Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

نگاهی به بیماری پرکاری تیرویید

تیرویید یکی از غده های مهم در بدن جانوران است که عدم کارایی آن میتواند در بدن انسان ها می تواند مشکلاتی را برایشان بوجود بیاورد. 

یکی از عوارض مهم این غده پرکاری آن است که به بیماری پرکاری تیرویید معروف می باشد. 

در ذیل نگاهی به این بیماری و راهعای درمان آن خواهیم کرد.

ادامه مطلب ...

کلیاتی در مورد سرطان پوست

در دنیای امروز سرطان ها یکی از بیشترین آمار مرگ میر ها را بدنبال دارند. 

یکی از شایع ترین انواع سرطان ها سرطان پوست می باشد که بیشتر در شهرهای صنعتی با آن مواجه هستیم. 

در ذیل کلیاتی از این بیماری را خواهیم شناخت

ادامه مطلب ...

کلیه اطلاعات درمورد مرغ مینا

خیلی از دوستان امروزه در منزلشان از مرغ مینا نگهداری میکنند. 

برای آشنایی با این پرنده زیبا و مقلد باید آنرا شناخت. 

کلیه اطلاعاتی را که برای یک نگهدارنده از این پرنده مورد نیاز است در ذیل آمده است . 

امیدوار هستم که مورد توجه عزیزان واقع شود.

ادامه مطلب ...

خطرناکترین جانور دنیا

 

 

 در دنیای شکارچی ها شاید بتوانیم قدرت و عظمت یک شکارچی را ببینم و آن در خشکی نیست بلکه در دریاها باید بدنبال آن برگردیم.

نهنگ قاتل یا اورکا (Orca) بزرگترین عضو خانواده دلفین ها و یکی از قدرتمندترین شکارچیان دنیای وحش است. این حیوان از پستانداران دریایی چون شیردریایی، فک ها و حتی والها تغذیه می کند و برای شکار آنها دندانهای بزرگ ده سانتی متری خود را بکار می برد. آنها از ماهی ها و پرندگان دریایی نیز تغذیه می کنند. 

 

گرچه بیشتر در آبهای سرد یافت می شوند، آنها را در همه آبها از قطب تا مدار استوا می توان یافت. رفتار گروهی آنها در هنگام شکار بیشتر شبیه دسته گرگهای درنده است. 

 

نهنگ های قاتل از افراد جوان گله خود بخوبی محافظت می کنند. نهنگ مادر هر سه تا ده سال فرزند بدنیا می آورد و طول دوره حاملگی ١٧ ماه است. 

 

نهنگ های قاتل هیچگاه بطور وسیع توسط انسانها شکار نشده اند. هوش بالای این موجودات نیز به بقای آنها کمک کرده است. این موجودات قابل تعلیم هستند و در برخی آکواریوم ها از آنها برای نمایش استفاده می شود. 

کی باید ویتامین بخوریم؟

 

بهترین زمان برای نوشیدن آب میوه تازهبهترین زمان برای نوشیدن آب میوه، زمانی است که معده شما خالی است که تقریبا نیم ساعت قبل از غذا می‌شود.

در این زمان آنقدر گرسنه هستید که معده خالی شما نسبت به غذا حریص بوده و به هر چیزی که می‌خورید چنگ می‌اندازد.

 

هنگامی که گرسنه هستید بدنتان، هر آب میوه تازه و سالمی را که می‌نوشید به راحتی جذب کرده و از خواص مفید آن بهره می‌برد و در مقابل مضرات هر آب میوه ناسالمی را که می‌نوشید نیز بدون اتلاف وقت، جذب خود خواهد کرد، پس سعی کنید آگاهانه انتخاب کنید.

ممکن است فکر کنید خوردن مرکبات و یا
آب آن‌ها هنگام صبح با معده خالی به خاطر خاصیت اسیدی بودنشان،‌خوب نیست. ولی به شما اطمینان می‌دهیم اگر یک بار این کار را بکنید معده شما به آن عادت خواهد کرد .

برای این کار ابتدا مقدار کمی از مرکبات و آب آن‌ها را هنگام صبح، ‌زمانی که گرسنه هستید بخورید و پیامدهای آن را بررسی کنید. مطمئن باشید هیچ مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

ویتامین C موجود در آب مرکبات اثر فوق‌العاده خوبی برای پوست دارد.

پس به عنوان یک قانون کلی، آب میوه‌ها را هنگام صبح زمانی که گرسنه هستید مصرف کنید تا کربوهیدرات‌های پیچیده، در بدن‌تان به انرژی لازم در روز تبدیل شوند.و یا دو سه ساعت قبل از خواب مصرف کنید که این موضوع به سوخت و ساز بدن شما بستگی دارد.

پوکی استخوان عارضه ای شکننده در بدن انسانها

با ‌١١ عامل ایجاد کننده پوکی استخوان آشنا شوید

اگر میزان تخریب استخوان بیش از ساخته شدن آن باشد، فضاهای بین شبکه‌های داخلی استخوان بزرگ می‌شوند و اصطلاحا پوکی استخوان اتفاق می‌افتد.

استخوان بافت زنده‌ای است که از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده است. لایه داخلی ضخیم بوده و از شبکه‌های محکمی تشکیل شده که توده استخوانی را ایجاد می‌کند. در بدن انسان استخوان‌ها به طور مرتب ساخته شده و از بین می‌روند. البته سرعت این روند در تمام عمر فرد یکسان نیست، به طوری که توده استخوانی در سنین 20 تا 30 سالگی به حداکثر میزان خود می‌رسد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد. حداکثر توده استخوانی در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل ارثی، تغذیه، فعالیت بدنی و شیوه زندگی در طول دوره رشد بستگی دارد. 
در این وضعیت، استخوان ضعیف شده و با کوچک‌ترین ضربه دچار شکستگی می‌شود. این پدیده در سنین سالمندی شایع بوده اما با اقدامات ساده‌ای می‌توان آن را به تاخیر انداخت یا شدت آن را کاهش داد.

ادامه مطلب ...

میوه های سرطان زا

امروز دیگر اثری از میو ه ها و سبزیجات ارگانیک وجود ندارد. و برای ما خوردن میو ه جات و سبزیجات سالم در حد یک رویا شده است. 

با ورود کودها و سموم شیمیایی مختلف به دنیای مواد نباتی دیگر باید منتظره بیماریهایی جدیدی باشیم 

ادامه مطلب ...

میمونها هم میتوانند ریاضیات یاد بگیرند

 

محققان آلمانی با اجرای آزمایشی ساده ثابت کردند میمون ها قادرند محاسبات ساده ریاضی را به صورت ذهنی انجام داده و از آنها نتیجه گیری کنند. بر اساس این گزارش این جانداران می توانند به صورت ذهنی محاسبه کنند حتی اگر تعداد نقاط مورد محاسبه در نمایشگر رو به افزایش یا کاهش بگذارد و در عین حال بر اساس نتیجه محاسبه خود تصمیم گیری کرده و آن را اجرا کنند.

 دانشمندان در دانشگاه توبینگن آلمان بر این باورند که یافته آنها نشان دهنده اتصال محکم ریاضیات پایه با تکامل موجودات است. طی مطالعات انجام شده به تعدادی از میمون ها آموزش داده شد تا بتوانند تعداد نقاط نمایش داده شده روی نمایشگری را شناسایی کرده و آنها را با تعداد نقاطی که با فاصله زمانی و پس از آزمایش اول نمایش داده می شوند، مقایسه کنند.

 زمانی که نقاط قرمز در برابر چشم این جانداران به نمایش در می آمد، در صورتی که تعداد نقاط سری دوم از سری اول بیشتر بود، میمون باید دستگیره یی را می کشید و در صورتی که نقاط آبی نمایش داده شده در نوبت اول از نوبت دوم بیشتر بود میمون اجازه کشیدن دستگیره را نداشت.

 بر اساس گزارش تلگراف، نتایج این آزمایش نشان داد میمون هایی که به عنوان جایزه سیب یا آب دریافت می کردند با دقتی برابر 90 درصد می توانستند در ذهن خود محاسبه کرده و هنگام مشاهده پاسخ درست از خود عکس العمل نشان دهند.

نگاهی تازه به دستگاه های زباله سوز

امروزه در دنیای زباله ها معضلاتی وجود دارند که با تفکر و دانش بشری هنوز نتوانسته ایم که راهگشایی برای آن پیدا کنیم.

زباله ها مشکل زیست محیطی هستند و شاید بتوان گفت اولین مشکل محیط زیست زباله ها می باشند . روشها و راه کارهایی برای نابود کردن آنها وجود دارد . که شاید بتوان یکی از اساسی ترین روشهای نابود کردن زباله ها را سوزاندن و تبدیل آنها به خاکستر باشد را نام برد

ادامه مطلب ...

معضلی در دل زباله ها به نام شیرابه

در دنیای امروزی که زباله ها کم کم به یک معضل جهانی تبدیل می شوند شاهد ماده بسیار خطرناک تری بنام شیرابه درون آن هستیم که این مایع سمی به مراتب خطرش برای کره زمین از زباله ها بیشتر است. درحالی که هنوز برای زباله و برطرف کردن آنها راه کاری اساسی در نظر نداریم مشکل شیرابه ها نیز مشکلی بر سر مشکلات شده است.

ادامه مطلب ...

تمایز زنبور عسل با زنبوران دیگر

در دنیای زنبوران همیشه باید بدانیم که این حشرات زیبای اطراف ما می توانند برایمان اسراری به دنبال دارند که برایمان ناشناخته است در پارک و یا باغی که نشته ایم

ادامه مطلب ...

نگهداری از خرگوش را در منزل یاد بگیریم

در دنیای اپارتمانی امروزی دیگر جایی برای نگهداری حیوانات بزرگ خانگی وجود ندارد . 

امروزه ما به دنباله جانوران کوچک هستیم که یکی از آنها خرگوش است. 

ادامه مطلب ...

دنیای خزندگان از زمان اجدادشان شروع شده است

خزندگان جزو دسته جانورانی می باشند که دارای قدمتی باستانی و تاریخی هستند شاید بتوان با جرات گفت کع صاحبان اصلی زمین همین خزندگان می باشند که وارث اصلی کره زمین هستند که متاسفانه در حال خطر و انقراض هستند. امروزه مشخص شده است که اولین موجوداتی که از آب سر بیرون آورده و پا به خشکی گذاشته اند همین خزندگان زیبا بوده اند.

ادامه مطلب ...

نگاهی به مکانیسم پریود در انسان

در جانوران پستاندار ماده در که خلقت وجود دارد مکانیسمی برای تولید تخمک های بارور وجود دارد که این فرآینده را میتوان با نام  پریود و دوره گذار تخمک نام برد که بعد از طی نمودن این فرآینده در صورت بارور نشدن تخمک تخریب شده و به بیرون از بدن و یا در بعضی از جانوران در داخل بدنشان جذب میشود . در ذیل نگاهی به این مکانیسم در بدن انسان خواهیم داشت. 

ادامه مطلب ...

شیر مورچه دشمت مورچه است

در دنیای مورچه ها همیشه دشمنانی وجود دارند که مشکل ساز هستند برای این حشره 

یکی از آن مورچه خوار یا شیر مورچه است که دشمن شماره ۱ مورچه ها محسوب میشود.

ادامه مطلب ...

ماسک های صورت را با گیاهان تولید کنید

امروزه یکی از مواد آرایشی برای خانم ها استفاده از ماسک های صورت می باشد که بایستی بدانیم ماسکهای شیمیایی دارای عوارض بسیار بالای بوده و استفاده از آنها خالی از خطر نمی تواند باشد . امروزه با آمدن ماسک های گیاهی می توان تا درصد بالای سلامت پوست صورت را تامین نمود.

ادامه مطلب ...

مشکلات جوانان با جوش های سر سیاه

در سنین بلوغی یکی از مشکلاتی که جوانان با آن مواجه هستند جوش های سر سیاه می باشد.

ادامه مطلب ...

غذای خرگوش در منزل را مدیریت کنید

نگهداری از خرگوش در منزل نیاز به دقت و مواظبت فراوان دارد.سعی کنید در تغذیه این جونده دقت فراوانی داشته باشید.

ادامه مطلب ...

دنیای گروه های خونی را بشناسیم

نقش خون در بدن موجودات زنده را نمیتوان انکار شد.

این ماده حیاتی کمتر از آب برای حیات جانوران و حشرات  بسیار مهم می باشد.

در این بین گروه های خونی که نقش تعیین کننده ای در تمایز خون دارند میتوانند در حیات جانوران نقش اساسی تری را ایفا نمایند.

ادامه مطلب ...

نجات دنیا با تولید کمپوست

به جرات میتوان گفت که معضل زباله ها در کره زمین کم کم تبدیل به یکی از لاینحل ترین مسائل جهانی شده است. 

در این بین کمپوست یا تجزیه بی هوازی زباله ها با استفاده از فراینده های جدید کم کم جایی برای خودشان باز کرده اند .

ادامه مطلب ...