Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

علوم گیاه درمانی در حشرات

در دنیای امروزی جانوران و حشرات راههای درمان را می دانند آنها می توانند به راحتی با گیاهان و مواد موجود در طبیعت خود را درمان نمایند یکی از آنها پروانه های مونارش هستند(butterfly monarch) 

پروانه های مونارش ممکن است در دوران کرم بودن به انگلی مبتلا شوند که تا بلوغ آن‌ها در بدنشان باقی می‌ماند و می‌تواند کشنده هم باشد. آن‌ها با تغذیه از گیاه حاوی پادزهر خود و نوزادانشان را درمان می‌کنند .

پروانه‌های مونارش، ‌پروانه‌های مهاجر نارنجی و سیاهی هستند که مانند سایر پروانه‌ها به شکل کرم متولد می‌شوند و سپس به یک پروانه بالغ تبدیل می‌شوند. برخی از این پروانه‌ها در زمان کرم بودن،‌ مورد حمله نوعی انگل تک سلولی آغازی قرار می‌گیرند که احشا کرم را هدف می‌گیرد. این انگل تا تبدیل کرم به پروانه در بدن او باقی می‌ماند و می‌تواند باعث مرگ او بشود.

به گزارش دیسکاوری،‌ محققین موفق شده‌اند در مطالعه جدید خود، شواهدی از تلاش این پروانه‌ها برای درمان با استفاده از گیاهان درمانی به دست بیاورند. به گفته این محققین، برخی از گیاهان حاوی ماده‌ای هستند که می‌تواند پادزهر ابتلا به این انگل باشد.

 بر اساس یافته‌های این محققین، پروانه ماده‌ای که به این انگل مبتلا شده، روی گیاهانی تخم می‌گذارد که حاوی این پادزهر هستند،‌ تا احتمال ابتلا به این انگل را در نوزادانش، با تغذیه از این ماده، کاهش دهد. بنابراین پروانه به نوعی دست به درمان می‌زند.

به گفته این محققین،‌ این اولین مطالعه‌ای است که درمان با استفاده از گیاهان را در بین حیوانات نشان می‌دهد. البته در مورد حیوانات دیگری مانند میمون‌های عنکبوتی هم گفته می‌شود که آن‌ها برای درمان خراش‌های خود از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند، اما مطالعه دقیق و اختصاصی در این زمینه بر روی حیوانات دیگر انجام نشده است.

نتایج این مطالعه برای محققین دیگر بسیار جالب شده است، چرا که پروانه به عنوان بخش بسیار کوچکی از چرخه غذایی،‌ قادر به انجام چنین رفتاری است. به علاوه این رفتار بین نسل‌ها منتقل می‌شود: پروانه مادر به درمان نوزادان خود فکر می‌کند و اقدام او برای سایر نوزادان نفعی ندارد.

همچنین این گونه مطالعات و کشف استفاده‌های دارویی گیاهان در بین حیوانات، به انسان برای یافتن درمان‌های جدید کمک می‌کند.

دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین

Mehrdad halvaei
Animal Physiology from the professional pest control Tsyng Hua University, China


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد