Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

مکانیسم گردش خون در بدن حشرات

آیا حشرات خون دارند؟ 

می دانید که خون در بدن حشرات از چه مکانیسمی پیروی می کند؟ 

با نگاهی به عملکرد سیستم گردش خون در حشرات به نحوه عمل دستگاه گردش خون بیشتر آشنا خواهیم شد



هنگامی که به موجودات زنده‌ای که از ما خیلی کوچکترهستند می‌نگریم ، بسیاری از ما تصور می‌کنیم که آنها باید فاقد اندام‌هایی باشند که ما داریم. موجودی به کوچکی یک حشره، چطور می‌تواند قلب داشته باشد؟ چطور می‌تواند خون و دستگاه گردش خون را در بدن کوچک خود داشته باشد؟ ولی معجزه حیات، تنها منحصر به این نمی‌شود که این موجودات دارای اندام هستند بلکه باید گفت: که اندام‌های هر حشره ای برای فرم و شکل زندگی او بسیارهم کامل است.حشرات بالغی بدنی دارند که شامل سه قسمت است: سر،سینه،شکم. در قسمت جلوی سر یک جفت شاخک وجود دارد که آزاد است و معمولا دارای اندام های کوچک (بویایی)است. چشم و دهان قسمتی از سر را تشکیل می‌دهند.
یک حشره نه تنها قلب دارد،بلکه خون و گردش خون هم دارد. خون به وسیله روزنه‌های دریچه دار به داخل قلب سرازیر میشود. به هنگام (انقباض) قلب،این سوراخ های بسته میشوند و خون به داخل سرخرگ ها جریان می‌یابد .حشرات ،همچون ما، دستگاه مویرگی و سیاهرگی ندارند.
از آنجا که حشرات برای به دست آوردن اکسیژن به جریان گردش خون وابسته نیستند،بنابراین ،سیستم گردش خون آنان وسیع و پیشرفته نیست.
همان طور که میدانید ،در بدن ما خون اکسیژن را به تمام نقاط بدن انتقال میدهد ودر نتیجه ،ما را به ادامه حیات می‌سازد.
حشرات دارای (سیستم تنفسی) متفاوت اند. آنها مجاری منشعب کوچکی دارند که به روزنه های هوایی که در اطراف بدن آنان است، ختم میشود .هوا مستقیماً از سطح بدن داخل میشود واز آنجابه سلولها می‌رود.
به علت اندازه آنها یک سیستم پیچیده تر ضرورتی ندارد.از سوی دیگر ،سیستم ساده بدن آنان برای حیوانات بزرگ تر کافی نیست.یک چنین سیستمی بد نیست و بیش از نیمی از تمامی موجودات زنده از آن برخوردارند.
آیا می‌دانستید نام دیگر حشره شش پا است؟این کلمه یونانی است و به معنای(شش) و(پا) است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد