Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

آیا چک آپ ضروری است؟؟؟

چرا چک آپ کردن ضروری است؟


کنترل کردن بدن امری ضروریست زیرا:بسیاری از بیماری ها قبل از اینکه علائم خود را در بدن به صورت واضح نشان بدهند تا بیمار از وجود آنها آگاه شود، مدتی در بدن به صورت نهفته و بدون علامت فعالیت می کنند و پس از اینکه در بدن مستقر شدند علائم واضح را بروز می دهند که در این زمان درمان کامل بیماری مشکل است.

انسان از مدت ها پیش به نقش پیشگیری در مبارزه با بیماری ها پی برد و با استفاده از واکسن جلوی بروز بسیاری از بیماری های خطرناک را گرفت.در این میان بعضی از بیماری ها هستند که به دلیل ناشناخته بودن علتشان، قابل پیشگیری نیستند اما می توان با تشخیص به موقع آنها قبل از استقرار کامل بیماری و بروز عوارض جدی آن را درمان کرد.


مثلاً افزایش قند و چربی خون در بسیاری از موارد در ابتدا بدون علامت است و این دو دشمن دیرینه بشر یعنی چربی و قند خون، بی سر و صدا به تخریب عروق قلبی و ارگان های بدن مشغولند و تنها وقتی فرد متوجه بالا بودن چربی یا قند در بدن خود می شود که علائم قلبی، عروقی یا مغزی آن بارز شوند و در آن موقع برای درمان خیلی دیر است.


به همین دلیل بسیاری از افراد در حال حاضر به منظور کنترل قند و چربی خون هر سال یک با ر آزمایش خون می دهند تا در صورت افزایش آن به موقع متوجه شوند و درمان را شروع کنند.در بسیاری از بیماری های دیگر از جمله بعضی از سرطان های شایع روش هایی برای تشخیص زودرس وجود دارد که استفاده از آنها موفقیت بزرگی را در درمان این سرطان ها نصیب بشر کرده است.

 از جمله تست های تشخیص زودرس که برای اغلب بانوان شناخته شده است می توان به پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه رحم اشاره کرد، انجام این تست باعث می شود که سرطان گردن رحم در مراحل اولیه و قابل درمان تشخیص داده شود و حتی بدون عمل جراحی نیز قابل درمان باشد.

در این جا به مواردی که انجام چک آپ به خانم ها توصیه می شود اشاره می کنیم :


1- کنترل قند و چربی خون


2- تست پاپ اسمیر و معاینه رحمی


3- تست سرطان پستان


4- تست سرطان کولون ( روده بزرگ)

مسواک بهتر است یا نخ دندان!!!

آیا مسواک میتواند جایگزین نخ دندان شود؟


مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از افراد بر این باورند خرید مسواک های زبر و خشن باعث از بین رفتن جرم دندان ها می شود اما با مسواک زدن فقط می توان سطوح بیرونی درونی و روی دندان ها را  تمیز کرد اما با تمیز کردن میان دندان ها قبل از مسواک زدن می توان سلامت دهان و دندان را همیشه حفظ کرد.
 
تحقیقات زیادی نیز تا‌کنون در ارتباط با فواید نخ دندان انجام گرفته است؛ از جمله یک محقق انگلیسی براساس تحقیقاتی که طی 2 سال اخیر انجام داده ثابت کرده است که نظافت دندان از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. به اعتقاد وی این عمل مانع نفوذ صدها نوع از انواع باکتری‌ها به جریان خون می‌شود.
 
نکته:
نخ دندان برای نظافت دقیق دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان مؤثرترین ابزار است. با به‌کارگیری نخ دندان‌ می‌توان اجزای باقیمانده غذا را که لای دندان گیر کرده بیرون کشید.

مهم ترین عامل کمبود کلسیم در کودکان

مهم ترین عامل کمبود کلسیم در کودکان


ورزش و تغذیه:
بر اساس بیانیه انجمن کودکان آمریکا،عدم دریافت کلسیم کافی در کودکان بالای 8 سال موجب افزایش ابتلای آنها به پوکی استخوان در بزرگسالی می‌شود.

نوشیدن نوشابه‌های گازدار، تماشای زیاد تلویزیون، پرداختن زیاد به رایانه و بازی های رایانه ای و عدم انجام فعالیت‌های بدنی از عواملی است که منجر به کمبود کلسیم در کودکان و نوجوانان می‌شود.


متخصصان معتقدند حتی اگر مصرف لبنیات و سایر منابع کلسیم در کودکان کافی باشد، عدم تحرک بدنی و ورزش نکردن موجب می شود کلسیم کافی در بافت استخوانی تجمع نیابد و این اختلال احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در آینده افزایش می دهد.

سردردها را جدی بگیرید

سردردهای  خطرناکی که باید جدی بگیرید!!
عوامل غیراختصاصی فراوانی می‌توانند موجب سردرد شوند، مثل یک سرماخوردگی ساده، عفونتی کوچک، آلودگی هوا و تغییر عادات غذایی و تغییرات هورمونی و ... .

1) تغییر در کیفیت سردرد:

یعنی اگر همیشه سردردتان آرام بوده و به مسکن جواب می‌داده است، ولی حالا مقاوم شده یا کیفیت آن تغییر کرده است.

2) تواتر و تکرار سردرد مهم است:

برای مثال قبلا هفته‌ای یک‌بار مبتلا می‌شدید، اما الان روزی سه بار سردرد دارید.

3) سردردی که شما را از خواب بیدار می‌کند:

سردسته این نوع سردردها که فرد را از خواب بیدار می‌کند، سردردهای عروقی مانند میگرن هستند. اما به هر حال اگر چنین سردردی گرفتید، بررسی پزشکی لازم است.

4) سردردهای صبحگاهی :

با اینکه عللی چون بی‌خوابی و عدم استراحت کافی، فشار خون بالا و غیره می‌توانند چنین سردردی را ایجاد کنند، اما اگر سردرد شما اول صبح شروع می‌شود و در طول روز کمتر می‌شود، مهم است، چون به طور طبیعی ما در طول خواب با افزایش نسبی فشار داخل جمجمه مواجه‌ایم و اگر ضایعه‌ای فضاگیر در آنجا وجود داشته باشد، این افزایش نسبی فشار را نمی تواند تحمل کند و سردرد رخ می دهد.

5) سردرد همراه با تهوع و استفراغ:

خیلی از سردردها این‌طورند مثل میگرن. اما اگر تهوع در اوایل صبح پدید آید و با استفراغ کردن سردردتان کم شود و اشتهای خوردن صبحانه را پیدا کنید، باید بررسی پزشکی شوید.

6) سردرد کودکان به‌خصوص اگر تکرار‌شونده باشد:

بچه‌ها نمی‌توانند سردرد را بشناسند یا از آن شکایت کنند، ولی با تغییر اشتها، کاهش فعالیت بدنی و یا کاهش تمایل به درس خواندن، آن را نشان می‌دهند.

7) سردرد سالمندان (حدود 65 سالگی):

اگر در این گروه از افراد، سردرد ناگهانی، مزمن و مقاوم به درمان پزشکی باشد، باید بررسی شود.

8) سردرد همراه با فوتوفوبی (ترس از نور):

موردی شبیه به میگرن یا مننژیت. اگر سردرد همراه با علایم چشمی مثل دوبینی، کاهش دید، تغییر میدان بینایی و تاری دید باشد یا تغییر سریع عینک در فواصل کوتاه یک‌ماه، همراه با سردرد باشد، بهتر است از نظر علل مغزی بررسی شوید.

لکه های دندان چگونه بوجود می آیند؟

لکه های دندان چگونه بوجود می آیند؟

فلوراید یا فلوئور عنصری ضروری برای تشکیل و حفظ سلامت دندان هاست، اما مصرف بیش از حد فلوراید در طی دوران شکل گیری و تکامل دندان ها در کودکان (به طور معمول 6 ماهگی تا 5 سالگی)، باعث لکه دار و رنگی شدن دندان ها به صورت سفید، زرد یا قهوه ای و همچنین ناصافی و ایجاد حفره در مینای دندان می شود. این اختلال فلوروزیس نام دارد.فلوئور یا فلوراید مورد نیاز بدن معمولا از طریق آب آشامیدنی تامین می شود، این عنصر همچنین در اغلب خمیر دندان ها و دهان شویه ها و برخی مکمل های غذایی نیز وجود دارد.

مقدار استاندارد فلوراید در آب مصرفی 1ppm  می باشد، چنانچه آب آشامیدنی چند برابر میزان استاندارد فلوراید داشته باشد و یا کودکان در هنگام مسواک زدن خمیر دندان حاوی فلوراید و یا دهان شویه های حاوی این عنصر را بخورند، فلوروزیس ایجاد می شود.فلوروزیس برگشت پذیر نیست، ولی با درمان‌های ترمیمی و زیبایی از جمله سفید کردن دندان (بلیچینگ) و روکش چینی برطرف می شود.