Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

علل خارش ناشی از گزش در کودکان را برطرف سازیم

تاکنون کودکتان را در حال گریه ناشی از گزش حشرات مشاهده کرده اید؟ 

احتمالا صحنه بسیار دلخراشی است که کودک از خارش های متوالی رنج برده و ابراز ناراحتی و گریه می کند.چگونه باید بای این عارضه و درد برخورد شود ؟ 

 


پشه، زنبور و سایر حشرات موقع گزیدن، مایع بزاق خود را به داخل پوست تزریق می‌کنند و خون بدن را می‌مکند که داخل شدن مایع بزاقی در پوست باعث ایجاد خارش در محل گزیدگی می‌شود ممکن است در اثر خاراندن زیاد عفونی شود.
با فرا رسیدن فصل تابستان و گرما بسیاری از ما به همراه کودکانمان برنامه‌هایی برای گردش‌های بیرون از خانه و مسافرت داریم یا فرزندانمان را برای تفریح و بازی‌ به پارک می‌بریم.
تفریح و سفر اگرچه لذت خاصی دارد و برای همه ما خوشایند است اما گاهی با نیش یک حشره کوچک ممکن است آرامش‌ما به مخاطره بیفتد.
اگرچه نیش حشرات تنها باعث آزار چند دقیقه‌ای ما می‌شود،‌ اما واکنش‌های پوستی در اثر گزیدن بعضی حشرات موذی مثل زنبور ممکن است حتی باعث عفونت محل گزیدگی شود و مشکلات جدی‌تر و واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی و کهیر ایجاد کند.

واکنش ما به گزش
زنبور گزیدگی یا گزیدن پشه و مورچه باعث احساس سوزش یا تورم در محل گزش می‌شود.
اگر محل گزیدگی اطراف چشم‌ها، گوش و انگشتان دست و پا باشد، ممکن است تورم مختصری در ناحیه ایجاد شود. سن فرد نیز از نظر بروز واکنش‌های پوستی مهم است. در کودکان بعد از گزش حشرات واکنش‌های سریعی ایجاد می‌شود و بعد از گزیدن، ورم و قرمزی در محل گزیده شده ایجاد می‌شود.

وقتی نیش خورده‌ایم چه کنیم؟
)1 با ناخن یا یک وسیله انبرک مانند تمیز، حشره را از محل گزیده شده دور کنید یا نیش آن را بیرون آورید.
)2 اگر خود حشره یا کیسه سم آن روی پوست وجود دارد، بدون اینکه به حشره یا کیسه سم او فشار بیاورید، آن را بردارید.
)3 برای کاهش درد، مقداری یخ روی محل گزیدگی بگذارید یا پارچه تمیزی را با آب سرد مرطوب کنید و روی محل قرار دهید تا درد کمتر شود.
)4 اگر محل گزیدگی ورم و خارش شدید داشت، می‌توان با داروهایی مثل آنتی‌هیستامین ورم و خارش را کمتر کرد.
)5 در صورتی که حشره کودک را گزیده باشد و درد و سوزش شدید در محل گزیدگی ایجاد شده باشد، می‌توان از مسکن برای کاهش درد و تورم و التهاب استفاده کرد.
توجه داشته باشید که علا‌ئم و عوارض گزش حشرات همیشه به همین جا ختم نمی‌شود و گاه ممکن است غیر از خیر و خوشی عواقب دیگری هم به بار آید که برنامه سفر و گردش شما را به هم بزند.
خطر موقعی بروز می‌کند که بدن شما به جای یک واکنش سطحی و موضعی بر روی پوست دچار حساسیت خیلی شدید و کلی بشود. طوری که التهاب و ورم مجاری تنفسی ناشی از چنین حساسیتی باعث تنگ شدن راه هوایی، تنگی نفس و حتی بسته شدن آن و قطع تنفس شما شود.
همچنین سم حشرات در بدن برخی افراد مخصوصا کودکان باعث حساسیت شدید و واکنش عمومی در بدن می‌شود یا تمام بدن دچار کهیر، تورم عمومی و بی‌حالی و سستی می‌شود. انقباض راه‌های تنفسی و احساس گرفتگی در ناحیه گلو نیز از علائم دیگر این واکنش عمومی است.
در چنین شرایطی ممکن است شوک اتفاق افتاده باشد که باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کرد.

زنبورگزیدگی از علا‌ئم تا درمان
گرچه انواع حشراتی که انسان را می‌گزند، زیادند ولی نیش زنبور برای بسیاری از افراد هم ترسناک‌تر و هم دردناک‌تر است.
شدت علائم زنبور‌گزیدگی به چند عامل بستگی دارد، نوع زنبور، محل گزیده شده و حساسیت فرد به سم آن حشره. مشکلات ناشی از زنبور گزیدگی به دو دسته تقسیم می‌شود:
)1 درد، قرمزی، تورم و خارش محل گزش یا واکنش‌های بیش از 8 سانتی‌متر که واکنش‌های موضعی نزدیک محل گزش هستند.
)2 واکنش‌های حساسیتی و غیرموضعی که قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند.
کهیر، در سطح پوست، ورم در ناحیه گلو و دهان، تنفس سخت و صدا‌دار، تهوع و استفراغ، اضطراب و گاهی فشار خون و در موارد شدید، کاهش سطح هوشیاری از این علائم هستند.

زنبورگزیدگی را چگونه درمان کنیم؟
اکثر گزیدگی‌ها در خانه درمان می‌شود و درمان بستگی به شدت علائم دارد. خیلی از گزش‌های ساده در یک بیمار غیرحساس به چیزی بیشتر از مراقبت‌‌های اولیه در خانه نیاز ندارند. با استفاده از لباس مناسب و اسپری‌های دافع حشرات و در صورت امکان اجتناب از رفتن به این مناطق می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.
- در صورت گزش در منزل، بلافاصله نیش زنبور را که در پوست باقی ‌مانده در‌آورید؛ زیرا این نیش که به کیسه حاوی سم حیوان متصل است تا مدتی پس از گزش هم حاوی سم است.
- محل گزیدگی را با آب و صابون شسته، روی آن را با پماد آنتی‌بیوتیک بپوشانید.
- روی محل گزیدگی یخ قرار دهید تا باعث تخفیف درد ‌شود.
- برای رفع خارش از آنتی‌هیستامین استفاده کنید.
- در صورتی که علائم بیش از تورم و قرمزی اندک و خارش در محل‌گزیدگی باشد، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اقدامات لازم برای پیشگیری از گزش حشرات
با رعایت چند نکته ساده می‌توانیم از خودمان در برابر گزش حشرات محافظت کنیم. قسمت عمده‌ای از این نکات روش‌های فیزیکی هستند یعنی روش‌هایی که در مواجهه ما و کودکانمان با حشرات جلوگیری می‌کند.مانند نصب توری به پنجره‌ها، پوشیدن لباس‌های محافظت‌کننده و ترک کردن محل.
)1 حشرات داخل ساختمان‌ها و اتاق‌ها با استفاده دائمی از حشره‌کش‌‌هایی که به صورت اسپری وجود دارند یا مواد حشره‌کش از بین می‌روند.
)2 نگهداری حیوانات خانگی باعث تجمع بیشتر حشرات می‌شود. باید توجه داشت حشرات ممکن است روی پوست این حیوانات بنشینند و بعد بلند شده، روی پوست بدن ما بنشینند و نیش بزنند.
بنابراین لازم است نگهداری حیوانات اهلی توام با رعایت بهداشت حیوان باشد.
)3 اگر در محل زندگی درختان زیادی وجود دارد باید برای پنجره‌های خانه از توری استفاده شود و در پارک‌‌ها از آویختن لباس‌ها روی درخت خودداری شود.
)4 در مناطقی که حشرات زیاد وجود دارد، بهتر است روی پوست بدن مخصوصا بدن کودک داروهایی مالید که حشرات را از کودک دور کند. اما باید توجه کنید استفاده دائم از این مواد سبب حساسیت بیشتر نشود.
)5 به هیچ‌وجه کندوی زنبور عسل را دستکاری و زنبورها را تحریک نکنید.
)6 اگر زنبور در نزدیکی خود دیدید به جای نابود کردن آن با مگس‌کش، موقتا آن منطقه را ترک کنید.
)7 از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن و استفاده از عطرهای تند در مناطقی که حشرات زیادی دارند، جدا خودداری کنید؛ زیرا تمام این موارد باعث جذب زنبور‌ها می‌شود.
)8 در محیط‌‌های باز، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند به تن کودکتان کنید.
)9 اگر سابقه واکنش حساسیتی شدید به نیش زنبور دارید، با پزشک خود برای مقابله با آن مشورت کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد