Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

پادشاه گیاهان طبی در جینسینگ

گیاهان در کشورهای خاور دور از جنبه های طبی و پزشکی دارای مرتبه بالایی هستند شاید بتوان به جرات گفت بالاترین متخصصین طب گیاهی در چین وجود دارند . در بین گیاهان چینی جینسینگ لقب پادشاه را به خود گرفته است . تا امروز کسی هب قدرت حیاتی بخش این گیاه در دنیا پی نرده بود که البته با فراورده هایی که از این گیاه بدست آمده است مبدل به لقب پادشاه شده است.


بیهوده نیست که چین را سرزمین عجایب می نامند. سراسر این مملکت پر از چیزهای عجیبی است که یا خود ساخته اند (با یک پیاده روی ساده در خیابان چین من (qian men-) و یا خیابان وانگ فو جینگ (wang fu jing -王府井 ) در پکن از این نوع اختراعات زیاد دیده می شود!) و یا از دل طبیعت سخاوتمند برداشت کرده اند.   


ریشه گیاه جینسینگ (در زبان انگلیسی ginseng) و در زبان چینی (rénshēn- 人参) شاید معروفترین داروی چینی باشد که از دوران کهن تاریخ تا حال همواره آثار شفابخش آن مورد توجه حکمای طب سنتی قرار داشته است.


به علت شباهت این ریشه های درهم  به بدن انسان  به آن人参 یعنی انسان ناهموار می گویند !

گیاهی که بارها و بارها آن را در مغازه های چین از میوه فروشی و داروخانه و عطاری و مغازه های توریستی پکن گرفته تا حتی اداره پست ( آماده برای پست کردن به ناحیه ای دیگر) با بسته بندی های بسیار زیبا دیده بودم اما هیچ وقت نمی دانستم که چیست و به چه کار می آید!

تا اینکه بالاخره در جریان بررسی پایان نامه یکی از دوستان خارجی که در مورد داروهای گیاهی چین نوشته شده بود با این گیاه آشنا شدم.

گیاهی که به پادشاه گیاهان بوته‌ای معروف است و می گویند در گذشته چین چنان ارزش والایی داشته که فقط امپراتوران حق جمع‌آوری و نگهداری ریشه‌های آن را داشته اند و در دوره‌های بعد نیز به عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از وعده غذایی پادشاهان و امپراتوران - به منظور افزایش قوای جسمانی و ذهنی و به عنوان اکسیر جوانی و شادابی - جایگاه خود را همچنان حفظ کرده است.

امروزه نیز اهمیت این گیاه در چین تا حدی است که صادرات بذر این گیاه ممنوع است! گیاهی که می گویند اثرات دارویی شگفت انگیزی در بدن انسان دارد. مثلا کاهش‌دهنده فشار خون درصورت بالابودن و افزایش‌دهنده فشارخون درصورت پایین بودن است !

چای این ریشه دارویی در میان مردم چین به خصوص سالمندان طرفدار زیادی دارد و در طبخ بعضی غذا ها نیز از آن استفاده می شود.

یکی از دوستان کره ای می گفت ۳ نوع جینسینگ در کره کشت می شود که بسیار هم معروف و پر طرفدارند.

 یکی از آن ها نوعی است که به صورت خود رو در کوه رشد می کند. این نوع به قدری گران است که گاه افراد به طمه پیدا کردن آن پای کوه خانه ای می خرند تا در زمان مناسب به دنبال جینسینگ کوهی بگردند و البته از طریق آن پولدار شوند!

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد