Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

مدیریت نمودن زباله های کشور در ایجاد پروژه سطل سبز

یکی از اهداف شهرداریها در کشور ایجاد توازن در بازیافت زباله های شهری می باشد. 

ایجاد فرهنگ سازی از جمله مواردی می باشد در معاونت های فرهنگی و امور اجتماعی بدان توجه خاص شده است. 

در این راستا بایستی سعی شود که با ابزار های جدید سطح فرهنگی مردم را در خصوص تولید زباله و مدیریت نمودن آنها بالاتر برد. 

یکی از پروژه های بسیار موفق در کشورهای پیشرفته پروژه سطل سبز می باشد.با نگاهی به این پروژه در کشور کانادا بیشتر به اهمیت آن پی خواهید برد.

 

پروژه سطل‌ زباله سبز، یکی از برنامه‌ های بلند مدتی است که شهرداری اتاوا برای مدیریت زباله‌ های جامد، خشک و ارگانیک دنبال می‌ کند.

 امروز برنامه‌ های بازیافت زباله‌، به شیوه‌ های مختلف و با چشم‌انداز های متفاوت شهروندان اتاوا را ترغیب کرده است تا نسبت به شیوه‌ زندگی خود و میزان زباله هایی که تولید می‌ کنند، تجدید نظر کنند اما پروژه سطل زباله سبز با وجود اینکه عمر چندانی ندارد، در زمره موفق ‌ترین آن ها قرار دارد.

 


جایی برای ارگانیک‌ ها:
پروژه سطل زباله سبز که از ششم آوریل سال 2010 رسما در اتاوا کلید خورده است، شرایطی را برای شهروندان اتاوایی فراهم کرده است که با مشارکت شهرداری، بتوانند زباله‌ های ارگانیک خود از جمله برگ‌ هایی را که در باغچه منزلشان روی زمین ریخته است و چمن‌ هایی را که به طور هفتگی کوتاه می‌ کنند را به بهترین نحو ممکن بازیافت کنند
.همچنین قرار است از این به بعد به جای این که کاغذ های باطله و ته‌ مانده مواد غذایی با سایر زباله‌ ها در یک سطل ریخته شوند، برای بازیافت و تبدیل شدن به کود کمپوست سر از این سطل‌ های زباله سبز در بیاورند.


فهرست قابل بازیافت‌ ها‌:قرار است به زودی پروژه سطل زباله سبز، به دلیل ارگانیک بودن به فهرست استراتژی‌ های کارآمد در جمع ‌آوری مواد قابل بازیافت اضافه شود.


تولید کمپوست، هدف نهایی
در حقیقت این سطل‌ های زباله که مخصوص جمع ‌آوری زباله‌ های ارگانیک طراحی شد، با هدف تولید کود کمپوست، پس از جمع ‌آوری از سوی مسئولان جمع ‌آوری زباله به مصارف کشاورزی خواهند رسید. برآورد ها نشان می‌ دهد تولید این کود ها سبب خواهد شد تا بخش عمد ه ای از هزینه‌ های کشاورزی که صرف تهیه انواع کود های شیمیایی می‌ شود، کاهش یابد.


مشارکت عمومی:
جمع ‌آوری زباله‌ های ارگانیک، یکی از استراتژی‌ های موفق شهرداری اتاوا در جلب مشارکت عمومی شهروندان به شمار می‌ رود. بسیاری از کارشناسان شهرداری اتاوا معتقدند از آنجایی که کود کمپوست تولید شده از زباله‌ های ارگانیک شهروندان اتاوایی، برای بهبود فضای سبز این شهر به کار می‌ رود و توانسته است بیش از گذشته چهره شهر اتاوا را دگرگون و بر زیبایی‌ های بصری و شادابی شهر بیافزاید، لذا طرح سطل زباله سبز با استقبال عمومی و مشارکت تنگاتنگ شهروندان مواجه شده است. این مشارکت به قدری شگفت‌آور بوده است که شهرداران سایر شهر های کانادا نیز از شهردار اتاوا خواستند تجربیات خود را در این مورد به خصوص در اختیار آنان قرار دهد.


زباله 7 صبح:
نکته جالب توجه در مورد نحوه جمع ‌آوری این سطل‌ ها، این است که شهروندان باید سطل‌ های سبز خود را بر خلاف دیگر سطل‌ های زباله‌ شان ساعت 7 صبح در محل مخصوص تخلیه زباله قرار دهند
.در حال حاضر محتویات این سطل‌ ها که در اندازه‌ های مختلف در دسترس شهروندان قرار دارد، هفته ای یک مرتبه جمع ‌آوری می‌ شوند. اما قرار است در صورتی که نتیجه کار به همان خوبی که تا کنون پیش رفته است، پیش برود تا فرارسیدن فصل زمستان بر تعداد دفعات جمع آوری زباله‌ های ارگانیک افزوده شود.از آنجایی که تحقیقات نشان می‌ دهد در فصل زمستان میزان تولید زباله‌ های ارگانیک به مراتب کمتر از سایر فصول است، لذا با آغاز فصل زمستان محتویات سطل‌ های زباله سبز یک هفته در میان جمع ‌آوری خواهند شد.


آموزش قبل از اجرا:
شهرداری اتاوا، قبل از اجرای این پروژه برنامه‌ های توجیهی را برای آموزش شهروندان خود برگزار کرد تا علاوه بر شناساندن انواع زباله‌ های ارگانیک به آن ها، هشدار های لازم را در مورد پیامد شیوه نادرست جمع ‌آوری این قبیل زباله‌ ها به شهروندان خود داده باشد
.یکی از مواردی که در همه برنامه‌ های توجیهی شهرداری به آن اشاره می‌ شد، آگاه کردن کودکان از میزان خطر آفرینی این قبیل زباله‌ ها بود. اگرچه زباله‌ های ارگانیک به خودی خود به اندازه زباله‌ های بیمارستانی و رادیواکتیو و ... خطرناک نیستند اما به راحتی می‌ توانند سبب بروز انواع بیماری شوند.


حفظ محیط زیست:
در آمریکا و بسیاری از کشور های اروپایی،‌ همچون کانادا سطل‌ های مخصوص زباله طراحی شده است که زباله‌تر در مراکز تولید زباله یعنی منازل، رستوران‌ ها، کافی‌شاپ‌ ها، مدارس و... به صورت خانگی تبدیل به کود می‌ کنند. این کود‌ ها که به کود کرمی کمپوست معروف هستند پس از تولید جمع ‌آوری و در باغچه‌ ها استفاده یا فروخته می‌ شوند. و از این طریق هزینه جمع ‌آوری، حمل و نقل و دفن زباله علاوه بر هزینه‌ های بهداشتی، محیط زیستی و ... به جامعه تحمیل نمی‌ شود و به حداقل رسیده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد