Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

کمتر مصرف کردن پاکات پلاستیکی در خرید

خرید کردن جزو علایق انسانها همیشه می باشد . کمتر زنی را می بینید که از خرید رفتن طفره برود . 

یا کمتر مردی را شاهد هستم که در طول روز بعد از فراغت از کارش در حالی که به طرف منزل برای استراحت راهسپار است پاکتی و یا بسته ای در دست نداشته باشد. 

ولی در همین خرید که یکی از نشانه های زندگی گرم در بین خانوارهای ایرانی می باشد نکاتی دیده میشود که بایستی با ارتقای فرهنگی به اصول آن جامع عمل بپوشایم. 

امروزه لوازم پلاستیکی جزوی از لوازم و ادوات روزمره ما انسانها شده است. برای حمل هر شئی کمتر دیده شده است که پاکت پلاستیکی بکار برده نشود ولی باید با بهینه استفاده کردن از این پاکت کمتر آنها را وارد محیط زیست نماییم. 

نویسنده

 

وقتی خرید می کنید، حواس تان به حفظ محیط زیست هم باشد

شما چند وقت یک بار خرید می روید؟ وسایل مورد نیاز خانه را به تدریج تهیه می کنید یا به فروشگاه بزرگی می روید و هر چه لازم دارید یک جا می خرید؟ این روزها خیلی ها به دلیل مشغله زیاد و دور بودن مراکز خرید ترجیح می دهند تمام خریدشان را یک جا انجام بدهند....

وقتی خرید می کنید، حواس تان به حفظ محیط زیست هم باشد

شما چند وقت یک بار خرید می روید؟ وسایل مورد نیاز خانه را به تدریج تهیه می کنید یا به فروشگاه بزرگی می روید و هر چه لازم دارید یک جا می خرید؟ این روزها خیلی ها به دلیل مشغله زیاد و دور بودن مراکز خرید ترجیح می دهند تمام خریدشان را یک جا انجام بدهند....

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید حتما بعد از اینکه با دستان پر وارد آشپزخانه شدید و شروع به جابه جا کردن مواد غذایی و قرار دادن وسایل خریداری شده در یخچال و کابینت ها کردید، دست آخر با تعداد زیادی کیسه پلاستیکی مواجه می شوید که نمی دانید با آنها چه کار کنید.

شاید بگویید پلاستیک های تمیز را نگه می دارید و بعدها به جای کیسه زباله از آن استفاده می کنید اما به احتمال زیاد، کیسه های پلاستیکی دیگری را که مثلا به خونابه گوشت آلوده شده یا به دلیل باز شدن درب یکی از شیشه های مربا یا پاکت شیر دیگر قابل استفاده نیستند دور می اندازید. مشکل دیگر، پلاستیک های موجود در بسته بندی های این کالاهاست که بعد از استفاده از آنها به حجم زباله های پلاستیکی اضافه می شود. می دانستید بیشتر این پلاستیک ها تجزیه ناپذیرند و در محیط زیست باقی می مانند؟ البته برخی از این کیسه ها به وسیله باکتری ها تجزیه می شوند اما این عمل هم ۲۰۰ تا ۱۰۰۰سال طول می کشد.  

هر روز ۲۳ میلیون کیسه پلاستیکی عرضه می شود

متاسفانه مصرف کیسه های پلاستیکی در گوشه و کنار جهان در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده است و روز به روز هم بیشتر می شود. طبق نتایج تحقیقات پژوهشگران آمریکایی، میزان مصرف پلاستیک در جهان از ۱۰۰ میلیون تا بیش از یک تریلیون محاسبه شده است به طوری که طبق این آمار روزانه ۲۳ میلیون کیسه پلاستیکی به مشتریان عرضه می شود و یا به بیان ساده تر، هر فرد به طور متوسط روزانه سه پلاستیک وارد چرخه محیط زیست می کند. شاید مهم ترین دلیلی که سبب استفاده هر چه بیشتر از کیسه های پلاستیکی شده است، قیمت ناچیز آنها در مقایسه با کیسه های پارچه ای و کاغذی باشد. به همین دلیل سازمان محیط زیست آمریکا پیشنهاد کرده مالیات های زیادی روی پلاستیک ها اعمال شود و پیش بینی شده است این کار تا ۵۰ درصد، مصرف این پلاستیک ها را کاهش دهد.

۳ پیشنهاد جایگزین

۱) هرچند وضع مالیات تا حدودی موجب کنترل و کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی می شود اما باید برای کیسه های پلاستیکی جایگزین های سالمی انتخاب کرد. یکی از این جایگزین ها، کیسه پارچه ای است که درصورت آلوده و کثیف شدن، قابل شستشو است و می توان آن را به مدت طولانی استفاده کرد. می توانید از همین امروز دست به کار شوید و برای خرید خانواده تان چند تا کیسه پارچه ای تهیه کنید. البته اگر این کار در سطح وسیع و با همکاری ارگان ها و سازمان های مختلف انجام شود، نتیجه بهتری خواهد داشت؛ مثلا اگر در بازارهای میوه و تره بار و یا فروشگاه های بزرگ زنجیره ای، کیسه های پارچه ای زیبا و شکیلی به صورت رایگان و یا با قیمت ارزان در اختیار مشتری ها قرار بگیرد، کیسه های پلاستیکی کمتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

۲) یکی دیگر از راه های کاهش ورود ضایعات پلاستیکی و کمک به حفظ محیط زیست، انتخاب محصولاتی با بسته بندی های قابل بازیافت است. بهتر است محصولاتی که در بسته بندی های پلاستیکی غیرقابل بازیافت عرضه می شوند، محصولاتی با بسته بندی های کاغذی، شیشه ای یا آلومینیومی را انتخاب کنید.

۳) یکی دیگر از راه های جایگزین، انتخاب و خرید محصولاتی است که در بسته بندی های قابل حمل عرضه می شوند. بسته بندی این کالاها به گونه ای است که حمل را ساده کرده و نیازی به استفاده از کیسه های پلاستیکی ندارند.

۴) توصیه به آنهایی که از کیسه های پلاستیکی استفاده می کنندبا وجود تمام این جایگزین ها به نظر می رسد مصرف کیسه ها و بسته بندی های پلاستیکی به قدری رایج و متداول شده که حذف آنها از سبد خرید کار آسانی نیست. پیشنهاد ما این است که درصورت استفاده از کیسه ها و بسته بندی های پلاستیکی برای کمک به حفظ محیط زیست نکات زیر را عایت کنید:

۱) اگر می توانید جنس خریداری شده را در کیف یا جیب تان قرار دهید یا بدون استفاده از پلاستیک هم می توانید آن را به خانه ببرید و یا کیسه پارچه ای همراه دارید، به فروشنده اعلام کنید که خریدتان را در پلاستیک قرار ندهد.

۲) در صورت استفاده از کیسه های پلاستیکی، در مصرف آنها زیاده روی نکنید و تا حد امکان، تعداد کمتری از آنها را استفاده کنید.

۳) بسته بندی های پلاستیکی مواد غذایی در صورتی که جمع آوری شود قابل بازیافت است. بهتر است بسته بندی ها و کیسه های پلاستیکی را جمع آوری کرده و به غرفه های بازیافت تحویل دهید. این غرفه ها در نقاط مختلف شهر از جمله بازارهای میوه و تره بار وجود دارند و شما می توانید وقتی برای خرید به این مراکز مراجعه می کنید، زباله های پلاستیکی را هم به غرفه بازیافت تحویل دهید.

۴) به کودکان خود آموزش دهید که برای داشتن محیط زیستی سالم، کمتر از پلاستیک استفاده کنند و زباله های پلاستیکی را دور نیندازند و آنها را به جمع آوری و تفکیک زباله های پلاستیکی تشویق کنید.

                             محمدرضا میرغلامی     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد