخت خیلی از دختران و زنان از وضعیت فیزیولوژیکی دستگاه تناسلی بر ان شدیم که به تعدادی از سئوالاتی که در این خصوص برای انها مطرح می شود پاسخ دهیم.

امید که برایشان راهگشای در باب اگاهی از اندام خود باشند

ادامه مطلب ...

با یک بار نزدیکی پرده بکارت پاره می شود؟

ارامروزه در خصوص وضعیت پرده بکارت و چگونگی پارگی و خونریزی آن سئوالات زیادی می شود که با توجه به مبحث فیزیولوژیکی آن بر ان شدیم که به سئوالاتی که در این خصوص می شود پاسخ دهیم 

ادامه مطلب ...

نزدیکی در دوران بارداری یکی از دغدغه های زنان

پستانداران در زمان بارداری بارها میتوانند نزدیکی کنند. 

آیا این امکان برای انسان بعنوان یک پستاندار امکان پذیر است؟ 

آیا میتوان در دوران بارداری بدون هیچ خطری نزدیکی انجام شود؟ 

نویسنده بعنوان  متخصص فیزیولوژی نظری مساعدی در این خصوص داشته است، برای اثبات این موضوع نظریه متخصص زنان و زایمان را در ادامه خواهیم دید.

ادامه مطلب ...

ریسک بارداری در زمان قائدگی بالا است

 

خیلی ها فکر میکنند که اگر فرد در زمان عادت ماهیانه اقدام به رابطه جنسی نماید ، احتمال بارداری وجود نخواهد داشت. اما باید گفت که این امکان وجود دارد که وی در دوران خونریزی نیز باردار گردد.

تعدادی دلیل برای این مهم وجود دارد که برجسته ترین آنها عبارت است ازدلیل تمام خونریزی های مهبلی عادت ماهیانه نمی باشد. مواقعی وجود دارد که زنان خونریزی کمی رو در زمان تخمک گذاری مشاهده مینمایند .

این زمان درست زمانی می باشد که فرد برای باردار شدن کاملاٌ آماده بوده و به اصطلاح کشش رحمی وی بالاست. در زمان تخمک گذاری یک تخم از لوله تخمدان رها شده و بسمت پایین و لوله فالوپ (شیپور رحمی) حرکت میکند.

این بسیار طبیعی است که دختری در زمان تخمک گذاری مقداری خون را مشاهده نماید و آن را حمل بر تغییر زمان عادت ماهیانه و یا به اشتباه خود عادت ماهیانه تلقی نماید

بعضی وقتها تخمک گذاری می تواند قبل از اینکه خونریزی پریود در فرد به پایان برسد اتفاق بیافتد و بعضی وقتها نیز میتواند اتفاقش بلافاصله بعد از پایان یافتن عادت ماهیانه نیز می باشد. از طرفی اسپرم نیز می تواند تا ۳ روز بعد از رها شدن تخمک رو باردار نماید .

بنابراین داشتن رابطه جنسی در هر دو صورت میتواند بارداری نا خواسته رو بهمراه داشته باشدداشتن سکس بدون استفاده از وسایل جلوگیری از حاملگی، در زمان عادت ماهیانه و حتی در زمان خونریزی همچنان دارای ریسک میباشد.

خارج از این مسئله ، روابط جنسی در زمانی که فرد دارای شرایطی اینچنین می باشد هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی توصیه نمی گردد. در این شرایط حتی ریسک مبتلا شدن به انواع بیماریهای جنسی از قبیل ایدز و یا زگیلهای واژن و انواع دیگر بیماریها کاملاٌ بالا می باشد .در شرع مقدس اسلام نیز اشاره به این وضعیت در خانمها شده و در قران کریم امده که در این ایام با زنانتان نزدیکی نکنید که حیض برای انها یک حالت اذیت شدن دارد و اشاره به این گردیده که از نظر روحی شرایط مناسبی برای زن در این ایام نیست .و احادیثی نیز پیرامون ولد حیض هست که مطالعه در مورد آن خالی از لطف نیست.

تنها راه قابل اطمینان و شایع برای جلوگیری از بارداری نا خواسته و بیماریهای واگیردار، در شرایط فعلی استفاده از کاندوم میباشد

مکانیسم دستگاه تناسلی زنان را بشناسیم

نگاهی به سیستم فیزیولوژیکی پستانداران ماده همیشه یکی از اسرار بقای جانداران بوده است. 

در بین پستانداران انسان از سیستم کاملا پیچیده ای برخوردار می باشد. 

مکانیسم دستگاه تناسلی در زن ها همیشه کاملا مهم و مبهم  و اساسی می باشد حتی این عملکرد در خصوصیات اخلاقی و اجتماعی زنان تاثیر فراوانی خواهد داشت. 

در ذیل نگاهی به عملکرد این قسمت از بدن انسان خواهیم داشت. و باید بدانیم که سلامت این مکانیسم می تواند حیات انسانها را تحت شعاع خود قرار دهد. 

ادامه مطلب ...