Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

بیوتکنولوژی چیست و چه استفاده ای از آن میتوانیم ببریم؟

بیوتکنولوژی
برای قرن‌های بی‌شمار،‌ کشاورزان و باغداران کوشیده اند تا ویژگی‌های گیاهان را طوری تغییر بدهند که واجد ویژگی های دلخواه شان باشد. اما تلاش آنها محدود به دستکاری ویژگی‌هایی بوده که از قبل موجود بوده اند. شما می‌توانید یک پرتقال را به نوع پرتقال دیگر پیوند بزنید اما نمی‌توانید آن را مثلا به یک گوریل یا یک سیب پیوند بزنید. شما اصطلاحا مقید به «کبوتر با کبوتر، باز با باز» هستید. 
ادامه مطلب ...

رابطه فشار خون و بهبود آن با گیاهخواری در چیست؟

فشار خون
بیشترین علت مراجعه مردم به پزشک در آمریکا: بالا بودن فشار خون
فشار خون ایده‌آل: 70/110 یا کمتر ( بدون استفاده از دارو)
متوسط فشارخون گیاهخواران: 69/112
متوسط فشارخون غیرگیاهخوارن:  77/121
ادامه مطلب ...

خطر بزرگی بنام ئی کولیO157H7؛ بیماری همبرگر

e-coli-burger.jpg
ئی‌کولی در واقع یک خانواده بسیار بزرگ از باکتری‌های میله‌ای شکل است. بسیاری از این باکتری‌های به صورت مسالمت آمیز در دستگاه‌ گوارش زندگی می کنند و به هضم غذای انسان و حیوان کمک می‌کنند. تا دهه 1990، دانشمندان تصور می‌کردند که بیشتر این باکتری‌ها بی‌خطر هستند اما همه چیز با ظهور ئی‌کولیO157H7 تغییر کرد. 
ادامه مطلب ...

باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک مقاوم شده اندعلت آن در کجاست؟

مقاومت باکتری بیماری‌زا در برابر آنتی بیوتیک
آنتی‌بیوتیک‌ها باعث نجات جان میلیون‌ها انسان شده‌اند و کشف این داروها، یکی از بزرگترین کشف‌های تاریخ علم پزشکی بوده است. اما حتی سر آلکساندر فلمینگ، مردی که برای نخستین بار پنیسیلین را کشف کرد، هشدار داده بود که استفاده بیش از حد از این دارو باعث ظهور مقاومت باکتریایی می شود. متاسفانه هشدار او جدی گرفته نشد. هنگامی که او هشدار می‌داد، هیچ یک از استافیلوکوک اورئوس ها در برابر پنیسیلین مقاوم نبودند اما امروز 95 درصد این باکتری‌ها در سراسر جهان در برابر پنیسیلین مقاوم هستند.
 
ادامه مطلب ...

سوسیس و کالباس سرطانزا هستند مواظب باشیم

67.jpg

بر اساس گزارش جدید پژوهشگران سازمان بهداشت جهانی، مصرف گوشت فرآوری شده باعث سرطان می شود.
به گفته دکتر کورت اشترایف رئیس آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) که این پژوهش را انجام داده، با توجه به مصرف گسترده گوشت فرآوری شده این مسئله اهمیت فراوانی برای سلامت عمومی دارد.

این گزارش که حاصل مشارکت ۲۲ متخصص از ده کشور جهان است پس بررسی شواهد موجود نتیجه گیری کرده که شواهد کافی وجود دارد مبنی بر این که گوشت فرآوری شده رابطه مستقیمی با سرطان دارد و لذا باید مانند تنباکو جزو مواد سرطانزا طبقه بندی شود.

منظور از گوشت فرآوری شده، هر نوع گوشتی است که تحت فرآیندهایی مثل نمک سود کردن، دودی کردن، طعم دادن یا دیگر فرآیندهای معطوف به ماندگاری بیشتر یا بهبود طعم قرار گرفته اند. بیشتر گوشت های فرآوری شده حاوی گوشت گاو یا خوک هستند اما گوشت فرآوری شده همچنین می تواند شامل گوشت های دیگر مانند گوشت مرغ، کله پاچه یا دیگر فرآورده های گوشتی مانند خون باشد.
بر اساس این گزارش نمونه های گوشت فرآوری محصولاتی مانند سوسیس، کالباس، گوشت های نمکسود، سوخاری و کنسروی هستند.

رابطه مصرف گوشت فرآوری شده عمدتا با سرطان روده بررسی شده است اما بر سرطان های دیگر مانند پروستات نیز اثر دارد. بر اساس این گزارش مصرف هر ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده در روز ریسک ابتلا به سرطان روده را ۱۸ درصد بالا می برد.

به همین سبب این گزارش توصیه می کند که مصرف گوشت فرآوری شده تا حد امکان محدود شود.

همچنین طبق این گزارش، بر اساس شواهد محدود موجود، مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده هم محتملا سرطانزاست.

این گزارش بر اساس بررسی نتایج ۸۰۰ تحقیق درباره رابطه مصرف گوشت با یک دوجین سرطان در کشورهای مختلف جهان جمع آوری شده است.

رابطه بین گوشتخواری و محیط زیست

همیشه می دانستم که گیاه خواری از ظلم به حیوانات جلوگیری می کند؛ اما از عواقب رژیم غذایی گوشتی بر محیط زیست آگاه نبودم. تولید گوشت گاو یا دیگر پروتئین های حیوانی، حجم عظیمی از ذخایر طبیعی مثل آب، سوخت های فسیلی و خاک سطحی را مصرف  و آب و هوای ما را آلوده می کند. واقعیت این است که تغییر  رژیم غذایی گوشت‌خوارانه به رژیم غذایی گیاهی، تنها و مهم ترین حرکتی است که می توانم برای کمک به محیط زیست انجام دهم؛ به مراتب موثرتر از بستن شیر آب موقع مسواک زدن یا بازیافت و بازمصرف (گرچه همچنان  به حفظ و بازیافت ادامه می دهم!).

  ادامه مطلب ...