Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

بهداشت دهان و دندان در دوره یائسگی

یائسگی در زنان یکی از اتفاقاتی است که در فیزیولوژی بدنی آنها رخ میدهد . 

در این دوره زنان بایستی در مواظبت و مراقبت از خود دقت زیادی نمایند. 

یکی از مشکلاتی که در این دوره زنان را تهدید جدی میکند بهداشت دندان و دهان می باشد.

 

دکتر لینا پالومو، متخصص دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کیس وستون ریزرو و دستیارش در کلینیک کلیوند در این باره خاطرنشان کردند: زنان پس از یائسگی نه دو بار در سال، بلکه باید حداقل چهار نوبت در سال به دندانپزشکی خود مراجعه کرده و بهداشت و سلامت دندان های خود را در کنترل داشته باشند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این باره گزارش داد: این دو متخصص مطالعه ای جدید انجام دادند تا اثرات بلندمدت درمان های بیسفوسفونات روی استخوان آرواره را مورد ارزیابی قرار دهند.

در این بررسی ها ۲۸ زن یائسه با استخوان های طبیعی با ۲۸ زن یائسه که حداقل دو سال یا بیشتر تحت درمان با بیسفوسفونات بودند، مقایسه شدند. شرکت کنندگان همگی در گروه سنی بین ۵۱ تا ۸۰ سال بودند.

این افراد تحت آزمایشات سی تی اسکن از ناحیه استخوان آرواره و یک چکاپ کامل لثه و دندان به لحاظ معاینه پلاک های دندانی ، خونریزی و یا از دست دادن اتصالات استخوانی در این ناحیه از صورت قرار گرفتند.

بنابراین گزارش، هر دو گروه از زنان استانداردهای بهداشت دهان و دندان را که از سوی انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه شده و شامل دوبار مسواک در روز، کشیدن نخ دندان و حداقل دو نوبت چکاپ سالانه هستند، به دقت دنبال کرده و انجام دهند.

در این آزمایشات یافته های مربوط به قدرت استخوانی و سایر نشانگرهای پوکی استخوان در هر دو گروه یکسان بود، اما محققان متوجه شدند که در هر دو گروه سطح پلاک های دندانی افزایش یافته است که برای آرواره های زنانی که یائسگی طبیعی دارند، می تواند خطرناک باشد.

نتایج مطالعات نشان داد: زنان یائسه که در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند، همچنین با خطر ابتلا به بیماری لثه و دندان مواجهند که روی اتصال دندان ها به استخوان آرواره می تواند تاثیر نامطلوب داشته باشد.

مطالعات قبلی توسط همین محققان نیز نشان داد که مصرف کوتاه مدت داروی بیسفوسفوفات موجب افزایش توده استخوانی در آرواره می شود، اما به مرور زمان اگر پلاک های زیاد بر روی دندان ها باقی بمانند، روند بیماری لثه را تسریع می کنند.

این مطالعه به طور کامل در مجله «یائسگی» به چاپ رسیده است.

isna

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد