Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

چه سبریجاتی برای دفع سنگ کلیه مفید هستند

سنگ کلیه از بیماریهایی است که باعث درد فراوان در انسان شده و حتی شدت درد به قدری می تواند بالا باشد که باعث صدمه رساندن به شخص گردد. 

حال بایستی دید که با مصرف کدام مواد غذایی می توان این عارضه را کنترل نمود.

 

سبزی و گیاهان بسیاری در این امر موثر هستند .

 

 مصرف سبزیجات، کلسیم، نوشیدن آب فراوان، محدود کردن مصرف پروتئین‌های حیوانی و تحرک در دفع طبیعی سنگ‌های کلیوی موثر است.




  نوشیدن آب فراوان یکی از راهکارهای مهم در دفع سنگ‌های کلیوی بویژه نوع اگزالاتی است و بیماران مبتلا به سنگ کلیه باید حداقل به میزان 2 لیتر و با افزایش دما در فصل تابستان یا مناطق گرم 3 لیتر همراه با وعده های غذایی و در طول روز آب بنوشند.
 افزایش مصرف سبزیجات  در مبتلایان به سنگ‌های کلیوی که سنگ اگزالاتی دارند مانند، ریواس، اسفناج، تره فرنگی و سیب زمینی شیرین که غنی از اگزالات هستند نباید مصرف شود.

 پروتئین های حیوانی، نمک سدیم، تنقلاتی نظیر بادام زمینی باید از برنامه غذایی مبتلایان به سنگ کلیه حذف و مصرف انواع نوشابه ها، آب مرکبات و چای نیز باید به حداقل برسد.
 سنگ‌های اگزالاتی از شایعترین انواع سنگ های کلیوی هستند و فیبرهای موجود در سبوس ذرت، برنج و گندم دارای کمترین میزان اگزالات هستند لذا مصرف بیشتر این مواد توصیه می شود.

 افزایش میزان تحرک و فعالیت های بدنی و دوری از استراحت و سکون به دفع سنگ های کلیوی کمک می کند.

 نقش کلسیم رژیم غذایی در بروز سنگ های کلیوی :

 افزایش میزان کلسیم از دیگر راه های دفع سنگ های کلیوی است و حذف مواد غذایی حاوی کلسیم از جمله شیر باعث افزایش دفع اگزالات و تشکیل سنگ کلیه می شود .

مصرف خودسرانه دارو عاملی در تشدید بروز سنگ های کلیوی:

 ایجاد سنگ های کلیوی به عوامل متعددی که مهمترین آنها زمینه های ارثی و اختلالات سوخت و ساز است بستگی دارد  ابتلا به عفونت و مصرف خود سرانه داروها زمینه ایجاد سنگ را تشدید می کنند.
 مبتلایان به سنگ کلیه در صورتی که دچار کم کاری تیروئید و کمبود ید نباشند، استفاده از ترب و تربچه خصوصا ترب سیاه، به صورت رنده شده و یا آب ترب که ناشتا نوشیده شود، به آنها توصیه می‌شود.
 نوشیدن آب فراوان حتی بدون احساس تشنگی و پیاده روی مرتب روزانه به دفع سنگ کمک می کند همچنین مصرف گیاهان مدر مانند دم کرده دم گیلاس، کاکل ذرت، گل گاوزبان، گزنه، بومادران، نعناع، گل همیشه بهار، جعفری، کرفس، کدو حلوایی، مرزه، مارچوبه و بطور کلی سبزی خوردن در دفع سنگ های کلیوی بسیار موثر است. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد