Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

علائم و درمان کم خونی را یاد بگیریم

  

آیا کم خونی رشته در ژنتیک دارد یا یک عارضه ای اکتسابی میتواند باشد.اصلا کم خونی یعنی چه؟
کم خونی به معنی کمبود تعداد گلبول ها یا گویچه های قرمز خون است و انواع مختلفی دارد که می تواند به علت عدم سنتز هموگلوبین، کمبود آهن در ساختار هموگلوبین، دفع بسیار سریع یا تولید بسیار آهسته گلبول های قرمز بروز کند.
 
اغلب مبتلایان به کم خونی از احساس سستی و یا خستگی همیشگی و یا احساس کسالت عمومی و گه گاهی ناتوانی تمرکز در هنگام فعالیت شکایت دارند.
افراد مبتلا به شکل های شدیدتر کم خونی بیشتر از بروز تنگی نفس در هنگام انجام فعالیت های بدنی شکایت می کنند. در نوع خیلی شدید کم خونی، بدن ناچار می شود عارضه موجود را با افزایش برون ده قلب جبران کند که این خود موجب تپش قلب و تعریق شده و در پایان منجر به نارسایی قلبی می شود.
به گزارش سایت پزشکی وب ام دی، پزشک شما تا زمانی که دلیل کم خونی را تشخیص ندهد، نمی تواند برای درمان آن اقدام کند. درمان برای یک نوع کم خونی ممکن است برای نوع دیگر نامناسب و یا حتی خطرناک باشد. معمولا پزشک برای تشخیص کم خونی آزمایش شمارش کامل خون را جزو آزمایش های نخستین قرار می دهد.
بر اساس این گزارش، درمان های متفاوتی برای کم خونی وجود دارد که بر پایه شدت بیماری و عامل ایجاد کننده آن تعیین می شود. کمبود آهن گاهی به دلیل فقرغذایی در افراد بالغ که عادت ماهانه نمی شوند شامل زنان یائسه و مردان دیده می شود. در تشخیص کمبود آهن لازم است یک جستجو برای علل احتمالی از دست رفتن آهن همانند خونریزی دستگاه گوارش از زخم های گوارشی و یا از سرطان کولون، صورت گیرد.
کمبود آهن خفیف تا میانه با تجویز آهن به شکل فروس سولفات و یا فروس گلوکونات درمان می شود. مصرف ویتامین ث نیز موجب افزایش جذب آهن می شود. تجویز ویتامین خوراکی اسید فولیک و یا تزریقی زیرجلدی ویتامین ب 12 کمبودهای مربوطه را درمان می کند.

در کم خونی وابسته به بیماری مزمن، کم خونی مربوط به شیمی درمانی یا یک کم خونی مربوط به بیماری کلیه، برخی پزشکان معالج با تجویز پروتئین اریتروپویتین نوترکیب، کوشش در تحریک کردن فرآوری گلبول قرمز دارند. در موارد کم خونی شدید و یا خونریزی در حال پیشرفت، تزریق خون ممکن است ضروری باشد. به طور کلی تاکید می شود که از درمان خودسرانه کم خونی پرهیز شده و حتما با پزشک متخصص مشورت شود

جی پی اس در حشرات

مطالعات جدید محققان دانشگاه ماساچوست نشان می دهد شاخک پروانه ها با داشتن عملکردی مشابه سیستم جی پی اس نقشی حیاتی در یافتن مسیر درست طی مهاجرتهای زمستانی این حشرات به عهده دارند.



دانشمندان از گذشته در تلاش بوده اند چگونگی راهیابی میلیونها پروانه شهریار به مکزیک را در فصل زمستان و طی مهاجرت زمستانی دریابند. اکنون مطالعات جدید نشان می دهد کلید پاسخ سوالات دانشمندان در شاخکهای این حشرات نهفته است.
به گفته دانشمندان شاید یافتن مسیر جنوب برای انسانهایی که از ابزارهای مختلف مانند نقشه ها و جی پی اس برخوردارند کار سختی به شمار نیاید اما برای پروانه ها که تنها خورشید را برای مسیر یابی در اختیار دارند، به طور قطع امری پیچیده خواهد بود. زیرا خورشید از نظر زمینیان به صورت مداوم در حرکت است و این حشرات کوچک برای جلوگیری از گم کردن مسیر باید به صورت دائم خود را با این حرکت انطباق دهند.
پروانه های شهریار یا Monarch مانند دیگر جانداران در مغز خود از ساعتهای شبانه روزی برخوردارند که به آنها در شناسایی زمان کمک می کند و دانستن زمان و موقعیت خورشید به آنها در یافتن مسیر جنوب کمک خواهد کرد. اما مطالعات جدید نشان می دهد این پروانه ها از ساعت دومی نیز برخوردارند که بر اساس شاخکهای حساس به نور آنها کار می کند.
محققان دانشگاه ماساچوست دریافتند مسیر یابی در پروانه های شهریار با همکاری ساعتهای داخلی که در مغز و شاخکهای این پروانه ها قرار دارد امکان پذیر می شود. این کشف با رنگ آمیزی شاخک پروانه ها آشکار شد. پروانه هایی که شاخک آنها سیاه شده بود توانایی یافتن مسیر درست را از دست داده بودند این در حالی است که پروانه هایی که شاخکهای آنها به رنگ شفاف آغشته شده بود این توانایی خود را حفظ کرده و به راحتی مسیر خود را به سوی جنوب یافتند.
این آزمایش نه تنها نشان می دهد شاخک این حشرات به نور حساس است بلکه ثابت می کند حس بویایی هیچ تاثیری در مسیر یابی این حشرات به عهده ندارد. همچنین زمانی که پروانه ها با شاخکهای سیاه شده حتی با استفاده از چشمهای خود نتوانستند مسیر درست را تعیین کنند، دانشمندان نتیجه گرفتند شاخکها در مسیر یابی این حشرات نقشی حیاتی به عهده دارند.
  دانشمندان معتقدند این شاخکها در واقع نقش جی پی اس طبیعی را برای پروانه ها به عهده دارند که با استفاده از ساعت درونی با حرکت خورشید انطباق یافته و از سرگشتگی و گم شدن حشره جلوگیری می کند.

کفش دوزکهای برده

محققان کانادایی دریافته‌اند، گونه‌ای از زنبورها موسوم به «Dinocampus coccinellae» که در کبک کانادا زندگی می‌کنند، کفش‌دوزک‌ها را به بردگی‌ گرفته و آنها را وادار می‌کنند که لاروهای زنبورها را حمل کنند.


این زنبورها تخم‌های خود را بر روی بدن کفش‌دوزک‌ها می‌گذارند، اما برده‌های خود را نمی‌کشند.
این محققان می‌گویند: نکته جالب توجه این است که کفش‌دوزک‌ها در اثر این انگل پس از مدتی نیمه فلج می‌شوند، اما زنبورها بدون این که آسیبی به آنها بزنند، آزادشان می‌کنند و کفش‌دوزک‌ها پس از رهایی می‌توانند با تغذیه دوباره خود را ترمیم کنند، درست مثل این که هیچ اتفاقی برای آنها نیافتاده است.
یک لارو بین پاهای کفش‌دوزک قرار می‌گیرد و وقتی بالغ شد از این حشره جدا می‌شود. محققان هم اکنون در حال بررسی و درک طول مدت این چرخه، میزان موفقیت و رابطه میزبان ــ انگلی هستند.
محققان در عین حال هنوز نمی دانند آیا کفش‌دوزک‌ها می‌توانند از این کار سر باز بزنند یا نه و برای دانستن این مطلب در نظر دارند، شرایط آزمایشگاهی مشابه را ایجاد کرده و دقیق‌تر روی این پدیده مطالعه کنند

تعیین سن طوطی کاسکو


خیلی از دوستان مدتی است به بنده زنگ میزنند که چطور میتوان تعیین سن طوطی کاسکو را انجام داد با توجه به اهمیت موضوع این چند عکس را برایتان میگذارم امیدوارم که مفید برای دوستان باشد.




هیچ وقت از دور یا حرف نمی شود سن کاسکو را دقیق گفت یک کارشناس واقعی همیشه از نزدیک می تواند نظر بدهد و از روی عکس بصورت احتمالی می تواند نظر بدهد.


کاسکو ها تا سن ۵ ماهگی دارای چشمانی کاملا سیاه هستند در ۶ ماهگی چشمانشان روبه دودی رنگ میرود سپس کمرنگتر شده و سفیدی دور مردمک چشم پدید می اید. با گذشت زمان زیاد مثلا حدود ۲۰ سال رنگ سفید چشم هم رو به زرد و پرتقالی میرود پرنده مسن جسه بزرگتری دارد و کمی عصبی است.
ضمنا کاسکوی چشم سیاه به خاطر سن کمش احتمال داره هنوز با اب و هوای منطقه ای که شما هستید عادت نکرده باشد و به همین خاطر احتمال مرگ یک جوجه کاسکوی چشم سیاه زیاد است پس بهترین انتخاب می تواند یک کاسکوی چشم دودی یا حتی پرنده ای جوانتر با چشمی سفید باشد که حدود یک تا ۲ سال سن داشته باشد. ضمنا کاسکوهای چشم دودی و چشم سیاه هم از ابتدا مثل کاسکوهای مسن وحشی هستند و شما باید حدود ۱ سال با ملایمت با هر کاسکوی وحشی که خریداری کرده اید رفتار کنید فرقی ندارد که چشم سیاه باشد یا چشم زرد همه کاسکوهایی که قبلا صاحبی نداشته اند و اموزش ندیده اند و کمتر نزد انسانها بوده اند وحشی هستند.

دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین

Mehrdadhalvaei
Animal Physiology from the professional pest control TsyngHua University, China

مسمومیت ناشی از منو اکید کربن

امروزه در جامعه شهری آلاینده های صنعتی در حال مسمومیت برای ساکنین شهری می باشند از جمله مهمترین آلاینده های شهری میتوان به گاز منو اکسید کربن اشاره داشت که جزو خطرناکترین گازهای صنعتی بوده که ناشی از خودروهای مستعمل و دارای ایراد در موتورشان است.

در مقاله ذیل اشاره خلاصه ای به مسمومیت ناشی از این گاز خواهیم داشت

نویسنده

ادامه مطلب ...

اهلی کردن پررندگان در منزل

نحوه اهلی کردن پرنده کاسکو و کاکادو وطوطی

ولا بهتر است تا وقتی پرنده کاملا اهلی نشده اجازه خروج از قفس را به آن ندهید تربیت پرنده یک معامله 2 طرفه است بدین نحوکه اگر نمی توانید مدت زیادی را به پرنده خود اختصاص دهید توقع نداشته باشید که پرنده شما زود اهلی شود اصولا پرندگان جوان راحتر رام و اهلی می شوند .

از ابتدای روند تربیت پرنده در هر فرصتی پرنده را تشویق کنید تا از دست شما غذا بخورد و گاه و بی گاه تنقلاتی را از لابلای میله های قفس به پرنده بدهید ممکن است نگیرد و اگر خیلی دوست داشته باشد یا گشنه باشد با اسرار شما بگیر و لجبازی کند یا به سمت زمین یا شما غذا را پرتاب کند و یا اینکه نخورد و تکه تکه کند به پایین قفس بریزد اما به مرور زمان که ترس پرنده کاهش یافت خیلی سریع غذا را از دست شما خواهد گرفت و رودررو خواهد خورد اما اگر هرروز در ساعت معینی این کارار انجام دهید خیلی زود عادت می کند و غذا را از دست شما می گیرد




نکته:در تربیت پرنده ها نظم و تکرار یک عمل در ساعت معین بطور مرتب از اهمیت فوق العاده ای برخوردار اســــــــــــــــــــــت




پس از آنکه پرنده به راحتی از دست شما غذا گرفت در قدم بعد دست خود را با میوه به داخل قفس ببرید.این بار از تکه های بزرگ میوه استفاده کنید تا پرنده مجبور نباشد برای خوردن آن خیلی به دست شما نزدیک شود بعضی اوقات پرنده در این حالت به گوشه قفس می رود و باید دست خود را جلو ببرید و میوه را به منقار آن نزدیک کنید بهتر است از میوه ای استفاده کنید که قبلا طعمش را چشیده باشد و دوست داشتع باشد اینجوری شوق بیشتری برای گرفتن میوه نشان می دهد .اگر پرنده از خوردن میوه امتناع کرد بهتر است دست خود را از قفس بیرون بیاورید و مجبورش نکنید و مجددا از لابه لای میله ها تنقلات به پرنده بدهید و پس از گذشت مدتی عمل فوق را دوباره انجام دهید.(بعضی پرنده ها از بقیه شجاع تر هستند و زودتر رام می شوند)

دنیای طبقه بندی حشرات

نگاهی به طبقه بندی حشرات میتواند ما را به دنیای پیچیده آنها وارد نموده و میتوانیم بهتر به خصوصیات رفتاری و زیستی آنها آگاه باشیم. 

برای پیدا کردن خصوصیات رفتاری حشرات ناچار هستیم که تمامی طبقه بندی و اکولوژی زیستی آنها را مورد مطالعه قرار دهیم.

ادامه مطلب ...

مورچه هایی که در زمان بیماری کلنی را ترک میکنند

دانشمندان با انجام مطالعه جدیدی روی مورچه‌ها دریافته‌اند که این حشرات وقتی به شدت بیمار می‌شوند؛ برای اینکه بیماری‌شان به سایر مورچه‌ها در لانه منتقل نشود، از لانه دور می شوند تا در تنهایی بمیرند. 
محققان می گویند با این فداکاری مورچه‌های بیمار احتمال انتقال عفونت به دیگر همنوعان کاهش پیدا می کند. 
دانشمندان دانشگاه روگنزبرگ آلمان تحقیقات انجام شده روی مورچه‌ها، گربه‌ها، سگها، فیل‌ها و گهگاه انسان‌ها را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که برخی از آنها خانه‌هایشان را ترک می کنند تا در تنهایی و به دور از همنوعانشان بمیرند. از آنجا که این پدیده هرازگاهی اتفاق می افتند، انجام مطالعه روی آن کار دشواری است. 
دانشمندان در این آزمایش، ابتدا کلونی مورچه‌ها را در آزمایشگاه تشکیل دادند و سپس قارچی را به این کلونی وارد کردند که مورچه‌ها را می‌کشت. محققان کشف کردند که بیشتر مورچه‌های کارگر که به عفونت قارچی آلوده شده بودند چند ساعت و یا حتی چند روز پیش از مرگشان لانه را ترک می کردند تا در تنهایی و دور از سایر مورچه‌های کارگر بمیرند. 
جالبتر اینکه محققان متوجه شدند مورچه‌های بیمار این کار را داوطلبانه انجام می دهند و هیچ نیرویی از جانب سایر مورچه‌ها آنها را وادار به این کار نمی‌کند.

استتار در گورخرها


لباس هیچ حیوانی چون گوره خر منحصر به فرد نیست. راه های نقش بسته بر بدن هر گوره خر، مانند اثر انگشت، کاملا منحصر به همان گوره خر هستند و هیچ نمونه مشابهی ندارند. از آن جالب تر اینکه به طور کلی سه گونه گوره خر در تمام جهان وجود دارد که الگوی کلی خط های بدن هر یک از آنها با گونه دیگر متفاوت است.اما چرا گورخر ها خط دارند؟ دانشمندان هنوز نتوانسته اند به این پرسش پاسخ دهند، اما برخی معتقدند خطوط موجود بر تن گورخرها به نوعی به استتار آنها در مقابل شکارچیان کمک می کند. وجود این خطوط موجب می شود حیوانات شکارچی نتوانند یک حیوان منفرد را از گله ای در حال حرکت متمایز کند.همچنین این خطوط مانع از حمله حشراتی می شوند که حیوانات را تنها از راه دیدن سطوح وسیعی یک رنگ تشخیص می دهند. همچنین تفاوت های خطوط نقش بسته بر بدن هر گوره خر نسبت به گوره خرهای دیگر به آنها در شناسایی هم کمک می کند.گوره خرها حیوانات اجتماعی هستند که در چمنزارها زندگی می کنند. آنها با یکدیگر به چرا می روند و حتی در تیمار کردن هم به یکدیگر کمک می کنند.گونه بورچل گوره خرها، بیشترین جمعیت از این نوع جانور را به خود اختصاص داده است. این حیوانات در گروه های خانوادگی کوچکی متشکل از یک مرد، چندین زن و فرزندانشان زندگی می کنند. این خانواده ها می توانند با هم همراه شده و گله هایی بزرگ را تشکیل دهند. با این حال در گله های بزرگ نیز روابط خانوادگی گوره خرها حرف اول را می زند.گوره خرها همواره باید نسبت به حمله شیرها هشیار باشند. در صورتی که یک گوره خر مورد حمله حیوانی وحشی قرار بگیرد دیگر اعضای خانواده او با حلقه زدن به دورش از وی دفاع می کنند تا شاید بتوانند شکارچی را از محل فراری دهند.

عرق سرد را برطرف نماییم

تا حالا متوجه شده اید که عرق سردی در بدنتان بوجود آمده است.آیا میدانید  باید چطور آنها را برطرف نمایید.
ـ عرق سرد نشانه چیست:
خیس از عرق در رختخواب می‌لرزید، احساس سرما می‌کنید، و احتمالاً وضعیت غم‌انگیزی دارید. به احتمال زیاد، ویروسی مانند آنفلونزا یا مونونوکلئوز شما را به این روز درآورده است. عفونت‌های جدی‌تر مثل سل یا ایدز هم ممکن است عرق سرد ایجاد کنند. اما احتمال دارد که عرق سرد به‌خاطر اینها نباشد و فقط در اثر فشار زیاد روانی یا اضطراب گرفتار این عرق شده باشید. غیر از هیجانات زیاد، درد شدید، مثل سردرد میگرنی، هم می‌تواند ایجاد عرق سرد کند. آدرنالین ترشح شده در اثر یک موج درد غدد عرق را باز کرده و رگ‌‌های خونی پوست را منقبض می‌کند و به این ترتیب باعث عرق سرد می‌گردد.
آدرنالین تنها هورمن باعث عرق سرد نیست. استروژن، و فقدان آن، هم در ایجاد عرق سرد نقش دارد. اگر زنی نزدیک به دوران یائسگی هستید، ممکن است با گرگرفتگی به خواب بروید و غرق در عرق سرد ناشی از آن بیدار شوید. در واقع عرق سرد شبانه در برخی زنان تنها علامت شروع یائسگی است. هورمون انسولین هم ممکن است باعث عرق سرد شود. اگر مبتلا به دیابت (کمبود ترشح انسولین) هستید، عرق سرد را هنگامی که قند خون پائین می‌افتد احساس کرده‌‌اید.
بالاخره، عرق سرد گاهی علامت یک فوریت پزشکی است. ممکن است نشانه‌ گرفتاری شدید قلب یا عروق باشد که احتمالاً قبل از آن درد قفسه سینه داشته‌اید. (در موارد نادر، عرق سرد اولین علامت حمله قلبی است) عرق سرد گاهی نشاندهنده کاهش فشار خون ناشی از شوک کمبود خون، شاید در اثر خونریزی داخلی یا پاره شدن یک رگ، است.
ـ درمان عرق سرد:
چون عرق سرد اغلب ناشی از گرفتاری‌های دیگر است، نیازی به درمان جداگانه ندارد. با درمان علت اصلی، عرق سرد نیز برطرف می‌شود. آزمایش کنید. اگر پزشک شما تشخیص دهد که عفونت علت عرق سرد شماست، آزمایش‌های پزشکی عامل عفونی را مشخص خواهد کرد و پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب آن را از بین می‌برد. اگر تشخیص بیماری مونونوکلئوز داده شد، مایعات زیاد بنوشید، غذای متناسب بخورید، و خود را خسته نکنید. همچنین در طی درمان از ورزش‌های تماسی بپرهیزید، چون ممکن است کبد یا طحال متورم پاره شود.
آرامش داشته باشید. اگر فکر می‌کنید عرق سرد شما ناشی از اضطراب است، در مراجعه به پزشک درنگ نکنید. (به بخش اضطراب مراجعه کنید.) سردرد میگرنی را آرام کنید. اگر مسکن‌های بدون نسخه مثل آسپیرین، استامینوفن، یا ایبوپروفن درد را تسکین نمی‌دهند، پزشک داروهای دیگری برای تسکین سر درد میگرن و جلوگیری از حملات آن تجویز می‌کند. استروژن بدن را تنظیم کنید. اگر فکر می‌کنید یائسگی علت عرق سرد شماست، از پزشک خود راه درمان مناسب آن را بخواهید. او ممکن است راه هورمون درمانی را توصیه کند.

ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱هر شب دچار عرق سرد می‌شوید.
۲فکر می‌کنید اضطراب علت عرق سرد است.
۳بیماری کم‌خونی داسی شکل یا بیماری گرفتار‌کننده دستگاه ایمنی وجود دارد.
۴اگر عرق سرد همراه با قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب است، این را یک حالت اورژانس بدانید

قدرت را در جانوران شناسایی کنیم

 

قدرتمندترین جانداران ساکن سیاره زمین که قدرت آنها بر اساس نسبت قدرت بر وزن به دست آمده است در گزارش نشریه علمی لایو ساینس معرفی شدند.

پس از معرفی حشره Dung Beetle به عنوان قویترین حشره جهان، نشریه تلگراف گزارشی از قویترین موجودات زنده ای که ساکن سیاره زمین هستند را بر اساس نسبت قدرت به وزن آنها ارائه کرده است که شاید دیدن نام دو حشره در ابتدای این لیست کمی شگفت آور باشد.

در این رده بندی انسان به لطف یکی از قویترین مردان جهان، "زیدروناس ساویکاس" که قادر است دو برابر وزن بدن خود را حمل کند در لیست قدرتمندترینهای جهان در جایگاه ششم قرار گرفته است. این مرد 34 ساله با قدی برابر 1.9 متر تا کنون توانسته است 285 کیلوگرم وزنه را حمل کرده و 407 کیلوگرم وزنه را به شیوه Deadlift از زمین بلند کند. وی نسبت به یک مرد عادی پنج برابر قدرتمندتر است.

کرم اوربیتید: قدرتمندترین جاندار خشکی بر روی سیاره زمین به شمار می رود. این جاندار در دسته موجودات ساکن در خاک هستند که صدها هزار نمونه از آنها را می توان در یک متر مربع گرد و غبار معمولی موجود در محیط یافت. این جاندار قادر است وزنی هزار و 180 بار سنگینتر از وزن خود را جا به جا کند که در مقیاس انسانی برابر بلند کردن وزنی 82 تنی توسط یک انسان است.
 


Dung Beetle: وزنی که این حشره قدرتمند قادر به حمل آن خواهد بود با وزن 6 اتوبوس دو طبقه که توسط انسان کشیده شود برابری می کند. این جاندار قادر است باری هزار و 141 بار سنگین تر از خود را جا به جا کند. Dung Beetle ها از نظر اندازه بدن تنوع بسیاری دارند و می تواند آنها را در ابعادی برابر یک میلیمتر تا 6 سانتیمتر یافت.  

مورچه برگ بر: آرواره این مورچه های بسیار کوچک به گونه ای تکامل یافته است تا با ارتعاشات قوی بتواند قطعات بزرگ برگهای گیاهان را بریده و از جا بکند. این قطعات گاه وزنی 50 برابر وزن بدن مورچه ها را دارند که در مقیاس انسانی با بلند کردن وزنی 2.5 تنی برابری می کند. جامعه این جانداران یکی از پیچیده ترین جوامع در دنیای حیوانات به شمار می رود که می تواند 8 میلیون مورچه را در خود بگنجاند. از دیگر توانایی های این جانداران پرورش مزارعی از قارچها است که بر روی برگ گیاهان رشد می کنند.

مورچه های تروریسم

 

مشکل تروریسم تنها در میان جوامع انسانی وجود ندارد زیرا به تازگی جانورشناسان مدارکی ارائه کرده اند که نشان می دهند جانورانی از قبیل مورچه ها نیز از این معضل در عذابند."مارک مافت" اکولوژیستی در دانشگاه کالیفرنیا است که توضیح می دهد برخی از مورچه ها به چه شیوه وحشتناکی اقدام به ترور انتحاری می کنند. وی تصاویری از مورچه های قرمز کارگر به ثبت رسانده است که در آن مورچه ای بدن خود را برای آزاد سازی مایعی به شدت سمی شکاف می دهد، ماده ای که علاوه بر خود مورچه، دشمنانش را نیز در کسری از ثانیه از بین می برد.
وی مدارک این اقدام انتحاری مورچه ها را با ایجاد تله ای برای جذب انواع مختلف مورچه ها و سپس مشاهده رفتار آنها برای دستیابی به طعمه جمع آوری کرده است. در این تله که طعمه آن مقداری عسل بود، یک مورچه بافنده و یک مورچه نجار گرفتار شده و یکی از آنها بر سر تصاحب طعمه بدن خود را شکافته و خود و دیگری را از پا درآورد.بر اساس گزارش دیسکاوری، "مافت" همچنین مطالعاتی بر روی گونه های برزیلی مورچه ها کرده است، گونه هایی که کل آشیانه رایکباره و به دلایلی ناشناخته که می تواند بیماری یا بالا بودن سن مورچه ها باشدنابود می کنند.

موشهای مین یاب

 

به گزارش خبرگزاری APOPO سازمانی غیر دولتی در تانزانیا مرکزی است که از موشها برای این کار استفاده می کند. در واقع موشها برای جستجوی میدانهای مرگبار مین در این سازمان آموزش داده می شوند و تعداد دیگری از این جانداران که از قبل آموزشهای ویژه دیده اند تا کنون توانسته اند منطقه ای بزرگ و وسیع را در موزامبیک از مین پاکسازی کنند.

سازمان APOPO با مشاهده توانایی بویایی بسیار قوی و تحریک پذیری بالای موشهای کیسه دار آفریقایی در برابر پاداش غذا، پروژه آموزش این موشها را برای اولین بار در جهان و در یکی از شهرهای تانزانیا راه اندازی و آغاز کرده است.
  

موشها به گونه ای آموزش می بینند که بتوانند تی ان تی درون مینهای زمینی را ردیابی کنند، به بیانی دیگر این موشها در دوره آموزشی خود یاد می گیرند پس از شنیدن صدای کلیک کوچکی در صورتی که بتوانند مسیر صدا را به درستی تعیین کنند، پاداش غذا دریافت کنند.

به گفته "بارت ویتجنز" رئیس سازمان APOPO ردیابی مینها یکی از دشوار ترین، پر هزینه ترین و خطرناک ترین بخشهای مین یابی است و از آنجایی که آموزش دادن به موشها بسیار ساده تر از آموزش دادن به سگها است، استفاده از این جانداران کوچک در چنین محیطهایی مناسب تر است.

از سویی دیگر سرعت عمل موشهای آموزش دیده نسبت به انسانها بسیار بالا است، به طوریکه دو نفر مین یاب برای پاکسازی 200 متر مربع فضا یک روز زمان صرف می کنند، اما همین کار را می توان با کمک دو موش در عرض دو ساعت به پایان رساند. به گفته بارت ویتجنز این جانداران بسیار فعالند و میزان موفقیت آنها بسیار بالا است و تا کنون توانسته اند در بازگشایی و استفاده دوباره از دو میلیون متر مربع زمین کمک فراوانی کنند.  
موشها در این پروژه برای مهارتهای مختلفی آموزش می بینند، آنها توانایی بو کشیدن بیماری سل را از میان نمونه های بزاق فرا می گیرند تا به این شکل روشی تازه از تشخیص بیماری سل را در بیمارستانهای تانزانیا، جایی که دقت تشخیص آزمایشگاه های طبی در آن تنها 60 درصد است، راه اندازی کنند.
آموزشها از چهار هفتگی موشها آغاز می شود، زمانی که این جانداران به اندازه ای در کنار انسانها قرار گرفته اند که دیگر ترسی از فضا و انسانها ندارند، سپس آموزش پاداش در ازای کلیک آغاز می شود.

پس از اینکه موشها این رفتار را آموختند، آموزش تشخیص رایحه تی ان تی از دیگر رایحه ها آغاز می شود. زمانی که این مرحله نیز با موفقیت به پایان رسید، متخصصان سعی می کنند رابطه میان شناسایی درست تی ان تی را با پاداش غذا به موشها بیاموزانند.

کل دوره آموزش موشها 9 ماه به طول خواهد انجامید تا موش به یک مین یاب حرفه ای تبدیل شود. به گفته یکی از مربی های حاضر در این برنامه، آموزش دادن به موشها بسیار دشوار است، من گاهی اوقات ناامید می شوم اما دوباره به خود می گویم اینها حیوان هستند و آموزش دادن آنها می تواند جان انسانهای زیادی را نجات دهد.

بر اساس گزارش تلگراف، قدم بعدی این پروژه پرورش دادن موشهایی با توانایی بو کشیدن مواد مخدر و یافتن بازماندگان حوادث طبیعی از قبیل زمین لرزه های بزرگ در میان آوارها است.

کنترل و مبارزه با سوسریهای خانگی

فصل هایی در سال وجود دارد که گسترش و تکثیر حشرات مزاحم در آن زمان برایمان تولید مشکلاتی زیست محیطی و سلامتی بوجود میآورد.

سوسریها از جمله حشرات آلوده هستند که برایمان همیشه ترس و چندش آور بوده و وجودشان نشانی از عدم بهداشت محیط در هر مکانی می باشد.

در زیر نویسنده به نکاتی کاربردی در خصوص مبارزه با این حشره آلوده خواهد پرداخت امید که مفید برای خوانندگان باشد


ادامه مطلب ...

تاثیرات گیاه آلوئه ورا بر پوست

گیاهانی که امروزه متخصصین در مورد خاصیت های مفید نها در حال تحقیق و بررسی می باشند کم نیستند. بر همین اساس امیدوار بودیم که بتوانیم در مورد تاثیرات مثبت گیاهان و اثر بخشی آنها مطالبی را برای خوانندگان محترم بگذاریم.

بر همین اساس سراغ گیاه قرن جدید رفتیم که ببینم آیا این گیاه بایستی رتبه ای در میان گیاهان دارویی داشته باشد.

خودتان قضاوت کنید؟

نویسنده

ادامه مطلب ...

سبزیجات بخورید تا دیابت نگیرید

 


برای سلامتی خودتان و ایجاد سپری برای جلوگیری از ایجاد دیابت در بدنتان آیا تاکنون فکر اندیشه اید؟
آیا میدانید با خوردن سبزیجات برگی میتوانید جلوی این بیماری قرن جدید را بگیرید.

گفته می شود برنامه غذایی سرشار از سبزی و میوه می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان و ناراحتی قلبی موثر باشد.

 

به گزارش ایانا از ساینس دیلی، در دو دهه اخیر، میزان مبتلایان به دیابت نوع دو افزایش چشمگیری یافته است.

محققان می گویند: برنامه غذایی سرشار از سبزی و میوه می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان و ناراحتی قلبی موثر باشد. اما موضوع رابطه بین مصرف میوه و سبزی با دیابت تاکنون بررسی نشده بود.

محققان خاطرنشان کردند: طبق یافته های تحقیق در سال 2002، 86 درصد بزرگسالان در انگلستان کمتر از مقدار توصیه شده (پنج واحد در روز) و 62 درصد کمتر از سه واحد میوه و سبزی مصرف می کردند.

این پژوهش می گوید: طبق برآوردها در سال 2000، حدود 6/2 میلیون نفر به دلیل مصرف ناکافی میوه و سبزی جان سپرده اند.

پاتریک کارتر با انجام یک فراتحلیل و مرور شش پژوهش با بیش از 220 هزار مشارکت کننده به بررسی رابطه بین مصرف میوه و سبزی و دیابت نوع دو پرداخت.

نتیجه اینکه مصرف 5/1 واحد اضافی سبزی برگی در روز باعث کاهش 14 درصدی خطر ابتلا به دیابت می شود. اما خوردن توامان میوه و سبزی چنین تاثیری نداشت.

محققان باور دارند: میوه و سبزی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان می تواند از بیماریهای مزمن جلوگیری کند. سبزیجات برگی مثل اسفناج به دلیل دارا بودن منیزیوم در کاهش خطر ابتلا به دیابت نقش زیادی دارند.

محققان از این نکته سخن می گویند که نتایج کار آنها موید سودمندی غذا در قیاس با ترکیبات جدا شده از آنها (مثل آنتی اکسیدانها) برای سلامت است.

اما برخی دیگر از محققان خواستار پژوهشهای بیشتری در این زمینه هستند.

پرفسور جیم من از دانشگاه اتاگو در نیوزلند گفت: هنوز زود است با این تحقیقات محدود همه جا تبلیغ کنیم سبزیجات برگی بخورید./

 

 

 

برای جلوگیری از پوکی استخوان چای سبز بخورید

چند وقتی است که ما در مورد استفاده از چای سبز به جای چای سیاه و یا چای قرمز خودمان مطالبی نوشته ایم ظاهرا با مذاق بعضی از دوستان خوش نیامده است ولی با توجه به رسالت اطلاع رسانی باز در مورد این نوشیدنی بسیار مفید باز برایتان مطلب میگذاریم
نویسنده
محققان از شواهد جدیدی خبر می دهند که حکایت از تاثیر چای سبز بر سلامت استخوانها دارد.

به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی، محققان هنگ کنگی اعلام کردند چای سبز حاوی گروهی از مواد شیمیایی است که می توانند ساخت استخوان را تحریک و روند کم توان شدن آن را کند سازند.

 

آنها می گویند چای سبز، یکی از محبوب ترین نوشیدنیهای حال حاضر در جهان، قابلیت کمک به پیشگیری و درمان پوکی استخوان و دیگر بیماریهای استخوان که هر ساله میلیونها نفر را مبتلا می سازد، دارد.

 

در این تحقیق جدید، پینگ چانگ و همکارانش خاطرنشان ساخته اند: در تحقیقات قبلی، چای سبز فواید زیادی را در جهت مقابله با سرطان و بیماری قلب بروز داده است.

 

محققان طی چند روز گروهی از سلولهای استخوان ساز کشت شده (osteoblasts) را در معرض سه ترکیب مهم چای سبز یعنی اپی گالو کاتچین (EGC)، گالو کاتچین (GC) و گالو کاتچین گالات (GCG) قرار دادند. آنها متوجه افزایش فعالیت 79 درصدی یک آنزیم مهم در رشد استخوان توسط یکی از این ترکیبات (EGC) شدند. همچنین EGC به طور چشمگیری سطوح معدنی شدن استخوان را در سلولها افزایش داد که این عمل موجب تقویت و استحکام آنها می شود. دانشمندان نشان دادند غلظتهای بالای EGC فعالیت نوعی سلول را که سبب تضعیف یا تجزیه استخوانها می شود، متوقف می سازد.

 

برای سلامتی خودتان چای سبز بنوشید

خوردن چای سبز همیشه دارای مزایای است..

ولی تحقیقات جدید در خصوص ایمنی و محافظت از مغز کشف جدیدی در مورد این نوشیدنی می باشد .

چینی ها از دیر باز نوشیدن این ماده را توصیه نموده اند و از خوردن چای قرمز جلو گیری میکنند.

پس برای سلامتی خودمان چای سبز را بنوشیم .

زیرا

ادامه مطلب ...

زنان این نکات را فراموش نکنند


هفت نشانه‌ای که زنان نادیده می‌گیرند


بررسی محققان نشان داده 43 ٪ از زنانی که سکته قلبی می‌کنند دردی در قفسه سینه نداشته‌اند. همچنین زنان به دلیل آنکه کمتر از مردان به پزشک مراجعه می‌کنند به مرگ نزدیک‌تر هستند. این در حالی است که شانس زنده ماندن یک ساعت اول پس از سکته قلبی 50 ٪ و در 3 ساعت اول 23٪ است.
دکتر لگاتو می‌گوید: اگر هر کدام از علایم زیر را دارید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. خستگی    : 71 % از زنان چند هفته پیش از سکته قلبی به شدت احساس خستگی می‌کنند.

درد      : به جای درد شدید در قفسه سینه درد کمی در شانه، گردن، پشت و فک احساس می‌کنند.

عرق ریختن    : ممکن است بدون دلیل خاصی خیس عرق شوند و صورت‌شان رنگ پریده و زرد شود.

سرگیجه و استفراغ     :زنان معمولا حین حمله قلبی استفراغ می‌کنند و از حال می‌روند.

تنگی نفس    : تقریبا 58 % زنان پیش از حمله قلبی تپش قلبی و تنگی نفس دارند و نمی‌توانند به یک گفت‌وگوی ساده ادامه بدهند.

بی‌خوابی زنان    : پیش از حمله قلبی کم‌خواب می‌شوند.

دلشوره و اضطراب زنان   : پیش از حمله قلبی دلشوره دارند و مرگ را حس می‌کنند. باید به غریزه‌شان اعتماد و سریع به پزشک مراجعه کنند.
 

سعی کنید اسید اوریک خونتان را پایین بیاورید

اسید اوریک خونتان بالا است؟

نگران هستید که چطور و چگونه آن را پایین بیاورید؟

دیگر نگران نباشید

مقاله زیر را لطفا بخوانید

حتما اطلاعاتتان در مورد این عارضه برطرف خواهد شد.

نویسنده

ادامه مطلب ...