Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

دنیای زیبای حلزون ها

دنیای حلزونها دنیای عجایب است با نگاهی به این نرم تن بیشتر به مفید بودن این جانور پی خواهیم برد

 

 دنیای حلزونها دنیای عجایب است با نگاهی به این نرم تن بیشتر به مفید بودن این جانور پی خواهیم برد

در حال حاضر عده زیادی نیز از انواع حلزون ها برای تمیز کردن آکوآریومها استفاده می نمایند .گونه های مختلف حلزون آب شیرِین که برخی از آنها خود از زیباِیی خاصی برخوردار هستند، مورد استفاده قرار می گِیرند .از انواع معروف حلزونها که بِیشتر مورد توجه بوده و برای این منظور به اکثر نقاط دنیا برده شده اند می توان گونه های زیر را نام برد :

حلزون قرمز رامشورن ( Ramshorn ) ِیا Planorbis corneus:

رنگ این حلزون قرمز است و نمونه هایی که دارای رنگ قرمز روشن و صدف سالم بدون شکستگِی ِیا پرِیدگِی هستند مرغوبترِین آنها بحساب می آِیند و تکثِیر و پرورش آنها آسان و عملِی بوده و براِی به دست آوردن نمونه هاِی بهتر باید غذاِی مناسب و فضاِی کافِی در اختِیار آنها قرار گِیرد .آب در اِین حالت باید کمی قلِیایی باشد .حلزونها بسِیار پرخور هستند ، لذا در تکثِیر و پرورش آنها باید غذاِی زِیاد در اختِیارشان قرار داد .بهترِین و مناسبترِین غذا براِی آنها مخلوطِی از اسفناج و کاهو و چاودار پخته با کمی پودر میگو می باشد .از طرف دِیگر اگر غذاِی زِیاد در داخل آکوآریوم محتوِی حلزون ها قرار گِیرد ، آب عملا کثِیف شده و ذرات غذایی معلق در آن باعث خراشِیده شدن صدف حلزونها می شود .بنابراِین در پرورش آنها همواره باید کف آکوآریوم تمیز نگه داشته شود.براِی تمیز کردن آکوآریوم می توان از دافنِی ها استفاده کرد .حلزون قرمز داراِی تخمهاِی مسطح و کهربایی رنگِی است که در اوایل بهار به صورت توده روِی شاخ و برگ گِیاهان و گاهِی بر روِی شِیشه آکوآریوم رِیخته می شوند .بسته به درجه حرارت ، تخم آنها پس از 10 تا 40 روز تبدِیل به نوزاد می شود .در شرایط خوب، حلزونها پس از 6 ماه قابل عرضه به بازار خواهند بود .همه انواع ماهی ها علاقه زِیادِی به خوردن نوزاد حلزونها دارند .بنابراِین در محافظت آنها باید دقت به عمل آِید .اگر نمونه هاِی تِیره رنگ آن با انواع قرمز رنگ آمی زش نماِیند ، نمونه های حاصله از آنها در نسلهاِی متوالِی از بِین خواهند رفت .بنابراِین هنگام تکثِیر آنها باید دقت شود که انواع قرمز رنگ فقط با ِیکدِیگر آمی زش داشته باشند تا نسل هاِی سالم از آنها به وجود آِید .بهترِین محل براِی تکثِیر آنها استخرهاِی باز است که داراِی انواع لاله آبِی باشند .در اِین شرایط حلزون ها تخم خود را از زِیر برگ لاله هاِی آبِی می رِیزند



حلزون استخرِی Physa:

از اِین جنس گونه هاِی مختلفِی مورد استفاده آکوآریوم دارها قرار می گِیرد .حسن اِین حلزون ها در اِین است که نوزاد آنها داراِی بدنِی نسبتا سخت بوده و فقط برخِی از ماهی ها بزرگ که داراِی آرواره هاِی محکم هستند می توانند آنها را بخورند .تولِید مثل آن بسِیار ساده است .



حلزون راه راه Marisa rotula یا رامشورن کلمبِیایی :

قطر اِین حلزون گاهِی تا 5/3 سانتِیمتر می رسد و بهترِین نوع حلزون آمرِیکاِی جنوبِی به حساب می آِید .رنگ صدف آن بسِیار زِیبا می باشد .اِین حلزون نسبتا فعال بوده و گِیاهان داخل آکوآریوم را از بِین نمی برد .بر روِی صدف آن نوارهاِی عاجِی و قهوه اِی رنگ به صورت ِیک در میان قرار دارد .عضله آن پس از خروج از صدف آبِی متماِیل به سفِید است .تخم رِیزِی آن منحصرا در آب گرم و در لبه هاِی آن آنجام می گِیرد .از انواع دِیگر حلزونها می توان حلزون قرمز استرالِیایی و حلزون صدف کاغذِی را نام برد .



حلزون سیب:

حلزون سیب ساکن نواحی گرمسیری و معتدل است و از بزرگترین حلزون های آب شیرین به شمار می آید.(بهتر بگویم , بزرگ ترین حلزون آب شیرین است.)حلزون سیب در اندازه ها و رنگهای گوناگونی وجود دارد و به همین دلیل از رایج ترین حلزونهای آکوآریومی است.
باید گفت که برخی از گونه های حلزون سیب (مانند Pomacea canaliculata), گیاهان آبزی دانی را می خورند.در بسیاری از نقاط دنیا به ویژه در شالیزار های برنج هندوستان و مزارع گیاه تارو (گوش فیل یا Taro ) ؛ این حیوان یک آفت جدی و مخرب محسوب می شود.حلزون سیب با اینکه نرمتنی آبزی است ؛ شش و آبشش را با هم دارد و اندامی که سیفون (Siphon) نامیده می شود برای استفاده از اکسیژن جو در زمانی که جانور زیر آب است به کار می رود.یکی دیگر از فواید سیفون این است که حلزون می تواند با تنفس زیر آبی خطر شکار شدن خود را توسط پرندگان حلزون خوار کاهش دهد.

از لحاظ آناتومی , در حلزون سیب ؛ آبشش در طرف راست بدن و شش در طرف چپ بدن جای دارد.همچنین این حلزون دارای درپوش صدف یا Shell door است که پس از بسته شدن از تبخیر آب و خشک شدن وی در فصل های خشک جلوگیری می کند و در واقع کمکی است برای دو زیست بودن این حلزون.همچنین ششهای حلزون سیب در شناوری( buoyancy ) و تنظیم سطح آن نقش دارند.
اگر ششهای پر از هوای این حلزون نبود , جابجایی صدف سنگین این حلزون در زیر آب ناممکن بود و حلزون مانند تکه ای سنگ در بستر برکه ته نشین می شد.

حلزون سیب در زمان خواب تابستانی از طریق تنفس بی هوازی (گلیکولیز بی هوازی) یاAnaerobic glycolysis به متابولیسم خود ادامه می دهد.گزارش شده که در جنوب هند گونه ای از حلزون سیب با نام Pila virens تا دوسال می تواند به رکود تابستانه برود.

برخی از نمونه های این حلزون در تابستان حتی تا عمق یک متری هم نفوذ می کنند.در حلزونهایی که در مناطق پر غذا و معتدل مانند جنگلهای پر باران زندگی می کنند دوره بارز رکود تابستانه مشاهده نمی شود.از لحاظ خوراک ؛ حلزون سیب مشکل پسند نیست. هرچه در دسترسش قرار بگیرد می خورد ولی گیاهان نرم و قابل گوارش را ترجیح می دهد.زمانی که در محیط آبی خوراک به اندازه کافی نباشد , حلزون ما آب را رها کرده و با استفاده از ششهای خود , در خشکی به دنبال خوراک میگردد.



زمانی که غذا در سطح آب باشد , حلزون با استراتژی جالبی عمل می کند.
حلزون پاهای خود را جمع کرده و ساختاری قیف مانند می سازد که به آن foot-funnel یا قیف پایی می گویند.وقتی قیف پاهای حلزون پراز مواد معلق شد , حیوان سر خود را راخل قیف کرده و به خوردن غذاهای جمع آوری شده می پردازد. حلزون سیب p.H 7 تا 8 را می پسندد.
آنچه در آبزیدانی که دارای حلزون است مهم می باشد این است که این حلزون ها آب غنی از کلسیم را می پسندند . اگر آب آبزیدان سبک باشد , حلزون سیب نمی تواند پوسته محکمی بسازد. و پوسته اش آسیب دیده و می میرد.

میانگین اندازه بیشتر نمونه های این خانواده 5/2 سانتی متر است ولی اندازه گونه
Pomacea maculata به 15 سانتی متر هم میرسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد