Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

استتار در جانوران شکارچی

در دنیای امروزی استتار یکی از نقاط قوت شکارچیان و شکارشوندگان است.

هرگز فراموش نکنید که اگر این مکانیسم بسیار مهم و پیچیده وجود نداشت شاید نسل جانوری در بدو خلقتش منقرض میشد.

ولی باید دید چرا همانطور که جانوران ضعیف برای فرار از جانوران قوی از پوشش استتار استفاده میکنند .جانوران شکارچی نیز از همین خصوصیت بهره کافی را میبرند.

یکی از این جانوران گربه سانان هستند که باید دید



چرا پوست پلنگ‌ها منقش به علامت‌های رز مانندی است در حالی که پوست ببرها را نوارهای ممتد پوشانده است؟ 

مطالعات نشان می‌دهد به دلیل این که پلنگ‌ها در محیطی مملو از درخت، بوته و شاخه و برگ با سایه‌هایی تکه‌تکه و راه‌راه حرکت می‌کنند پوست بدنشان به این شکل تکامل یافته است. اما آیا حقیقت دیگری در این داستان نهفته است یا خیر؟

محققان در دانشگاه بریستول به منظور درک این که چه چیز باعث تکامل تدریجی چنین تنوع و زیبایی سحرآمیز و فریبنده‌ای در پوشش گربه‌های وحشی شده نشان‌ها و علامت‌های روی پوست 35 نوع گربه‌ وحشی را بررسی کردند.

محققان با مرتبط کردن تفاوت‌های ظاهری شکل پوست گربه‌سانان با مدل ریاضی الگوی تکاملی توانستند کوچک‌ترین اختلافات موجود در این نقش و نگار روی پوست گربه‌سانان را ثبت کنند.

آنها دریافتند گربه‌هایی که در محیط‌های انبوه و در میان درختان زندگی ‌می‌کنند و فعالیت‌هایشان را در محیط‌هایی با نور کم انجام می‌دهند احتمال بیشتری دارد که الگوی پوشش پوستشان از یک الگوی پیچیده و بی‌قاعده پیروی کند.

این موضوع نشان می‌دهد که الگوهای مفصل و پرجزئیات پوشش بدن گربه‌سانان به منظور استتار تکامل یافته است.



تحلیل تاریخ تکاملی الگوی پوششی گربه‌سانان نشان می‌داد این الگوها نسبت به سایر الگوها می‌توانند سریعا تشکیل شده یا از بین بروند.

این تحقیقات نشان می‌دهد به عنوان مثال چرا پلنگ سیاه وجود دارد، اما یوزپلنگ سیاه ناشناخته است. برخلاف یوزپلنگ‌ها گستره سکونت پلنگ‌ها وسیع بوده و در نتیجه شاهد الگوهای رفتاری متفاوتی در آنان هستیم.

داشتن جایگاه‌های محیطی مختلف که گونه‌های مختلفی می‌توانند از آن استفاده کنند اجازه می‌دهد که رنگ‌ها و الگوهای پوششی مختلف در میان جمعیت حیات وحش آن منطقه پایدار بماند. اگرچه ارتباط روشنی بین محیط و الگوی پوشش برقرار است، اما این مطالعات بعضی ناهنجاری‌ها را هم مشخص می‌کند. به عنوان مثال یوزپلنگ علی‌رغم زندگی در میحطی باز الگوی خال خال خود را همچنان حفظ کرده است. اما چگونگی حفظ این الگو نامشخص است.

مطالعات نشان می‌داد گونه‌های اندکی پوششی با نوارهای عمودی دارند. از بین 35 گونه مورد بررسی تنها ببرها همیشه دارای الگوی نواری عمودی بوده و این الگو آنچنان که انتظار می‌رود زیاد وابسته به چمنزارها نبوده است، اگرچه به نظر می‌رسد ببرها در عمل استتار بسیار موفق بوده‌اند. جای سوال اینجاست که چرا این نوارهای عمودی در دیگر گربه‌ها و پستانداران معمول نیست؟



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد