Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

مشکلات زباله ها را همه با هم برطرف نماییم

همیشه زمانی که صحبت از زباله های می کنیم به قانون مدیریت پسماند اشاره می نماییم . این قانون که بسیار دقیق و شفاف توسط کارشناسان مختلف تنظیم شده است متاسفانه در اجرای عملکرد موفق نبوده . الگوهایی که بایستی در این دستور العمل اجرا می شده است هنوز کامل نمی باشد و دستگاه هایی که بایستی این مدیریت را اجرا نمایند هنوز در جبهه روبرو قرار گرفته اند و سعی در فرار از این قوانین دارند . جا دارد که دستگاه های نظارتی با خشونت بیشتری با موضوع برخورد نموده و قبل از اینکه مشکلات برایمان فاجعه بوجود بیاورند با آنها برخورد نماییم. 

ادامه مطلب ...

نگاهی به مشکلات زباله های بیمارستانی

چندی پیش در جراید مطلبی را خواندم که زباله های بیمارستانی را به مزایده گذاشته اند و برای بازیافت مجدد شرکتهایی انها را در مزاید خریداری کرده و مجددا تبدیل به مواد جدیدی می کنند که قابل شناسایی نیستند خواهند شد.! 

ادامه مطلب ...

امروزه زندگی ما را پلاستیکها فرا گرفته اند

 امروزه دنیای افراد ما را پلاستیک فرا گرفته است این مواد می تواند برای ما مشکلاتی بدنبال داشته باشد . با نگاه دقیقتری به این ماده شیمیایی خطرناک درخواهیم یافت که می توانیم در معرض خطرات این ماده قرار بگیریم.هنگامی که در خانه نشسته ایم به هر طرف که نگاه می کنیم اثری از پلاستیک پیدا می کنیم. آشپزخانه نیز از این قائده مستثنی نیست، زیرا همان طور که می دانیم برای نگهداری بسیاری از مواد غذایی از ظروف پلاستیکی استفاده می شود. مهاجرت مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی به مواد غذایی از جمله مواردیست که همیشه توجه دست اندرکاران صنایع غذایی را به خود معطوف کرده است.


ادامه مطلب ...

موارد مورد نیاز بدن به ویتامین D

نیاز بدن به ویتامین ها از جمله نیازهایی می باشد که در صورت عدم دسترسی بدن به آنها حتی باعث مرگ جانوران می شود . از جمله مواد مورد نیاز جانوران به ویتامین ها می توانیم از ویتامین D ببریم

ادامه مطلب ...

تاثیرات فلزات سنگین در نابودی حیات جانوری

 محیط زیست ما در حال نابودی می باشد اگر نتوانیم و یا نخواهیم جلوی این نابودی را بگیریم خیلی زود خودمان نیز نابود خواهیم شد . حیات در آب است و زمانی که صحبت از حیات می شود بلافاصله بیاد آب و آبادانی می افتیم ولی شاید نتوانیم خود آب را نجات بدهیم . ورود مواد آلاینده به رودخانه و دریا از جمله مواردی می باشد که در بحث های و مقاله های زیست محیطی دریایی نگاه ویژه ای به آنها می شود در دهه گذشته ورود آلاینده ها با منشاء انسانی مانند فلزات سنگین به داخل محیط های دریایی، به مقدار زیادی افزایش یافته است که به عنوان یک خطر جدی برای حیات محیط های آبی به شمار می آیند. فلزات سنگین در یک مقیاس وسیع، از منابع طبیعی و انسان-ساخت وارد محیط زیست می شوند. میزان ورود این فلزات سنگین به داخل محیط زیست، بسیار فراتر از میزانی است که به وسیله فرایندهای طبیعی برداشت می شوند. بنابراین تجمع فلزات سنگین در محیط زیست قابل ملاحظه است. سیستم های آبی به طور طبیعی دریافت کننده ی نهایی این فلزات هستند. آلاینده هایی که در آب یافت می شوند، ناشی از پساب های خانگی، تخلیه محصولات شیمیایی، سموم، حشره کش ها و علف کش ها، تخلیه ی صنعتی، پساب های رادیواکتیو، هیدروکربن های نفتی و رنگی می باشد.

ادامه مطلب ...

سینوس و سینوزیت را بهتر بشناسیم

در فصل زمستان بیماریهای ویروسی شدت بیشتری پیدا خواهند نمود نقطه ای که بدن انسانها که بیشترین تخریب را بدنبال خواهد داشت سینوس ها می باشند که عامل بیماری سینوزیت است حال به نگاهی به این قسمت از بدن بیشتر با عوارض و راههای درمان آن آشنا خواهیم شد.

ادامه مطلب ...

اهمیت الکل و خطرات آنرا بدانیم

 در زمان کشف الکل توسط دانشمند بزرگ ایرانی زکریای رازی  ماهیت و اهمیت این ماده بر کسی مخفی نمانده است ولی باید بدانم این ماده بسیار مفید می تواندئ برای سلامتی ما نیز مشکلاتی را بوجود آورد.

ادامه مطلب ...

هوش حشرات را چگونه ارزیابی کنیم؟

آیا حشرات باهوشند؟آیا می توانید ضریب هوشی حشرات را اندازه گیری کرد؟ چگونه می توانیم هوش حشرات را اندازه گیری کنیم؟

ادامه مطلب ...

دنیای زیبای حلزون ها

دنیای حلزونها دنیای عجایب است با نگاهی به این نرم تن بیشتر به مفید بودن این جانور پی خواهیم برد

ادامه مطلب ...

مواظب مصرف بیش از حد آسپیرین باشید

تحقیقات جدیدی که در شماره سوم سال 2010 مجله انجمن پزشکی آمریکا چاپ شده نشان دهنده این است که مصرف روزانه آسپرین ممکن است افراد را بیماری های عروقی مبتلا کند.در این تحقیقات تاکید شده است درمان با آسپرین برای همگان جواب گو نمیابشد.

ادامه مطلب ...

نواجوانان نباید سیگار بکشند

 

 از دیر باز همیشه دخانیات برای انسان ضرر بدنبال داشته است تاکنون در خصوص مضرات سیگار برای نوجوانان صحبتی به میان نیامده بود ولی محققان تاکید کردند: سیگار کشیدن، علائم افسردگی را در نوجوانان تشدید می‌کند.

به گزارش  ایسنا، در حالی که برخی از نوجوانان دچار این تصور غلط هستند که سیگار کشیدن می‌تواند با احساسات افسرده مقابله کند،‌ دانشمندان‌ دانشگاه‌های تورنتو و مونترال در کانادا به روش علمی نشان داده‌اند که سیگار کشیدن در واقع سبب تشدید علائم افسردگی در نوجوانان می‌شود.

این پژوهش که در مجله «رفتارهای اعتیادی» به چاپ رسیده در واقع بخشی از یک تحقیق بلندمدت درباره «وابستگی به نیکوتین در نوجوانان» در مرکز تحقیقات بیمارستانی دانشگاه مونترال است.


مایکل چایتون نویسنده اصلی و دستیار پژوهشی در واحد تحقیقات دخانیات اونتاریو در دانشگاه تورنتو در این باره گفت: ‌این پژوهش نظارتی یکی از چندین پژوهشی است که روی اثرات احساس سیگار کشیدن در بین نوجوانان بررسی می‌کند.

محققان تصریح کردند: هر چند ممکن است در ابتدا استعمال سیگار به عنوان یک روش خود درمانی برای بهبود خلق در نظر گرفته شود اما در بلندمدت علائم افسردگی را در نوجوانان تشدید می‌کند.

به گزارش فیزورگ،‌ در این بررسی حدود 662 نوجوان دبیرستانی شرکت کرده و 20 پرسشنامه را درباره مصرف سیگار و تا‌ثیر آن روی خلق پاسخ دادند.

محققان با مطالعه روی این نوجوانان مطمئن شدند: افراد در این گروه سنی که از سیگار بعنوان ابزاری برای بهبود خلق و خو و روحیه شان استفاده می‌کنند در واقع بیشتر با علائم و رفتارهای افسردگی دست به گریبان هستند.

مواظب هوای داخل منازل باشیم

منازل ما همیشه پاک نمی باشند. حواسمان را باید به درون خانه بدهیم. زیرا ممکن است در خانه نیز سلامتی ما تهدید شود

آلودگی هوا در فضای بسته خانه و آپارتمان سلامت را تهدید می کند  

ادامه مطلب ...

مدیریت زباله ها در منازل را یاد بگیریم

waste management

 

چگونه باید زباله هایمان را مدیریت کنیم؟ آیا برای زباله های تولیدی خودمان تاکنون برنامه ای داشته ایم؟

ادامه مطلب ...

علوم گیاه درمانی در حشرات

در دنیای امروزی جانوران و حشرات راههای درمان را می دانند آنها می توانند به راحتی با گیاهان و مواد موجود در طبیعت خود را درمان نمایند یکی از آنها پروانه های مونارش هستند(butterfly monarch) 

پروانه های مونارش ممکن است در دوران کرم بودن به انگلی مبتلا شوند که تا بلوغ آن‌ها در بدنشان باقی می‌ماند و می‌تواند کشنده هم باشد. آن‌ها با تغذیه از گیاه حاوی پادزهر خود و نوزادانشان را درمان می‌کنند .

پروانه‌های مونارش، ‌پروانه‌های مهاجر نارنجی و سیاهی هستند که مانند سایر پروانه‌ها به شکل کرم متولد می‌شوند و سپس به یک پروانه بالغ تبدیل می‌شوند. برخی از این پروانه‌ها در زمان کرم بودن،‌ مورد حمله نوعی انگل تک سلولی آغازی قرار می‌گیرند که احشا کرم را هدف می‌گیرد. این انگل تا تبدیل کرم به پروانه در بدن او باقی می‌ماند و می‌تواند باعث مرگ او بشود.

به گزارش دیسکاوری،‌ محققین موفق شده‌اند در مطالعه جدید خود، شواهدی از تلاش این پروانه‌ها برای درمان با استفاده از گیاهان درمانی به دست بیاورند. به گفته این محققین، برخی از گیاهان حاوی ماده‌ای هستند که می‌تواند پادزهر ابتلا به این انگل باشد.

 بر اساس یافته‌های این محققین، پروانه ماده‌ای که به این انگل مبتلا شده، روی گیاهانی تخم می‌گذارد که حاوی این پادزهر هستند،‌ تا احتمال ابتلا به این انگل را در نوزادانش، با تغذیه از این ماده، کاهش دهد. بنابراین پروانه به نوعی دست به درمان می‌زند.

به گفته این محققین،‌ این اولین مطالعه‌ای است که درمان با استفاده از گیاهان را در بین حیوانات نشان می‌دهد. البته در مورد حیوانات دیگری مانند میمون‌های عنکبوتی هم گفته می‌شود که آن‌ها برای درمان خراش‌های خود از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند، اما مطالعه دقیق و اختصاصی در این زمینه بر روی حیوانات دیگر انجام نشده است.

نتایج این مطالعه برای محققین دیگر بسیار جالب شده است، چرا که پروانه به عنوان بخش بسیار کوچکی از چرخه غذایی،‌ قادر به انجام چنین رفتاری است. به علاوه این رفتار بین نسل‌ها منتقل می‌شود: پروانه مادر به درمان نوزادان خود فکر می‌کند و اقدام او برای سایر نوزادان نفعی ندارد.

همچنین این گونه مطالعات و کشف استفاده‌های دارویی گیاهان در بین حیوانات، به انسان برای یافتن درمان‌های جدید کمک می‌کند.

دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین

Mehrdad halvaei
Animal Physiology from the professional pest control Tsyng Hua University, China


دنیای مارهای بی خطر

مار آتشی یاسیاه سوجه( غیر سمی) :Coluber jugularis

مار آتشی (سیاه سوجه) Coluber jugularis

ادامه مطلب ...

نگران این مارهای بی خطر در منزلتان نباشید

چندی است که تماسهایی با بنده گرفته می شود که در خانه هایشان مار مشاهده می شود جهت اطلاع دوستان می گویم که اگر این مار در منزلتان است نگران نباشید

سوله مار یا مار خاکی( غیر سمی):Leptotyphlops macrorhynchus  

بدن این مارها در قسمت قدامی زرد کمرنگ ، سایر اندام به رنگ خاکستری روشن و یکنواخت .
حداکثر طول ۲۵ سانتیمتر .
تغذیه از مورچه‌ها ؛ زاد و ولد : تخمگذار .
زیستگاه : زیر خاک‌ها ، تپه ماهورها

دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین

Mehrdad halvaei
Animal Physiology from the professional pest control Tsyng Hua University, China

حرکت مارها را بررسی کنیم

مارها برای حرکت کردن از مکانیسم پیچیده ای استفاده می کنند.از مدت‌ها پیش آنها متوجه این موضوع شده‌اند که مارها به نوعی با تنه زدن یا هل دادن سطوح به حرکت خود ادامه می‌دهند، اما نکته عجیب این است که آنها حرکت ماهرانه خود را بدون کوچک‌ترین کمک جانبی انجام می‌دهند. بی‌نقص بودن این حرکات موجب شده تا دانشمندان خود را در برابر یک راز دیگر از مجموعه حیات طبیعی تصور کنند. آنها سال‌هاست که برای طراحی و ساخت روبات‌های مارشکل و به‌کارگیری آنها در عملیات امداد و نجات، حرکت ماهرانه مارها را به دقت زیر نظر گرفته‌اند. به تازگی تحقیقات مشترک گروهی از دانشمندان دانشگاه نیویورک و انستیتو فناوری جورجیا پاسخ این معما را ارائه کرده است. در حقیقت این مطالعه علمی توضیح کاملی برای این منظور است که چگونه اصطحکاک تولید شده میان پوست مار و سطوح مختلف و ترکیب آن با پدیده غیرقابل مشاهده جابه‌جایی وزن در طول مار به حیوان در حرکت سریع کمک می‌کند.
آنها برای این منظور مارهای مختلفی را بیهوش و مقاومتی که بدن آنها در حین لیز خوردن یا لغزیدن در جهات مختلف روی یک صفحه درجه‌بندی شده تولید می‌کند را به دقت اندازه‌گیری کردند. آنها دریافتند مار از قسمتی از بدن خود که از آن به شکم حیوان یاد می‌شود، در زمان حرکت پهلویی یا به عقب برای متصل نگاه داشتن خود به زمین استفاده می‌کند. این عضو مهم به حیوان خزنده کمک می‌کند تا در حین لغزیدن از یک پهلو به پهلوی دیگر همواره حرکت رو به جلوی خود را حفظ کند، اما شاید بتوان بخش دیگر این مطالعه را هیجان‌انگیزتر دانست.
محققان با قرار دادن مار در محلول حاوی ماده ژلاتینی (تا بتوانند حرکات مار را به خوبی مشاهده کنند) متوجه شدند این حیوان با قرار گرفتن در شرایطی که نیروهای محیطی به بدنش وارد می‌شود این توانایی را دارد تا بخش‌های مختلفی از بدنش را اندکی از زمین جدا کند تا نه‌تنها سرعت حرکت رو به جلوی خود را حفظ کند، بلکه تاثیر نیروهای محیطی را نیز به حداقل برساند. این مطالعه و تحقیقات مشابه می‌توان به دانشمندان در طراحی و ساخت روبات‌های مار شکل کمک زیادی کند تا بهترین نمونه‌های ممکن برای انجام عملیات امداد و نجات استفاده شود.

 

دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین

Mehrdad halvaei
Animal Physiology from the professional pest control Tsyng Hua University, China

سبزیجات را چگونه بخوریم؟

خوردن سبزیجات همیشه مغید بوده است ولی باید بدانیم در چه شرایطی باید این مواد غذایی مفید را مصرف کنیم

سوتیا به اسین، متخصص هندی سلامت و تغذیه در مقاله‌ای می‌نویسد: ابتدا منوی غذای خود را در نظر بگیرید و غذاهایی را سرو کنید که بتازگی پخته شده‌اند و تا حد امکان از گرم کردن مجدد غذا پرهیز کنید. گرم کردن غذا ارزش تغذیه‌ای و همچنین مزه اصلی آن را خراب می‌کند.

سطح مواد خوراکی را قبل از قرار دادن درون فریزر با پوشش پلاستیکی بپوشانید تا طعم و بوی آنها با هم مخلوط نشود.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از پختن زیاد سبزی‌ها خودداری کنید. این مواد خوراکی هرچه سریع‌تر پخته شوند کمتر مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

سبزی‌های تازه زود می‌پزند و نیازی به چاشنی هم ندارند. بعلاوه بیشتر سبزی‌ها آغشته به آفت‌کش‌ها و سم‌زدا‌ها هستند بنابراین باید برای شستشوی کافی آنها را داخل ظرف پر از پرمنگنات پتاسیم بشویید و بعد با آب تمیز خوب آبکشی کنید.

سبزیجات دارای برگ‌های پهن و سبزرنگ تیره نباید درون محیط اسیدی مثل آبلیمو پخته شوند. برای این‌که سبزیجات را زیاد نپزید، ابتدا آب خالی را جوش بیاورید و بعد سبزی را داخل آب در حال جوشیدن بریزید و آن را روی شعله کم بگذارید و به محض پختن از روی اجاق بردارید.

نکته دیگر این‌که پیاز نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد فیتوشیمیایی است. اما اشتباه ما در مصرف پیاز این است که بلافاصله قبل از خوردن آن را خرد می‌کنیم. در حالی که پیاز باید حداقل 10 دقیقه قبل از مصرف، خرد شود تا در این فاصله آنتی‌آکسیدان‌های آن فعال شوند.

چگونه سبزیجات را پاکسازی و سالم سازی کنیم؟

برای جلوگیری از بیمار شدن بایستی به نکاتی توجه نماییم که آموزش آنها در تمامی سنین زندگی می تواند برای ما مفید باشد یکی از این آموزشها ضد عفونی کردن سبزیجات می باشد که با فرا رسیدن فصل گرما استفاده از سبزی ها و میوه ها افزایش چشمگیری می یابد. مطلب حاضر به چند نکته بهداشتی در مورد میوه ها می پردازد. برای شستشوی مناسب سبزی‌ها باید چنین عمل کرد:

ادامه مطلب ...

دنیا را برای آیندگان نگه داریم

دنیا در حال نابودی است نه با جنگیدن و نزاع بلکه با ایجاد آلودگی های زیست محیطی. دیگر نباید منتظر بمانیم باید کاری انجام دهیم نه برای خودمان بلکه برای آیندگان.

 ما داریم با تولید گازهای گلخانه ای، تغییرات زیست بوم، مصرف بی رویه مواد غذایی و حتی استفاده از آنها به عنوان سوخت تعادل حیات روی زمین را به هم می زنیم.

ادامه مطلب ...