Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لاغر بمانید تا آلزایمر نگیرید

آیا رابطه ای بین افراد چاق و فربه با بیماری زوال عقل یا همان آلزایمر وجود دارد؟

آیا می توانیم برای جلوگیری از عارضه آلزایمر لاغر بمانیم؟


در پژوهش های اخیری که در کنفرانسی در انجمن آلزایمر در ایالت هاوایی صورت گرفته است به درمان آلزایمر و تاثیرات زوال عقل انسان اشاره شده است .


این پژوهش حاکی از آن است که بین نوشیدن چای، وجود مقادیر کافی ویتامین دی در جریان خون و فعالیت بدنی مناسب و کاهش خطر ابتلا به زوال عقلی ارتباط وجود دارد.‏

علاوه بر این محققین در یک مطالعه جدید که در کشور سوئد صورت گرفته است موفق به کشف ارتباط میان یکی از متغیر‌های ژنی مرتبط با چاقی و افزایش خطر ابتلای به بیماری زوال عقل و آلزایمر شده‌اند، در این پژوهش, یک‌هزار شهروند سوئدی هفتاد و پنج ساله و بالاتر در موسسه «کارولینسکای» استکهلم مورد مطالعه قرار گرفتند.

محققین دریافتند که متغیر ویژه ای از ژن «اف.تی.او» خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 58 درصد و دیگر انواع بیماری زوال عقل را تا 48 درصد افزایش می‌دهد. ژن اف.تی.او بر بی.ام.آی (متغیری که نشان دهنده تناسب بین قد و وزن فرد است)، میزان پروتئین لپتین، یعنی هورمونی که بر اشتها و سوخت و ساز درون بدن و خطر ابتلا به دیابت تأثیر‌گذار است. در پژوهش‌های دیگر نیز ارتباط هر سه این عوامل با ابتلا به آلزایمر نشان داده شده است.

محققین اگر چه بر لزوم صورت گرفتن پژوهش‌ها بیشتر تأکید می‌کنند اما بر این باور هستند که این پژوهش، یک پژوهش منحصر به فرد است زیرا این ارتباط به طور مستقل از دیگر عوامل افزایش خطر ابتلا که مرتبط با ژن اف.تی.او هستند از جمله چاقی و دیابت کشف شده است.

بیماری آلزایمر نخستین بار توسط دکتر «آلوئیس آلزایمر» که متوجه تغییر در غشای مغزی زنی که بر اثر یک بیماری ناشناخته درگذشته بود، کشف شد.‏ این زن دچار علائمی شامل از دست دادن حافظه، رفتار‌های نامعقول و اختلال در گفتار شده بود.‏

به گفته موسسه ملی کهنسالان، دکتر آلزایمر در مطالعات خود روی این زن، با توده‌های غیر عادی و برجسته ای مواجه شده بود که امروزه با عنوان پلاک‌های آمیلوئیدی از آن‌ها نام برده می‌شود. این پلاک‌ها در کنار ِ گره‌ها وآسیب دیدن پیوند‌های سلول‌های عصبی نشانه‌های بارز این بیماری هستند.

زوال عقل بیش از آن که به عنوان یک بیماری در نظر گرفته شود به عنوان مجموعه ای از علائم رفتاری که همراه بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های زوال عقل هستند تعریف می‌شود. حدود  5/1میلیون نفر در سراسر دنیا از رایج‌ترین نوع زوال عقل,یعنی آلزایمر رنج می‌برند

دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین

Mehrdad halvaei
Animal Physiology from the professional pest control Tsyng Hua University, China

 

 

.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد