Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

اتلاف سگ های ولگرد عملی درست یا غلط!

  

کشتن سگ های ولگرد در حاشیه شهرهای بزرگ و کلان شهرها امروزه بعنوان یکی از روشهای جلوگیری از انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و سگ ها Control vectors محسوب  می شود. کمتر کسی است که زمانی صحبت از سگ ولگرد به گوشش میرسد در فکر گاز گرفتن و یا کیست هداتیک وانتقال بیماری از سوی این جانور نباشد.  

ولی چرا باید صورت مسئله را پاک نماییم ؟

ما می توانیم با نگهداری از این سگهای ولگرد باعث ایجاد و رشد واریته های مفید در کشور شویم . شاید روزی برسد که نژاد سگ ایرانی را نداشته باشیم . با توجه به ورود سگهای نژادهای دیگر در ایران مثل انواع تریر ها و شی هوا هوا  و یورکشایر و ... دیگر جایی برای سگهای ایرانی وجود ندارد جز در ده کوره ها و یا روستاهای دور افتاده که بعنوان گله دار و یا نگهبان ده می باشند عمل می کنند . آیا جایگاه سگ ایرانی این است؟!  

 

خیلی زود هم اگر در اطراف شهرها آنها را مشاهده کنیم یک گروه مسلح را میفرستیم تا آنها را بکشند. خیلی راحت و محترمانه افتخار می کنیم که سگهای ولگرد را کشته ایم. 

و روی میز شهردار و یا  مدیریت محیط زیست  و را کار گروه های سلامت هم نامه اعمالمان را می گذاریم که بتوانیم افتخاری کسب نماییم که مثلا به شکار شیر و یا ببر رفته ایم . در حالی که بیشتر مواقع در مکانهایی که سگها تردد می کنند با دیدن خودروی به رسم اولین حیوانی که با انسان خو گرفته و اهلی شده دمی تکان می دهند و برای استقبال به طرفمان می آیند ولی با یه گلوله میزبانیش را پاسخ می دهیم.  

چرا؟ 

نویسنده امیدوار است که خوانندگان گرامی به این ذهنیت نرسند که مدافع این جانوران آلوده می باشد بلکه بعنوان یکی از متخصصین کنترل آفات شهری و صنعتی راه کنترل بیماریها را در کشتن و نابود کردن نمی داند . اگر مقرر شده است جانور آلوده ای را نابود نماییم چقدر خوب است که روشش را نیز بدانیم . کشتن با اسلحه و سموم یکی از زجر آورترین روشهای اتلاف می باشد . م 

مرگ با ترحم هم دارای هزینه های زیادی است که بایستی از کادر متخصصین دامپزشک مجرب و داروهای بیهوشی با قیمتهای گزافی استفاده نماییم . 

روش خواب مرگ (Dead sleeping)  

در این روش که با کاربرد داروهایی خواب آور به جانور باعث مرگش می شوند شاید کمترین ضایعه و درد متوجه حیوان شود . زیرا با تنظیم دزاژ ماده خواب آور حیوان را به خواب برده و بر اثر خوردن ماده موثر باعث ایجاد کاهش حرکت جریان خون در رگهای جانور شده و بعد از مدت 3 ساعت حیوان خواهد مرد .  

روش یاد شده بعنوان یک روش کاربردی در کشورهای بزرگ دنیا در حال اجرا می باشد و متخصصین کنترل آفات بر روی این روش آزمایشات متعددی انجام داده اند .  

لازم به ذکر است که نویسنده امیدوار است زمانی برای کشتن و اتلاف سگهای ولگرد اقدام نماییم که آلوده بودن و بیمار بودن آن از طرف متخصصین امر تایید شده باشد.  

دکتر مهرداد حلوائئ

متخصص فیزیولوژی جانوری وفلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Mehrdad halvaei

Phd & Eng Animal Physiology of china Tsinghua University

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد