Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

بازیافت دی اکسید کربن هدیه ای به نسل آینده

محققین از دیر باز در فکر بازیافت مواد آلاینده  کره زمین بوده اند و تمامی تلاششان بر این پایه بوده که بتواند در راستای حفاظت از محیط زیست برای نسلهای آینده ارمغانی بعنوان هوای پاک را هدیه دهند در این خصوص یکی از مهمترین اهداف بازیافت می تواند بازیافت آلاینده های هوایی باشد که بشر امیدوار است بتواند روزی جلوی این فرآینده آلاینده را بگیرد.

مدتــی است کـه دانشــگاه رایس، مرکزی به نام «مرکز کربن سبز» ایجاد کرده است. هدف از ایجاد این مرکزساماندهی نحوه استفاده از فواید حاصل از نفت، گاز، زغال سنگ، باد، خورشید، توده های زیستی و سایر منابع انرژی است که علاوه بر تضمین تامین انرژی زمین، وسیله ای فراهم آورد تا دی اکسید کربن به صورت محصولات مفید بازیافت شود.

سایت این مرکز در تعریف کربن سبز می نویسد:«کربن سبز توصیفی از منابع سوختی ای است که منابع انرژی با پایه کربن را با روشی سازگار با محیط زیست، اجتماع و اقتصاد مورد استفاده قرار می دهند.» این سایت می نویسد، چالش های واقعی با هیدروکربن های متعارف و غیرمتعارف با خود سوخت ها نیست بلکه در طریق جمع آوری، توزیع و نحوه استفاده (احتراق) از آنها نهفته است. همچنین از مواد نفتی فراتر می رود و ظهور منابع سوختی بیولوژیکی با پایه کربن را پیش بینی می کند. پیگیری موضوع کربن سبز به جوامع این امکان را می دهد تا به تدریج از احتراق سوخت فسیلی دور شوند و در همان حال در آینده نزدیک از این منابع برای تولید هیدروژن استفاده کنند و برای تبدیل دی اکسید کربن به کالاهای مفید سرمایه گذاری انجام شود.

اخیراً مرکز کربن سبز نتیجه تحقیقاتش را در نشریه نیچر متریالز منتشر کرده است. در این تحقیق آمده است، انسان ها چه به نقششان در تغییرات آب و هوایی باور داشته باشند و چه باور نداشته باشند، با هر تن دی اکسید کربنی که در جو رها می کنند یک منبع بالقوه باارزش را دور می ریزند. جیمز تور، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه رایس به این نشریه می گوید:«با وجود این که کربن در بحث گرم شدن زمین عنصری شرور شناخته می شود، اما واقعیت این است که مزایایی هم دارد ولی شرط استفاده از این مزایا این است که بیاموزیم چگونه از این عنصر بخوبی استفاده کنیم.» وی می افزاید:« نکته کلیدی این است که دی اکسید کربن را به مواد مفیدی تبدیل کنیم تا بیش از این به هدر نرود. تور می گوید:«ما لازم است با شرکت هایی که در زمینه نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ فعالیت می کنند شریک شویم تا کربن را به منبع سودمندی تبدیل کنیم.» بیشتر انرژی جهان از سوخت های فسیلی به دست می آید؛ حتی در کشوری نظیر امریکا هم 85 درصد انرژی از سوخت های فسیلی تامین می شود. وقتی صحبت از کربن به میان می آید تنها تبعات زیست محیطی آن به یاد همه می آید. این در حالی است که به گفته کارشناسان این مرکز، کربن می تواند در گذار به انرژی تجدیدپذیر در اقتصاد آینده به ما کمک کند.

مولفان این تحقیق می نویسند، اگر بتوانیم فرایند کاتیلیستی کارایی را به وجود آوریم، تبدیل دی اکسید کربن بر پایه آب به متانول، فرمالدئید یا مولکول های کوچک دیگر «پیشرفت علمی فوق العاده ای برای بشریت خواهد بود

شرکت آزما پژوهش کیفیت


دکتر مهرداد حلوایی

متخصص فیزبولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآ چین


Mehrdad halvaei
Animal Physiology from the professional pest control Tsyng Hua University, China

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد