Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

دنیای خزندگان از زمان اجدادشان شروع شده است

خزندگان جزو دسته جانورانی می باشند که دارای قدمتی باستانی و تاریخی هستند شاید بتوان با جرات گفت کع صاحبان اصلی زمین همین خزندگان می باشند که وارث اصلی کره زمین هستند که متاسفانه در حال خطر و انقراض هستند. امروزه مشخص شده است که اولین موجوداتی که از آب سر بیرون آورده و پا به خشکی گذاشته اند همین خزندگان زیبا بوده اند.

رد پاهای فسیل شده یافت شده مربوط به 300 میلیون سال پیش ثابت میکند که خزندگان نخستین مهره دارانی (حیواناتی که دارای استخوان اصلی کمری) بودند که پا بر عرصه مکاشفه خشکی نهادند. طبق جدیدترین مطالعات این پروسه ابتدا با وارد شدن به لبه سواحل و سپس ورود کامل به سطح قاره شکل گرفت. مایل بنتون (Mike Benton) از محققان دانشگاه بریستول گفت : «آثار یافت شده بر روی صفحات بسیار قدیمی حاوی جای پاهایی به طول 8 اینچ است که متعلق به خزندگانی است که بر روی صخره ها راه رفته اند. این آثار در برانزویک (Brunswick) کانادا پیدا شده اند.»


نتایج اکتشافات اخیر در مجلات پالئوژئوگرافی (Palaeogeography)، پالئواوکلیماتوژی (Palaeoclimatogy)، پالئواکولوژی (Palaeoecology) به چاپ رسیده و تمامی ظن و گمان ها را در خصوص اولین حیواناتی که از دریا خارج شده و بر خشکلی قدم گذاشته اند از میان برده است.



بنتون اضافه کرد : «ردپاهای کشف شده مربوط به دوره «کاربونیفروس» (Carboniferous) هستند و در تنها ابر قاره آن زمان (یعنی پانگیا) به وجود آمده اند. اولین زندگی های اینچنین فقط در محدوده ی قسمت هایی از خشکی بود که تا حدی در آب محصور بودند و پر از سرخس ها و لاروهای سنجاقک ها بودند. در هر صورت خزندگان بدین ترتیب به خشکی ها گام نهادند و سطح قاره را تسخیر کردند.»


در حدود 400 میلیون سال پیش، دوزیستان (حیواناتی که هم شش و هم آبشش دارند.) نخستین مهره دارانی بودند که پا بر زمین گذاشتند اما آنها برای جفتگیری و زاد و لد ناچار بودند تا مجددا به محیط آبی بازگردند.


برخلاف آنها، خزندگان نخستین مهره دارانی بودند که توانستند به طور کامل بر روی زمین مستقر شوند. برای کشف این حقایق، دانشمندان مدت های طولانی از آثار محیط هایی که قبلا در حدود 300 مایل از لبه های دریا را تشکیل میدادند استفاده و بررسی کردند.


بنتون گفت آثار ردپاهای به جای مانده متعلق به حیوانی شبیه گکو (Gecko) به نام «هیلومونوس» (Hylomonus) بوده است. فسیل های قبلی یافت شده مربوط به منطقه «نوا اسکاتیا» (Nova Scotia) بوده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد