Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

دعا کنید که سوسک حمام منقرض نشود

اگر از شما بخواهند فهرستی از منفورترین موجودات روی زمین تهیه کنید، احتمالا سوسک‌های حمام یکی از اولین جاندارانی هستند که به ذهنتان می‌رسد. آنها بزرگ و زشت هستند، سریع حرکت می‌کنند و اغلب در کثیف‌ترین و غیربهداشتی‌ترین نقطه ممکن می‌توانید پیدایشان کنید. با این حال بهتر است دیگر آرزوی انقراض آنها را نداشته باشید. پژوهش های تازه ای نشان می دهد این حشرات نا مطبوع وظیفه حفظ بقای زیست‌بوم‌های روی زمین و چرخه غذایی را به عهده دارند. SriniKambhampati، مدیر و استاد دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تگزاس معتقد است انقراض سوسک‌های حمام می‌تواند چرخه نیتروژن در طبیعت را با مشکلات متعددی مواجه کند.
وی می گوید:
«سوسک‌های حمام از مواد آلی در حال فساد تغذیه می‌کنند که سرشار از نیتروژن هستند. آنها این ماده باارزش را در مدفوع خود به شکلی به خاک برمی‌گردانند که آن را حاصلخیز و بسیار غنی می‌کند و برای گیاهان قابل استفاده است. به عبارت دیگر از بین رفتن این جانداران اثرات مخرب جبران‌ناپذیری روی سلامت جنگل‌ها و به شکل غیرمستقیم روی جانداران ساکن زیست‌بوم آنها خواهد داشت».
علاوه بر این حدود 5 تا 10هزار گونه مختلف سوسک روی زمین زندگی می‌کنند که یک منبع غذایی مهم برای بسیاری از پرندگان و پستانداران کوچکی مانند موش‌ها به شمار می‌روند.این شکارچیان می‌توانند غذای گروه دیگری از حیوانات را از گربه‌ها و گرگ‌ها گرفته تا خزندگان و پرندگان شکارچی بزرگتر مانند عقاب‌ها تأمین کنند. در نتیجه هر گونه کاهش جمعیت سوسک‌های حمام می‌تواند تأثیری غیرمستقیم روی منابع مورد نیاز بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری روی زمین داشته باشد.
البته خیلی هم نگران نباشید! به نظر می‌رسد حتی اگر دمای زمین به شدت افزایش یابد و یا خدای ناکرده جنگ سوم جهانی رخ دهد و سلاح‌های اتمی به کار گرفته شوند باز هم این حشرات خیال انقراض نخواهند داشت.

Mehrdad .Halvaei . Ph.D
Researcher and Senior Advisor on
Health and the Environment
Professional pest control and biodiversity Tsinghua University. China 
&
Master of Social Development in Engineering
Science and Research Branch, Tehran

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد