Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

دیگر باید برای کشتن سگهای ولگرد دست نگداشت


سگهای ولگرد باعث انتقال بیش از ۱۰۰ نوع بیماری به عنوان مخزن و میزبان واسطه هستند که مهمترین آنها هاری، کیست هیداتیک، سالک، تب کریمه کنگو و بیماری های روده ای و انگلی است.

حیوان گزیدگی توسط سگها نیز خطر ابتلا انسان به بیماری هاری را در پی دارد که این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است و باید فرد سگ گزیده بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و تحت مراقبت ویژه نظیر دریافت واکسن ضد هاری و تزریق سرم قرار گیرد.

در سنوات گذشته سگهای ولگرد به وسیله غذای مسموم و سلاح گرم از بین می رفتند اما پس از عضویت ایران در کنوانسیون حمایت از حیوانات، تغییراتی در برخورد با این حیوان ایجاد شده است.

این تغییرات به معنای استفاده از مواد بیهوشی است که باعث خوابگی در حیوان شده و بوسیله مواد مخصوص و تزریق سموم باعث مرگ جانور می شود که از آن بعنوان مرگ با تحرم یاد میش ود.

هزینه این روش بسیار بالا بوده و برای خیلی از شهرستان های کشور مقرون به صرفه نمی باشد که تیمی مشتمل بر دامپزشکان خبره را استخدام نموده و با تفنگهای مخصوص اقدام به بیهوشی جانور نمایند.

در این خصوص  نویسنده بعنوان مشاور عالی تعدادی از شهرداری های کلان شهرهای کشور نظر متفاوتی در این خصوص دارد.

کشتن سگهای ولگرد نمی تواند راه گشای نهایی در این خصوص باشد . زیرا با مرگ جانور مشکلی حل نخواهد شد . شاید بتوانیم تعدادی را معدوم نماییم ولی هنوز جای سئوال باقی می ماند که تا چه زمانی باید اقدام به اتلاف نماییم .

آیا زمانی نرسیده است که با ایجاد تیمارستانی بعنوان قرنطینه برای این جانوران که هزینه احداث آن از هزینه های داروهای بیهوشی و سموم تزریقی برای مرگ جانور کمتر است استفاده نماییم.

نویسنده در مقاله های بعدی سعی خواهد نمود راهکارهای اساسی را برای معدوم نمودن این جانوران پیشنهاد نماید جا دارد متولیان امر در این خصوص تعامل بیشتری بنمایند


دکتر مهرداد حلوایی متخصص فیزیولوژی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوای چین


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد