Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

Biological and Environmental Sciences vital

مهرداد حلوایی دکترای تخصصی فیزیولوژی و فلوشیپ کنترل ناقلین از دانشگاه تسینگ هوآی چین

دفع حشرات

 

وجود حشره‏ای نظیر: سوسک، پشه یا مگس در محیط داخلی هتل یک مشکل بزرگ برای حیثیت آن شمرده می‏شود که از دیده کنجکاوان پوشیده نمی‏ماند و دقیق‏نظران و با فرهیختگان، این پدیده را دلیل برکمبود نظارت دقیق مدیریت بر اجرای شرایط بهداشتی می‏شناسد. وجود این حشرات در یک رستوران یا آشپزخانه یا انبار مواد غذایی هتل به هیچ روی قابل توجیه نیست وبرای آن که چنین موجودات زیان باردراین مکانها یافت نگردد بایستی تابدان پایه نظافت وبهداشت رعایت شودکه هرگز فرصت نشوونما به آن داده نشود.
معمولاً درجاهای گرم مثل حمامها یا آشپزخانه ها و موتورخانه ها و اطراف لوله های فاضلاب، سوسک که حشره ای موذی و کثیف است زیاد دیده می شود و ازمواد مختلف حیوانی و آشغال تغذیه می کند و مواد آلوده را که به سطح بدنش چسبیده است با خودبه این طرف وآن طرف منتقل می کند و باعث آلودگی و خرابی می گردد،بخصوص که مدفوع سوسک تولید مسمومیت غذایی می نماید. در مورد مبارزه با سوسک بایستی پانزده روز پس از سمپاشی باردیگرو با استفاده از مواد حشره‏کش سمپاشی را تکرارکرد. زیرا در این مدت نوزادان سوسک که پیش ازآن در تخم بوده‏اند بیرون می ‏آیند وبار دیگر محیط را اشغال وآلوده می‏سازند.این نوع سمپاشیها را باید درآغاز تابستان انجام داد و نوع سم را نیز می‏توان از فروشگاههای مخصوص آن تهیه کرد.بهترین روش مبارزه با سوسک، رعایت نظافت است. با گرفتن درزها و سوراخهایی که در سطح زمین یا دیوار به وجود آمده از تعداد سوسکها کاسته می شود. برای نابود کردن کامل سوسکها، می توان از مخلوط براکس با آرد گندم استفاده کرد . بدین ترتیب که این مخلوط را در محل هایی که سوسک وجود دارد می پاشند، چنانچه باز هم کاملاً از بین نرفت، می توان از فلوئور سدیم استفاده کرد. ولی در مورد مصرف این ماده باید دقّت شود، زیرا برای انسان مسمومیت ایجاد می کند.
در هتلهایی حتی موش نیز که بسیار خطرناک و انتقال دهنده بیماریهای مسری شناخته شده به چشم خورده است که وجودآن بزرگترین دلیل برعدم رعایت اصول بهداشت است. برای نابودی و بر اندازی این موجودات باید دست کم سالی یکبار و به طور حتم سمپاشی نمود تا نسل این موجودات از محیط برافتد. تذکر این نکته ضروری است که چنانچه برای مبارزه با موش خانگی از طعمه استفاده شود باید این مواد را در محلی قرار دهندکه اطفال وفرزندان خردسال مسافرین وواردین به آنها دسترسی نداشته باشند و نیز بایستی موش‏هایی را که در اثر این طعمه‏ها مسموم و مرده‎‏اند به دقت جمع‎‏آوری و دفع نمود.درهنگام سمپاشی نیزبایددقت شودکه موادسمی به هیچ عنوان برموادغذایی یا ظروف غذا خوری ننشیند، این امر به ویژه موقع سمپاشی آشپزخانه و انبار مواد غذایی باید بسیار مورد توجه توجه باشد.برای تعیین نوع سم، مقدار آن و همچنین شیوه سمپاشی بایدبا متخصصین این امر مشاوره به عمل آید.
.باید به نکات زیر توجه شود
جلوگیری از پس ماندن مواد غدایی
دفع صحیح زباله ها
مسدود نمودن درزها و شکاف ها
پاک نمودن محیط از جعبه ها و وسایل چوبی شکسته کارتن ها و شانه های تخم مرغ کاغذ های باطله
نگه نداشتن نان های خشک
رعایت نظافت عمومی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد