Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

علل خارش کشف شد

چرا بدن خود را می خارانیم و علت خارش چیست؟ 

چطور این عمل انجام می گیرد و چه مکانیسمی در بدن اطلاعات نیش زدگی را به مغز منتقل می کند؟

از تحریکات پوستی گرفته تا گزیدگی ‌های ناشی از حشرات مختلف، هیچ چیز مانند یک خراشیدگی خوب نمی ‌تواند موجب خلاص شدن از شر خارش ‌های آزار دهنده شود.

از گذشته ‌های دور تا هم اکنون، بشر به صورت ناخودآگاه و آگاه، از خراشیدن پوست به عنوان راهی جهت از بین بردن انگل‌ ها و سایر عوامل خارجی استفاده کرده است. با این حال تا همین چند وقت پیش، حتی دانشمندان و محققان سرشناس دنیا نیز از راز نهفته در پشت این مکانیسم طبیعی اطلاعی نداشتند.

اکنون تحقیقاتی که در دانشگاه مینسوتای آمریکا انجام شده است، پاسخ مناسبی برای این ابهام ارائه کرده است:

ایجاد خراش در پوست موجب از کار افتادن موقتی سلول‌ های عصبی در نخاع می ‌شود. این سلول‌ ها به صورت طبیعی، احساس خارش را به مغز منتقل می ‌کنند.

هنگامی که حشره‌ای پوست بدن را نیش می‌ زند، سلول‌ های موجود در پوست، ماده شیمیایی خاصی را ترشح می ‌کنند که “هیستامین” نامیده می ‌شود. سلول‌ های عصبی که در اطراف سلول‌ های پوستی ترشح ‌کننده این ماده قرار دارند، نسبت به هیستامین از خود واکنش نشان داده و پیامی را به نخاع ارسال می ‌کنند. سپس پیامی به تالاموس مغز فرستاده می‌ شود که در این ناحیه، پیام ارسال شده درک شده و برای کل مغز قابل فهم می‌ شود. در ادامه تالاموس این پیام را به قشر مغزی منتقل می کند که در نتیجه احساس خارش ایجاد می‌ شود.

محققان دانشگاه مینسوتا در پروژه اخیر خود، ماده ی هیستامین را به پاهای چند میمون تزریق کردند و در عین حال فعالیت‌ سلول‌ های مخصوصی در نخاع این حیوانات را زیر نظر گرفتند. این سلول‌ ها با تشخیص سریع تزریق هیستامین، اقدام به ارسال پیام‌ های فوری کردند. با این حال زمانی که محققان نواحی اطراف نقطه تزریق را خراشیدند، این فرآیند دچار افت شد.منبع: Focusmagazine
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد