Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

فرق حلزون و لیسه در نرم تنان

آیا میدانید نرم تنه لیسه چیست؟ 

آیا فرق آنرا با حلزون میدانید؟ 

خیلی از مردم هنوز فرق حلزون با لیسه را نمی دانند! 

در این مقاله شما بیشتر با تفاوت این دو نرم تن آشنا خواهید شد.

 

تفاوت‌ها و شباهت‌های لیسه و حلزون

لیسه‌ها و حلزون‌ها هر دو از شکم پایان به شمار می‌روند و تفاوت اصلی آنها در داشتن صدف در حلزون‌ها و نداشتن صدف در لیسه‌ها است. بیشتر مردم لیسه و حلزون را با هم اشتباه می‌گیرند. در حقیقت این دو خیلی شبیه یکدیگر هستند.‏

رنگ حلزون‌ها معمولاً قهوه‌ای یا کرم و طول آنها بین 2 تا 5 سانتی متر ولی لیسه‌ها یا خاکستری رنگ هستند یا قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به نارنجی و اندازه آن‌ها بین 1 تا 15 سانتی متر است. بدن هر دو جانور از یک سر، یک پا و یک بافت پوشانده تشکیل شده است که همه اندام‌های داخلی بدن را در بر می‌گیرد. سر حلزون دارای دو جفت شاخک به شکل آنتن است. هر یک از شاخک‌های بالایی، به یک برجستگی کوچک ختم می‌شود که چشم جانور را تشکیل می‌دهد و دید خیلی محدودی دارد. حلزون‌ها و لیسه‌ها دو شاخک حسی نیز دارند که معمولاً کوچک‌تر هستند. این شاخک‌ها در تشخیص مکان و بو‌های محیط و جهت یابی به آنها کمک می‌کنند. دهان حلزون زیر دو شاخک کوچک قرار دارد. حلزون زبان زبر و رنده مانندی دارد. روی کمر لیسه‌ها، پوششی از گوشت ضخیم وجود دارد که از اعضای داخلی بدن جانور محافظت می‌کند. در حلزون، این پوشش گوشتی داخل صدفی به شکل مارپیچ قرار دارد و به همین دلیل به آنها حلزون مارپیچ می‌گویند.

حلزون از این صدف برای محافظت از خود در برابر دشمنانش استفاده می‌کند. در ضمن این صدف به او کمک می‌کند تا هنگام خشکی‌های طولانی مدت، به محیطی مرطوب پناه ببرد.

همچنین برخی از حلزون‌ها دریچه کوچکی می‌سازند و هرگاه که به صدفشان پناه می‌برند، با آن دهانه صدف را می‌بندند. با مشاهده حلزون و لیسه از نزدیک، منافذ کوچکی می‌توان دید که این منافذ نزدیک سر قرار دارند و منافذ تناسلی نامیده می‌شوند.

جانور از این محل جفت گیری می‌کند و تخم می‌گذارد. با وجود این که حلزون‌ها دو جنسی هستند، یعنی هر کدم هم نر هستند و هم ماده، ولی برای تولید مثل باید جفت گیری کنند. حلزون از منفذی تنفس می‌کند که نزدیک صدف است و با شش‌ها در ارتباط است.

از منفذ دیگری که به روده مربوط است، فضولات خارج می‌شود. حلزون‌ها و لیسه‌ها مایع چسبناکی ترشح می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا هنگام حرکت، حتی روی سطوح زبر، زخمی نشوند.‏

لیسه‌ها اصولاً جانوران خشکی زی هستند، هر چند که بعضی از آنها در دریا نیز زندگی می‌کنند اما تعداد حلزون‌های ساکن خشکی و آب تقریباً به یک اندازه است.

حلزون‌ها رطوبت را دوست دارند و بیشتر در جنگل‌های مرطوب، کنار گودال یا لب آب یافت می‌شوند.‏

لیسه و حلزون در طبیعت نقش مهمی دارند، آنها رفتگر‌های واقعی طبیعت هستند و با خوردن برگ، قارچ و بسیاری از گیاهان مرده، بدون وقفه محیط را تمیز می‌کنند اما متأسفانه گیاهان زنده را هم دوست دارند. در باغ‌هایی که خیلی مرطوب هستند، به گیاهانی مثل کاهو و کلم حمله می‌کنند. ‏

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد