Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

مواظب بیماری ساس ها باشیم

 

خیلی از دوستانی که در منزلشان ساس رخنه کرده باید حواسشان باشد که شاید تهدید به سرایت بیماری خطرناکی بنام شاگاس شوند.  

 

تریپانوزومیاز آمریکایی (بیماری شاگاس)

 تریپانوزوما کروزی (Trypanosoma cruzi) یگ انگل داخل سلولی اجباری بوده و عامل ایجاد کننده بیماری تریپانوزومیاز آمریکایی یا بیماری شاگاس می باشد. انتقال این انگل به انسان توسط ساس خون خوار Triatomine یا بینی مخروطی (cone nose یا kissing) صورت می گیرد. این ساس ها در شکاف و شیارهای دیوارهای خانه های قدیمی در مناطق روستایی زندگی می کنند. این حشرات شب فعال بوده و بدنبال خون خواری از انسان مقادیر زیادی انگل را از طریق ترشحات مدفوعی خود در محل خونخواری آزاد می کنند؛ در صورت خاراندن و زخمی کردن محل، این انگل ها می توانند وارد زخم شوند. انتقال انگل همچنین می تواند از طریق انتقال خون، پیوند عضو و نیز جفت صورت گیرد.

 انتشار جغرافیایی: تقریباً 25% از جمعیت آمریکای لاتین در خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند. این بیماری در مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی وجود دارد. اما موارد ابتلا به آن در ایالات متحده نادر می باشد.

علایم بالینی: مسافرین به ندرت دچار این عفونت می گردند و تنها در صورت بازدید از نواحی روستایی در مناطق اندمیک در ریسک ابتلا قرار می گیرند. بیماری شاگاس دارای 3 مرحله بالینی می باشد. مرحله حاد و مزمن. عفونت حاد معمولاً بدون علامت می باشد اما می تواند با تورم موضعی محل گزش، تب و در 5 تا 10% موارد، مننگوانسفالیت، میوکاردیت و یا هر دو همراه باشد. طول مدت مرحله مزمن متغیر بوده اما می تواند به 10 تا 20 سال نیز برسد. پیشگیری و درمان: از آنجایی که ساس های منتقل کننده انگل شب فعال می باشند، مسافرین می توانند با خودداری از ماندن در کنار ساختمان های قدیمی در شب و خودداری از چادر زدن  یا خوابیدن در خارج از منزل در مناطق اندمیک تا حد زیادی خود را نسبت به این بیماری محافظت نمایند. هیچگونه واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. اقدامات محافظتی شامل سم پاشی منازل آلوده، استفاده از پشه بندهای آغشته به حشره کش و رعایت احتیاطات مربوط به مواد غذایی می باشد.

مسافرین باید جهت تشخیص و درمان این بیماری با یک متخصص بیماری های عفونی یا متخصص بیماری های گرمسیری مشورت نمایند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد