Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

نگهداری از پرنده زیبایی بنام سهره

سهره یا Goldfinch

 جزو ژرندگانی می باشد که امروزه در ایران در خانه ها نگهداری میشود این پرنده بسیار زیبا همانند قناری داری صدای زیبای است ولی کمی دارای تن پایین تر می باشد ولی مقاوم تر از قناری بوده و جفت گیری آن و جوجه گیری از آن نیز آسان تر است در ذیل نویسنده به نکاتی در خصوص نگهداری از این پرنده زیبا اشاره نموده است.

 

سهره یا Goldfinch

 جزو ژرندگانی می باشد که امروزه در ایران در خانه ها نگهداری میشود این پرنده بسیار زیبا همانند قناری داری صدای زیبای است ولی کمی دارای تن پایین تر می باشد ولی مقاوم تر از قناری بوده و جفت گیری آن و جوجه گیری از آن نیز آسان تر است در ذیل نویسنده به نکاتی در خصوص نگهداری از این پرنده زیبا اشاره نموده است.

نگهداری:

1 ) سهره در قفسی با ابعاد قفس قناری شاداب تر از قفس های کوچک و معمول خواهد بود .در قفس بزرگ می توان از سهره جوجه نیز گرفت .
2 ) در هنگام تولید مثل پرنده ماده بین 3 تا 7 تخم می گذارد که تخم ها به رنگ سفید متمایل به آبی بوده و نقاط ریز قرمز یا قهوه ای در یک طرف تخم ها دیده می شود . پرنده ماده به مدت 14 روز روی تخم ها می خوابد . در این مدت پرنده نر برای ماده غذا می آورد که ممکن است دانه و یا حشره باشد . در این هنگام پرنده نر در اوج مستی بوده و بال های خود را به صورت آویزان نگه می دارد . دو هفته نیز طول می کشد تا جوجه ها آماده ترک لانه فنجانی شکل شوند . لانه ای که معمولاً در ارتفاع 2 تا 10 متری از سطح زمین و در میان شاخه های درخت ساخته می شود .
3 ) سیستم تنفسی سهره بسیار حساس بوده و نباید این پرنده را در محل هایی با تهویه نامناسب و یا گرد و غبار و دود قرار داد دود سیگار نیز برای سهره حالت سمی دارد .
4 ) وجود نور کافی در رنگ پذیری سهره های جوان از اهمیت زیادی برخوردار است . در نور کم رنگ سرخ صورت پس از اولین پر ریزان به رنگ نارنجی و یا حتی زرد تبدیل می شود .
5 ) وجود آب تازه روزانه جهت آشامیدن و نیز وجود آب روزانه جهت آب تنی پرنده اثر بسیار زیادی در شادابی پرنده دارد .
6 ) اگر تمایل دارید سهره شما همچون سهره های آزاد در طبیعت از کمترین حساسیت به شرایط جوی برخوردار باشد و حتی در شرایط بد جوی هم مقاوم بوده و آواز بخواند باید از همان ابتدا پرنده را در محیط باز پرورش دهید معمولاً سهره هایی که در محیط داخل منزل نگهداری می شوند چنانچه به محیط آزاد و در معرض تغییرات جوی قرار گیرند دچار پر ریزان بی موقع و قطع آواز می شوند .
7 ) اندازه سهره در آواز سهره نقشی ندارد ولی بهتر است در هنگام خرید سهره هایی با دم ، منقار و پاهای بلند تر را انتخاب کنید .
8 ) اگر قصد جوجه گیری از سهره با قناری و یا سایر سهره ها را دارید باید بدانید که سهره شما باید در اوج مستی بوده و رام باشد . سهره در اوج مستی با بال هایی آویزان به آوازخوانی می پردازد و در این هنگام رنگ منقار سهره سفید متمایل به صورتی است .
9 ) جهت رام کردن سهره باید قفس سهره کوچک بوده و در محلی پر رفت و آمد و کم خطر و در نزدیکی سطح زمین قرار گیرد . از دست زدن به سهره جداً خودداری نمایید .
روش پیشنهادی این است که سهره را در یک قفس کوچک قرار داده و با یک افشانه گر آب هر روز مقداری آب روی حیوان افشانه کنید حال حیوان را در محلی پر رفت و امد قرار دهید در این حالت حیوان مشغول خشک کردن و تمیز کردن خود شده و خود را به دیواره های قفس نکوبیده وچون مشغول خشک کردن خود است رفت و امدها نیز برای ان معمولی شده و بعد از مدتی شما سهره ی رامی خواهید داشت.
10 ) جوجه سهره قابلیت یادگیری آواز سایر سهره ها و یا قناری را دارد .
11 ) سهره ماده در زمان مستی آواز می خواند ولی آواز سهره ماده کوتاه تر و آرام تر از سهره نر بوده و تنوع کمتری دارد .
12 ) جوجه حاصل از تلقیح سهره با قناری و سایر سهره ها به جز سهره حلب عقیم است . جوجه حاصل از سهره معمولی و سهره حلب اصطلاحاً زاغ سر نامیده می شود .


13 ) سهره ها را چنانچه در یک قفس بزرگ و بصورت دسته جمعی نیز نگهداری کنیم آواز خواهند خواند لیکن توصیه میشود جوجه سهره را از دو ماهگی به بعد در یک قفس کوچک و مجزا قرار دهند تا زودتر رام شده و بهتر پرورش یابد . برای تسریع در این کار قفس جوجه سهره را در کف زمین و در محل شلوغ با رعایت احتیاط های لازم قرار میدهند تا زودتر رام گردد . علیرغم اینکه حضور سهره در کنار قناری موجب خواهد شد که قناری نیز قدری سرکش و ترسو شود لیکن برای بهتر شدن آواز سهره او را در کنار قفس قناری نگهداری میکنند .
14 ) برای نگهداری سهره در منزل شما باید سهره را در قفس های کوچک نگهداری کنید تا سهره زودتر رام شود.قفس های مخصوص سهره در بازار به وفور یافت می شود.برای جیره غذایی سهره باید در اوایل خرید که سهره هنوز وحشی است از شاهدانه استفاده کرد ولی بعد از گذشت یکی دو ماه باید کم کم شاهدانه قطع شود و در عوض تخم کتان و کمی تخم کاهو جای آن را بگیرد طوری که فقط چند دانه شاهدانه بیشتر در ظرف غذا نباشد.فقط باید دقت داشت که این عمل به آرامی و به تدریج انجام شود چون سهره در صورت لاغر شدن دیگر به حالت اول باز نمی گردد و از بین می رود.بعد از مدتی تخم کاهو را نیز باید قطع کرد.تخم کتان باعث آرامتر شدن سهره و شاهدانه باعث مست شدن و گیج شدن بیشتر سهره می شود.سهره را باید در جای پر رفت و آمد نگهداری کرد تا کم کم رام شود.

دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین

Mehrdad halvaei
Animal Physiology from the professional pest control Tsyng Hua University, China

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد